#1
|
||||
|
||||
olielampje en zoemer
hallo iedereen,
nog maar(weer) eens een topic over het olielampje op het dashboard Ik heb een golf 1 gti uit 83 (zie plaatje onder) alles is nu eindelijk helemaal klaar (na complete restauratie) maar er blijft een olie lampje + zoemer op het dashboard de eerst 16 minuten van de reis ? daarna gaat hij uit en blijft de rest van de dag ook uit de olietemperatuur gaat dan ook pas aan op de mfa (begint altijd pas bij 50 graden) vernieuwd heb ik al: olie+filter de 3 sensoren (lage en hoge oliedruk en olietemperatuur) tellerklok zekeringkast extra massa kabel gemaakt aan de tellerklok oliepomp geeft 5.5 bar draadje op de oliedruksensor op oliefilterhouder heeft 12 volt iemand hier die daar een oplossing voor weet? groetjes Peter Last edited by golf1gti83 : 10-05-2012 at 10:42. |
#2
|
||||
|
||||
het lampje en zoemer is uit, ja nu pas
vanuit de L- vormige printplaat achter de kilometer teller komt een 12 v stroompje naar de twee oliedruk sensoren. komen deze signalen weer terug krijg je geen olielampje en zoemer op het dashboard de lage oliedruk sensor zit op de zijkant van de cilinder kop, deze sensor is normaal gesloten (ligt aan massa) en gaat bij het starten van de motor uit ( dus niet meer aan massa), dit is het lampje wat je ziet knipperen wanneer je de auto op contact zet. de hoge druk sensor zit op het oliefilter huis, en is normaal open en gaat aan de massa wanneer de motor meer dan 2500 toeren maakt en de oliepomp draait en meer dan 2 bar geeft (is normaal tussen 5 en 6 bar, al bij stationair draaien) mijn lage druk sensor werkte prima, knipperend olielampje gaat uit nadat de motor is gestart, maar na 2500 toeren een knipperend olielampje en zoemer is dus de hoge druk sensor, deze heb ik toen vervangen, geen effect, dus de oude weer terug geplaatst Ik had geen 12 v stroompje op de hoge druk sensor (zwart/blauwe draad) wanneer de motor draait, dit zat hem in de zekeringkast. nu had ik wel een 12 stroompje op de draad, maar de zoemer/lampje bleef aan. dus het moet wel in de print plaat zetten achter de kilometer teller via dit forum een teller gevonden bij erik van een scirocco II waar dezelfde print in zit. deze gemonteerd en nog steeds dezelfde storing. toen het zwart/blauwe draadje rechtstreeks aan de massa gelegd, en de zoemer/lampje ging uit. blijkt de sensor toch ook stuk te zijn, dus toch de nieuwe er in en nu is de storing er eindelijk uit. erik nog bedankt voor de scirocco teller en het meedenken en dit is zijn mooie Jetta uit 1981. groetjes Peter |
#3
|
||||
|
||||
Peter top dat je het opgelost hebt!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#4
|
|||
|
|||
is de oliedruk zo hoog bij stationair draaien?
Ik heb bij stationair toerental 2Bar en bij 3000tr/min 6Bar ... Nu heb ik jou oplossing gelezen, ik kan opzoek naar het knipperende olielampje bij mij ... |
#5
|
||||
|
||||
nee,stationair 1,5 tot hooguit 2,5 bar.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#6
|
||||
|
||||
die foto hierboven waar de druk meter 5,5 bar aangeeft heb ik genomen toen de auto stationair draaide, met gas geven ging de druk iets omhoog naar 6 bar
dit heb ik overlegt met degene die het blok onder handen heeft gehad (emming in ter apel) en die zij dat dit normaal was als je wil testen of de sensoren stuk zijn moet de sensor met het gele draadje los en die met het zwart/blauwe draadje rechtstreeks ergens aan de massa leggen dan mogen er geen lampjes en of zoemers op het daschboard zijn.. succes gister nog even een eindje getoerd en een foto gemaakt, wat een auto. |
#7
|
||||
|
||||
Gepiep + olielampje gaan uit bij slaan op dashboard
Na alles vervangen te hebben, olie/ oliefilter, oliedruksensor, oliepomp was het er nog.. nu kwam ik erachter dat als je op het dashboard slaat dan stopt het lampje en gepiep..
Kan ik een klein gedeelte van de printplaat vervangen? of kan ik gewoon de kabel bij de snelheidsmeter afkoppelen ? Het gepiep is zo irritant!
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug |
#8
|
||||
|
||||
Het gepiep is irritant om te zorgen dat je actie onderneemt als hij piept!
Als je je oliedruk hebt gemeten en dus terecht kunt concluderen dat het geen drukprobleem betreft, dan kun je op zoek naar een mogelijkheid om de piep uit te krijgen. Nadeel van het onklaar maken is dat de waarschuwing er ook niet meer is als het probleem zich wél voordoet. Het lijkt bij jou ook een probleem van de printplaat, omdat met een klap op het dash het piepen stopt. Ik zou in dat geval een andere printplaat zoeken, of je huidige printplaat (laten) fixen? Zo hou je de waarschuwing beschikbaar voor het geval dat...
__________________
Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
pin 9 en 11 al bekeken in de stekker van de tellerklok?
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Kijk ook eens op deze link https://problemcar.nl/topic/volkswa...ii-gti-8v-57731. Vooral aan het eind. Suggestie = condensatoren vernieuwen achter op print.
__________________
Golf I GTI W65 Pirelli L90E 1983 |
#11
|
||||
|
||||
top dank jullie wel,helder verhaal
Ik kan veel maar heb nog nooit condensatoren vervangen. dus ga ik maar met oordopjes rondrijden Auto heeft NAP dus een andere tellerbak is voor mij geen optie.. tenzij er iemand eentje heeft liggen met 288,545km op de teller Als iemand dit eerder heeft gedaan en tegen een vergoeding wil doen, hoor ik het graag!!
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug Last edited by loadone : 23-03-2021 at 12:38. |
#12
|
||||
|
||||
Andere tellerbak + losse kilometertellerkabel + boormachine + even de tijd = probleem opgelost
|
#13
|
||||
|
||||
Is die tellerbak niet modulair?
Voor zover ik weet kun je bij die mechanische tellerbakken het deel waar de electronica in zit apart eruit halen, dus geen wijziging in kilometerstand. De snelheidsmeter is een compleet "losse" teller die lauter mechanisch werkt en niet verbonden is met de rest (tenzij je MFA hebt, maar dat is dan een stekker) Soms is het al voldoende om de flexibele printplaat die achterop zit, om te wisselen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#14
|
||||
|
||||
Goed punt!
__________________
|
#15
|
||||
|
||||
Heeft er iemand een printplaatje liggen voor een leuk prijsje?
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug |
#16
|
||||
|
||||
pin 9 en 11
kan ik nog iets bij pin 9 en 11 doen voor ik uit mijn printplaat ga?
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug |
#17
|
||||
|
||||
Moet ik eerst de condensator of de printplaat vervangen?
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug |
#18
|
||||
|
||||
Ik neem aan dat de condensator op die printplaat zit en het dus uiteindelijk hetzelfde is. En pin 9 en 11 kun je controleren op corrosie en draadbreuk
__________________
|