Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-04-2012, 20:08
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default 83 golf 2.0 TFSI Project

Beste mensen.

Eindelijk hier dan een thread over mijn projectje.

Als korte intro:
Mijn naam is Robert, studeer bouwtechnische bedrijfskunde in Tilburg en heb nauwelijks ervaring met het sleutelen aan een auto.

Toch vond ik het, nu ik nog tijd heb naast mijn studie, min of meer een eis om zoiets ooit gedaan te hebben.

In de eerste instantie ben ik op jacht gegaan naar een mk1 caddy of golf om vervolgens een TDI erin te lepelen.
De donor had ik al op de kop getikt (AFN met chip -> 140 pk, uit een toledo) maar toen ik hier nog een absurd hoge prijs voor kreeg heb ik hem toch maar weer verkocht.

Vervolgens liep ik tegen een halfklare mk1 golf aan; met een tfsi blok er al in. 300 pk sprak me toch net ff wat meer aan dan zo'n pruttelende diesel.

Mooie van deze mk1 is dat er nauwelijks roest te bekennen is; hij is echt knalhard. de verf is helaas een stuk minder, hij is niet echt mooi over gespoten.Dit is gelukkig geen probleem aangezien ik hem ga wrappen (ook maar zelf doen dan).
Naast het blok wat er dus al in zat, was het volgende ook nog gedaan:
- Uitlaat 90mm met supersprint einddemper (zonder kat)
- Brandstof systeem.. maar dat moet uiteindelijk opnieuw

Welnu. Foto's
zijn wel wat ouder al.. Heb alleen meestal zulke vieze fikken dat foto's maken niet altijd handig is.







En de motor:








Wat ik inmiddels gedaan heb:
- Kabelboom TFSI is een eind op weg. Aantal dingen kan ik niet uit de schema's halen. Hier komt iemand me bij helpen.
- Kabelboom MK1 helemaal uitgeplozen en eruit gesloopt wat niet meer nodig is
- Koelvloeistof systeem is klaar!
- Intercooler buizen en intercooler ook klaar!
- Brandstof systeem bijna klaar; vorige eigenaar dacht het te doen met druk regelaar (en meter) om zo standaard 5 bar druk te houden. Kost natuurlijk een hoop energie, maakt kabaal EN je benzine wordt opgewarmd. Ga dus het originele systeem gebruiken.
Hiervoor moet alles er weer uit gesloopt worden.. is niet anders.

Vandaag bezig geweest met het schoonmaken van de inlaat poorten. Vanwege het directe injectie systeem, en in combi met de PCV (positive crack ventilation.. of zoiets) slaan alle olie (dampen) neer op de inlaat poorten , worden dan lekker gebakken en vervolgens NIET schoongespoeld door benzine (wat bij poort injectie dus wel gebeurt). Dit is het resultaat op een auto met 160000 km op de teller:



en dit bij 46000:




Mijn blok heeft wss nog wat minder gelopen dan dit; het is namelijk iet minder erg.. maar wat een KUT werk om dit schoon te maken. 30 min per poort ongeveer.. en je hebt er 8.






Nu ben ik ook bezig geweest met de dynamo, de daarbij horende spanrol en riem. Maar vervloekt nog aan toe: de spanner past niet. Zie foto hoe weinig ruimte ik heb:






Dit scheelt een dikke centimeter. Hebben jullie ideeen om dit op te lossen? Volgens mij heb ik de volgende opties:
- Stuk uit chassis slijpen en vervolgens dichtlassen (moet motor eruit..)
- De helft doorslijpen en dan metaal buigen; hoeft de motor er niet uit
- Spanrol op plek van aircopomp doen (die ik niet heb) en iets fabriceren zodat dit kan.. da's alleen hoog gegrepen voor mij. De spanhoek wordt ook wat groter; de kracht op de riem dus kleiner.

