Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Polo '86, raar geluid bij ontkoppelen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20786)

Mir 25-04-2006 20:27

Polo '86, raar geluid bij ontkoppelen

He!

Als ik even wat toeren geef (geen idee hoeveel, geen teller :cool: ) en deze snel lost laat en tegelijkertijd ook m'n koppeling in trap, dan hoor ik een soort ring die nog even na draait. Het klinkt niet als een ringetje maar iets groters, ga ik dit oplossen dmv een hele nieuwe koppelings set erin te stoppen?
Ik denk zelf dat het wel eens de druklager kan zijn.??

Het gaat om de volgende auto:
Volkswagen, Polo II
1.0 C 33kW

tnx! :)

martijnvanderh 26-04-2006 10:51

Je zult best wel antwoord krijgen van volksforumers,
maar kijk een op polo86c.nl, misschien dat er daar iemand zit die precies weet wat er aan de hand is.

succes ermee in ieder geval!

sjampoo 26-04-2006 10:59

@Martijnvanderh Inderdaad :)

Maar: Dit probleem klinkt mij niet echt polo specifiek in de oren. Als ik t zo lees, gaat t inderdaad om 't druklager. Hoor je t lager ook zoemen bij ingedrukt koppelingspedaal?

Ennuh: een zoemend (lees: na-draaiend) druklager duidt i.m.h.o eerder op een nog werkend maar wellicht droog lopend druklager dan een verrot, slecht draaiend en invretend lager.

Loopt je pedaal soepel (weerstand punten?) (slijtage van geleide bus)
Loopt je pedaal zwaar? (koppelingskabel, drukgroep)
Ontkoppeld de boel niet volledig (kraken bij niet volledig tot op de bodem stampen?) (afstelling pedaal druklager/drukgroep combo)

BTW: als t je alleen stoort, maar alles functioneert verder prima: niets aan doen. Koppeling vervangen kost 1) knaken. 2) veel tijd.

Mir 26-04-2006 13:28

Quote:
Originally Posted by sjampoo
@Martijnvanderh Inderdaad :)

Maar: Dit probleem klinkt mij niet echt polo specifiek in de oren. Als ik t zo lees, gaat t inderdaad om 't druklager. Hoor je t lager ook zoemen bij ingedrukt koppelingspedaal?

Nee, na het 'uitdraaiend geluid' hoor je niets vreemds meer.
Quote:

Ennuh: een zoemend (lees: na-draaiend) druklager duidt i.m.h.o eerder op een nog werkend maar wellicht droog lopend druklager dan een verrot, slecht draaiend en invretend lager.

Loopt je pedaal soepel (weerstand punten?) (slijtage van geleide bus)
Loopt je pedaal zwaar? (koppelingskabel, drukgroep)
Ontkoppeld de boel niet volledig (kraken bij niet volledig tot op de bodem stampen?) (afstelling pedaal druklager/drukgroep combo)

M'n pedaal is zwaar, is al lang zo eigenlijk, vind het een verademing als ik in m'n vaders auto mag rijden... verder geen last van ;)
En het ontkoppeld naar mijn idee prima en het aangrijpings punt ligt ook niet belachelijk hoog/laag.. ergens in het middem en goed te doseren.
Quote:

BTW: als t je alleen stoort, maar alles functioneert verder prima: niets aan doen. Koppeling vervangen kost 1) knaken. 2) veel tijd.

ik stoor me er idd aan, maar ben ook bang dat ik of m'n vriendin ergens onderweg met een doorgesleten koppeling stuk zit (al rijdende) en dan weet ik niet wat er gaat gebeuren.
Kan je nog wel eens verder van huis zijn dan alleen koppelingssetje.

Dat het geld kost besef ik, maar als het moet om er daarna weer goed mee te kunnen rijden: prima. (is gewoon een slijtage punt in principe, dus vind het niet heel erg/vreemd)
veel tijd? lang middagje werk met de goeie spullen, moet geen probleem zijn.

Bedankt voor je antwoord! En ik ken polo96c.nl inderdaad.. misschien ook daar eens vragen.

sjampoo 30-04-2006 17:39

Zwaar pedaal zou kunnen komen van de koppeling zelf, of van de kabel.

Gaat t ' koppelen ' wel soepel? Dan zal 't de kabel wel niet zijn.

Als je t zekere voor t onzekere wilt, zeg ik: vervangen die handel (druklager, groep en koppeling). Maar 100% bedrijfszekerheid haalt zelfs een nieuwe Toyota niet.

Koppeling kan je in een middag vervangen (als je een brug/goede krik hebt, luchtsleutel en doorzettingsvermogen),. maar of t echt nodig is. Van afstand moeilijk te bepalen. Afgelopen vrijdag nog een bak van een blok gescheiden: Druklager kwam er in 2 delen uit, :eek: maar had tot dat moment gewoon prima gefunctioneerd.

All times are GMT +1. The time now is 15:46.