#1
|
||||
|
||||
Mistlampen Jetta 1
Mogge,
ik heb een setje mistlampen gemonteerd op mn Jet via de ori schakelaar en een zekering ertussen geknepen. Ging een tijdje goed tot de eerste keer dat mn verlichting bedrading weg fikte. Gefikst omdat ik dacht dat de schakelaar gaar was. na de tweede keer bijna brand bleek het de mistverlichting aan de voorzijde te zijn. Hoe regel ik het dat het nu in vervolg wel goed gaat? Moet ik via relais werken? Zo ja, hoe en welk nummer. Zekeringkast? vertel! laterrrrrrrrrrrrrrrr Ed |
#2
|
||||
|
||||
Wordt je (mistlicht)schakelaar ook warm?
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Geen idee hans, ik was meer gefocust op de rook dan op eventueel warmte vorming in de schakelaar
|
#4
|
||||
|
||||
Misschien een domme opmerking aangezien mijn kennis van elektriciteit niet zo heel ver gaat:
Bij een geval van overbelasting; kan je toch dikkere stroomdraden plaatsen? Wil je veilig zijn dan is 2,5mm altijd voldoende. Je smeltzekering is niet kapot gegaan; misschien een kleinere plaatsen, zodat die eerst kapot gaat en niet je draden meteen gaan fikken. |
#5
|
||||
|
||||
ja je moet via een relais werken en nee,volgens mij zit die origineel niet in de zekeringkast,maar er los boven geschroefd.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#6
|
||||
|
||||
Ik zou het inderdaad via een relais doen. Met je schakelaar, die veelal oud is en dus enige contactweerstand heeft, schakel je de spoel van het relais. De mistlampen worden dan direct door het relaiscontact naar de accu geschakeld waar ook nog een zekering tussen zit. 10A lijkt mij voldoende voor beide lampen samen, 2x 5A individueel kan ook nog.
Juist om die contactweerstand op de schakelaar heeft het gebruik van dikkere draden geen zin, de schakelaar zal altijd als eerste heet worden en de geest geven... Ofwel zijn magische rook uitblazen Hoop dat je hier wat mee kunt! |
#7
|
||||
|
||||
Oké Joris, duidelijk, zo had ik het nog niet bekeken!
|
#8
|
||||
|
||||
thanx, ik moet opzoek naar een relais dus.
Zat een relais bij de mistlampen maar die heb ik niet meer..... Dikkere draden indd geen zin, schakelaar was gesmolten van binnen. |
#9
|
||||
|
||||
Als het goed is ligt de bedrading er al voor klaar om ze via een relais te schakelen: bij mijn Jetta wel.
Relais 51 oid in je zekeringkast prikken op het daarvoor bedoelde plekje en voila: alles werkt via de originele schakelaar |
#10
|
||||
|
||||
ik zal eens kijken.....heb je eventueel kleur codering van bedrading? maakt het zoeken makkelijker in de wir war
|
#11
|
||||
|
||||
moet er een relais naast de zekeringkast geprit worden of is er al een voorbereiding getroffen in de zekeringkast zelf?
|
#12
|
||||
|
||||
In de zekeringkast zelf is al een plek gereserveerd, en als het goed is alle bedrading er ook al voor aangelegd, van je schakelaar tot aan het motorruim.
|
#13
|
||||
|
||||
positie 7, relais nummer 15. Bedrading ligt er inderdaad al (bedankt Hans, Ron21).
Bestelling is onderweg. grtz Edward |
#14
|
|||
|
|||
In een andere topic lees ik dat je relais 53 op positie 10 moet steken en hierboven staat relais nummer 15 op positie 7 , welke moet je nu veranderen??
gtz
__________________
vw kever : http://www.volksforum.com/forum/sho...60&page=1&pp=20 vw jetta:http://www.volksforum.com/forum/sho...225#post1011225 |