Of hebben jullie een beter idee?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-04-2012, 23:56
gbgolf2's Avatar
gbgolf2 gbgolf2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 580
Default

Als je het goed wilt doen is de motor er uithalen inslijpen na binnen kloppen en dichtlassen! Heb ik ook gemoeten meer dan een cm bij gebogen en past perfect !
Reply With Quote
  #3  
Old 23-04-2012, 08:00
WilcoGTI WilcoGTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 487
Default

Leuk project. Succes
Reply With Quote
  #4  
Old 27-04-2012, 11:30
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Dank voor jullie reacties!
Ga het inderdaad maar op de goede manier doen.

BTW: Net ECU binnen.. wordt dus starten geblazen over een aantal dagen!
Reply With Quote
  #5  
Old 27-04-2012, 21:48
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Vandaag verder gegaan met schoonmaken inlaat poorten
niet leuk. Een rol papier is eraan opgegaan.. nog niet schoon. vannacht laat ik de 3 poorten maar lekker weken in benzine. Morgen maar weer verder.

Meteen even gecheckt of ik de goede nokkenas had. je hebt er 2; de foute en de goede. de foute slijt de kunststof laag van je pomp zover af dat ie uiteindelijk je nokkenas gaat eten. Gelukkig heb ik de goede.

Daarbij ziet de ?teflon? laag er nog prima uit.

Morgen de laatste stekkers aanlsluiten,poorten verder schoonmaken en ei leggen over het 'crank case venitlation' probleem.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-04-2012, 23:48
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

Succes met je project, vind het wel gewaagd zo'n blok aan je originele motorsteunen.
Denk dat er hier nog wel iemand op het forum is die het met me eens is (of niet Stefan )
Wil niet piet leuterig zijn maar kan je die foto's ook gewoon op normaal formaat posten hier?
Dat imagekak werkt voor geen meter en is over het al gemeen altijd traag.
Ikzelf post ze altijd via picturepush.com en dit werk ook super.
Je krijg dan ook gelijk de link om hier in je thread te zetten.
Als je dan de 640x480 versie pakt heb je een mooie duidelijke foto.

Maak er wat moois van ben benieuwd naar de update's
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #7  
Old 28-04-2012, 19:07
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

jup
Reply With Quote
  #8  
Old 28-04-2012, 20:17
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

had ook mijn twijfels over de originele steunen. de vorige eigenaar verzekerde me dat deze het wel zouden houden. . .
misschien een optie om ze te verstevigen met een paar lasjes oid?
Hoezo zou Stefan het ermee eens zijn? Slechte ervaringen.. of?

Ik zal volgende keer de foto's op picturepush zetten; 1024 leek me wel prettig voor mensen die details wouden bekijken.

Heb net even jouw project bekeken.. allemachtig gaaf idee! Dacht dat een tfsi vooruitstrevend was..
Reply With Quote
  #9  
Old 28-04-2012, 21:08
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

Stefan (Pewi vwteam) kan je er meer over vertellen over die steunen.
Hij had het er laatst over met mij maar de exacte details weet ik niet meer.
Maar ikzelf vind de steunen ook niet echt geschikt voor 200+ pk.
Er zijn wel gevallen van gescheurde steunen.
Had bij mijn vorige project met 90pk tdi ook al de originele steunen verwijderd.

Leuk dat je mijn project volgt ik hou die van jou ook in de gaten.
Blijf vooral doorgaan met foto's posten, daar zijn ze hier dol op.
En een TFSI in een MK1 is ook zeker niet niks.
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #10  
Old 29-04-2012, 10:09
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Heb je misschien foto's van gescheurde steunen? kan ik bekijken waar ik ze het meest moet verstevigen.
Reply With Quote
  #11  
Old 29-04-2012, 10:37
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Ben op zoek gegaan naar mensen die hun ophangpunten verbeterd hebben.. toen kwam ik dit tegen:
http://blackforestindustries.com/FS...ossinstall1.jpg

Welke mk1's hebben een ophangpunt aan de voorkant?

Of je ophangpunten het houden lijkt een beetje een 50/50 kwestie; genoeg mensen rijden met 300+ met standaard ophangpunten..

Desondanks ga ik ze wel verstevigen, liever aan de veilige kant!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum