Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-04-2006, 20:27
Mir Mir is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 11
Default Polo '86, raar geluid bij ontkoppelen

He!

Als ik even wat toeren geef (geen idee hoeveel, geen teller ) en deze snel lost laat en tegelijkertijd ook m'n koppeling in trap, dan hoor ik een soort ring die nog even na draait. Het klinkt niet als een ringetje maar iets groters, ga ik dit oplossen dmv een hele nieuwe koppelings set erin te stoppen?
Ik denk zelf dat het wel eens de druklager kan zijn.??

Het gaat om de volgende auto:
Volkswagen, Polo II
1.0 C 33kW


tnx!
Reply With Quote
  #2  
Old 26-04-2006, 10:51
martijnvanderh's Avatar
martijnvanderh martijnvanderh is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1,425
Default

Je zult best wel antwoord krijgen van volksforumers,
maar kijk een op polo86c.nl, misschien dat er daar iemand zit die precies weet wat er aan de hand is.

succes ermee in ieder geval!
Reply With Quote
  #3  
Old 26-04-2006, 10:59
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

@Martijnvanderh Inderdaad

Maar: Dit probleem klinkt mij niet echt polo specifiek in de oren. Als ik t zo lees, gaat t inderdaad om 't druklager. Hoor je t lager ook zoemen bij ingedrukt koppelingspedaal?

Ennuh: een zoemend (lees: na-draaiend) druklager duidt i.m.h.o eerder op een nog werkend maar wellicht droog lopend druklager dan een verrot, slecht draaiend en invretend lager.

Loopt je pedaal soepel (weerstand punten?) (slijtage van geleide bus)
Loopt je pedaal zwaar? (koppelingskabel, drukgroep)
Ontkoppeld de boel niet volledig (kraken bij niet volledig tot op de bodem stampen?) (afstelling pedaal druklager/drukgroep combo)

BTW: als t je alleen stoort, maar alles functioneert verder prima: niets aan doen. Koppeling vervangen kost 1) knaken. 2) veel tijd.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #4  
Old 26-04-2006, 13:28
Mir Mir is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 11
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
@Martijnvanderh Inderdaad

Maar: Dit probleem klinkt mij niet echt polo specifiek in de oren. Als ik t zo lees, gaat t inderdaad om 't druklager. Hoor je t lager ook zoemen bij ingedrukt koppelingspedaal?


Nee, na het 'uitdraaiend geluid' hoor je niets vreemds meer.
Quote:

Ennuh: een zoemend (lees: na-draaiend) druklager duidt i.m.h.o eerder op een nog werkend maar wellicht droog lopend druklager dan een verrot, slecht draaiend en invretend lager.

Loopt je pedaal soepel (weerstand punten?) (slijtage van geleide bus)
Loopt je pedaal zwaar? (koppelingskabel, drukgroep)
Ontkoppeld de boel niet volledig (kraken bij niet volledig tot op de bodem stampen?) (afstelling pedaal druklager/drukgroep combo)

M'n pedaal is zwaar, is al lang zo eigenlijk, vind het een verademing als ik in m'n vaders auto mag rijden... verder geen last van
En het ontkoppeld naar mijn idee prima en het aangrijpings punt ligt ook niet belachelijk hoog/laag.. ergens in het middem en goed te doseren.
Quote:

BTW: als t je alleen stoort, maar alles functioneert verder prima: niets aan doen. Koppeling vervangen kost 1) knaken. 2) veel tijd.

ik stoor me er idd aan, maar ben ook bang dat ik of m'n vriendin ergens onderweg met een doorgesleten koppeling stuk zit (al rijdende) en dan weet ik niet wat er gaat gebeuren.
Kan je nog wel eens verder van huis zijn dan alleen koppelingssetje.

Dat het geld kost besef ik, maar als het moet om er daarna weer goed mee te kunnen rijden: prima. (is gewoon een slijtage punt in principe, dus vind het niet heel erg/vreemd)
veel tijd? lang middagje werk met de goeie spullen, moet geen probleem zijn.

Bedankt voor je antwoord! En ik ken polo96c.nl inderdaad.. misschien ook daar eens vragen.
Reply With Quote
  #5  
Old 30-04-2006, 17:39
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Zwaar pedaal zou kunnen komen van de koppeling zelf, of van de kabel.

Gaat t ' koppelen ' wel soepel? Dan zal 't de kabel wel niet zijn.

Als je t zekere voor t onzekere wilt, zeg ik: vervangen die handel (druklager, groep en koppeling). Maar 100% bedrijfszekerheid haalt zelfs een nieuwe Toyota niet.

Koppeling kan je in een middag vervangen (als je een brug/goede krik hebt, luchtsleutel en doorzettingsvermogen),. maar of t echt nodig is. Van afstand moeilijk te bepalen. Afgelopen vrijdag nog een bak van een blok gescheiden: Druklager kwam er in 2 delen uit, maar had tot dat moment gewoon prima gefunctioneerd.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum