Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-11-2007, 22:19
JK Le Mans's Avatar
JK Le Mans JK Le Mans is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,357
Send a message via MSN to JK Le Mans
Default ET ?? Dikte adapter ??

Stel ik heb een Golf 4 en wil daar een setje wielen onder zetten met ET 43en een andere steek!
Normale ET van een golf is toch et 38 of 35 ?
Welke dikte adapter heb ik dan nodig ??
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 01-11-2007, 22:33
classic-edition's Avatar
classic-edition classic-edition is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2005
Posts: 2,966
Default

Jasper

Ik denk dat als je de wielen al hebt gekocht je beter gewoon op de auto kan meten om de juiste setup te krijgen.
Zo heb ik het bij de jetta ook gedaan.

succes ermee

groet,
__________________
Een feesje of evenement en een DJ nodig?

Web: www.djmarcomartinez.com
Reply With Quote
  #3  
Old 01-11-2007, 23:57
Dubweiser's Avatar
Dubweiser Dubweiser is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 578
Send a message via MSN to Dubweiser
Default

Dat kan je inderdaad zoals marco al zegt `t beste op de wagen meten.
Ben er nu zelf ook achter. ben nu bezig met BBS et65 en et50 steek 130
op mijn golf te passen en het makkelijkste is gewoon ervoor houden en meten wat voor jou persoonlijk het mooiste is.

Last edited by Dubweiser : 02-11-2007 at 00:00.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-11-2007, 06:53
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Post

Ik ga er ff vanuit, dat je nieuwe velgen wel even breed zijn:

van ET 43 naar ET 38 zou een spoorverbreder van 5 mm moeten zijn
van ET 43 naar ET 35 zou een spoorverbreder van 8 mm moeten zijn

Moet je via die spoorverbreder óók nog eens naar een andere steek, dan heb je een probleem;
er is nl. niet genoeg 'vlees' om draad in te tappen...

Een beetje een vuistregel is, dat het 'vlees' minstens de dikte van het te tappen draad moet zijn, dus voor bijv. het tappen van M12-draad moet het materiaal minstens 12 mm dik zijn.
Ik geloof dat wielbouten 14 mm dik zijn?...
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999

Last edited by Vento Vice : 05-11-2007 at 10:07.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-11-2007, 13:12
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
Ik ga er ff vanuit, dat je nieuwe velgen wel even breed zijn:

van ET 43 naar ET 38 zou een spacer van 5 mm moeten zijn
van ET 43 naar ET 35 zou een spacer van 8 mm moeten zijn


LOL, ik denk dat Jasper zonder deze informatie niet verder had gekund
Reply With Quote
  #6  
Old 02-11-2007, 13:29
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by Bas
LOL, ik denk dat Jasper zonder deze informatie niet verder had gekund

LOL

Maja minimale dikte adapters is 20mm dusja vanaf daar kun je beginnen, en zelf kijken ho bver je de wielen naar buiten wilt...
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #7  
Old 02-11-2007, 23:48
joossie's Avatar
joossie joossie is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 1,033
Default

Hoezo minimale adapters zijn 20 mm...................... als het moet kun je wel adapters krijgen van wel 10 mm.........
Reply With Quote
  #8  
Old 03-11-2007, 00:00
cabrio16v's Avatar
cabrio16v cabrio16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 798
Default

naaf dikte is minimaal ... en die is 13mm

13/14 mm adapter is dus veilig .. qua aantal slagen die de wielbout erin gaat !
__________________
Quote:
Originally Posted by Edward
en weer te kauf, die lui van marktplaats sporen niet....
Reply With Quote
  #9  
Old 05-11-2007, 08:12
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by joossie
Hoezo minimale adapters zijn 20 mm...................... als het moet kun je wel adapters krijgen van wel 10 mm.........


Ah mij werd altijd verteld minimale dikte 20mm vanwege de veiligheid enzo..
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #10  
Old 05-11-2007, 08:26
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

12mm bauke.
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #11  
Old 05-11-2007, 09:59
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Smile Correct me, if I'm wrong...

Quote:
Originally Posted by Berserker
Ah mij werd altijd verteld minimale dikte 20mm vanwege de veiligheid enzo..


(allereerst: sorry voor de grote foto's; zijn gewoon 'gegoogle-d'..., maar wel lekker duidelijk )

Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald:
SPOORVERBREDERS (gewoon met 4 of vijf gaten; monteren tussen de naaf en de velg met bouten die evenzoveel langer zijn, als de spoorverbreders DIK zijn)


(soms met meer gaten en dus geschikt voor 2 verschillende 'steken')
en:
ADAPTERS (met 4 of 5 gaten om met je ori bouten op je naaf te monteren èn 4 of 5 schroefdraad-gaten met een andere steek!, om dáár weer je velg op te monteren)


(dit is dan een versie voor 'moeren')

Bij de laatste moet je voldoende 'vlees' hebben om te tappen èn voldoende dikte, om de boutkoppen (naaf-montage) te 'verzinken'; de velg moet immers vlak op de adapter gemonteerd worden.
Mijn gevoel zegt, dat je dÃ*n wel zo'n 20 mm nodig hebt, ja...

But, correct me, if I'm wrong...
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote
  #12  
Old 28-11-2007, 15:05
mooney's Avatar
mooney mooney is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 250
Default

Hoe doen ze dit dan ooit met kever velgen onder een 4x100 auto?

de steek van kever velgen is 5x205 en vaak et12, dit kan dan toch nooit passen onder een 4x100 auto? toch zie je het wel eens op meetings...
__________________
Fryske âlde skoalle loftkuolle gers jarre memmebatsers - Frisian Aircooled Movement - framvw.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 28-11-2007, 15:12
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

stalen velgen met kever doppen..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #14  
Old 28-11-2007, 15:14
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
(allereerst: sorry voor de grote foto's; zijn gewoon 'gegoogle-d'..., maar wel lekker duidelijk )

Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald:
SPOORVERBREDERS (gewoon met 4 of vijf gaten; monteren tussen de naaf en de velg met bouten die evenzoveel langer zijn, als de spoorverbreders DIK zijn)


(soms met meer gaten en dus geschikt voor 2 verschillende 'steken')
en:
ADAPTERS (met 4 of 5 gaten om met je ori bouten op je naaf te monteren èn 4 of 5 schroefdraad-gaten met een andere steek!, om dáár weer je velg op te monteren)


(dit is dan een versie voor 'moeren')

Bij de laatste moet je voldoende 'vlees' hebben om te tappen èn voldoende dikte, om de boutkoppen (naaf-montage) te 'verzinken'; de velg moet immers vlak op de adapter gemonteerd worden.
Mijn gevoel zegt, dat je dÃ*n wel zo'n 20 mm nodig hebt, ja...

But, correct me, if I'm wrong...


de meeste hebben hier over adapters.. is geen automaxx forum hier. en de minimale dikte is 12mm.. zoals boven omschreven
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #15  
Old 28-11-2007, 15:28
mooney's Avatar
mooney mooney is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 250
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
stalen velgen met kever doppen..


toch zie je ook wel empi's en fuchsen, of zijn dit imitaties in 4x100?
__________________
Fryske âlde skoalle loftkuolle gers jarre memmebatsers - Frisian Aircooled Movement - framvw.nl
Reply With Quote
  #16  
Old 28-11-2007, 15:54
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

5x130..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #17  
Old 02-12-2007, 22:56
menno menno is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 203
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
de meeste hebben hier over adapters.. is geen automaxx forum hier. en de minimale dikte is 12mm.. zoals boven omschreven



vindt dit nogal weinig,heb zelf 20 mm adapters waar eigenlijk 5mm van af zou mogen maar durf dat toch niet aan.
Reply With Quote
  #18  
Old 02-12-2007, 23:08
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by cabrio16v
naaf dikte is minimaal ... en die is 13mm

13/14 mm adapter is dus veilig .. qua aantal slagen die de wielbout erin gaat !


Wat is dat aantal slagen dan? Ik dacht dat dat 6 slagen moesten zijn. Dat is 6x een slag van 1,5 mm is 6 x 1,5 is 9mm.

Ietsje speling heb je wel nodig zodat je de bout niet stuk draait omdattie tegen de naaf aanzit.

Let wel: ik heb het hier over het aantal slagen, niet over hoe dik de adapter moet zijn qua stevigheid van het materiaal. Dat lijkt me afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal....
__________________
WWW.MIVW.NL

Last edited by Jurgen Santana : 02-12-2007 at 23:12.
Reply With Quote
  #19  
Old 05-12-2007, 10:19
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Let wel: ik heb het hier over het aantal slagen, niet over hoe dik de adapter moet zijn qua stevigheid van het materiaal. Dat lijkt me afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal....


ik denk dat dit leidend is, in boterzacht alu red je het niet met 6 slagen
Reply With Quote
  #20  
Old 05-12-2007, 10:43
cabrio16v's Avatar
cabrio16v cabrio16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 798
Default

chroomnikkelstaal / gereedschapstaal ..

... 13mm ivm met afzagen bout e.d.

6 a 7 slagen is echt minimaal !! *lees kop erbij *

H&R adapter alu is minimaal 20mm ... omdat dit alu zachter dan zacht is , 120nM draai je hier het schroefdraad uit.

houdt ook rekening met gewicht van auto, en aantal pk's/koppel .

gr bauke
__________________
Quote:
Originally Posted by Edward
en weer te kauf, die lui van marktplaats sporen niet....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum