Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-04-2012, 22:03
grischnakh grischnakh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 11
Default Onderblok stuk, wat nu?

Wie kan mij helpen aan info etc?

Ik heb mijn cylinderkop van mijn Golf Carbio 79, eraf gehaald omdat deze nogal rookte (14 jaar stil gestaan voordat ik hem heb opgeknapt)
Kop is vervolgens compleet gereviceerd, omdat er een vreemde klep inzat(compleet andere diameter) heb ik maar besloten om het grondig aan te pakken.
Enfin, kop is klaar ik wil hem erop zetten, jullie kennen het allemaal denk ik wel 1x 30Nm 1x 60Nm en 2x 90 graden, Nu was ik beland bij de 1x 90 graden, bij bout no 5 gebeurt er iets vreemds ik draai hem nog niet eens een 45 graden en mijn sleutel schiet door, vervolgens kan de bout ronddraaien wat hij wil, kop er maar weer afgehaald, wat blijkt;
schroefdraad eruit, zitten er 3 scheuren rondom het boutgat, zie foto;
Ik denk dus vervolgens blok naar de mallemoeren, hier kun je niets meer mee, of heb ik ongelijk??

EDIT: ik heb nog wel 2x JB motor liggen (1500cc ipv 1600). kan ik hier misschien iets mee? koppen zien er wel totaal verschillend uit kwa aansluitingen.
En weet misschien iemand of de YN versie een origeel blok kan zijn voor gold 1?




Nu dacht ik om maar eens op zoek te gaan naar een nieuw onderblok, en dan wel een met hetzelfde motor nummer omdat deze kop hierbij hoort, anders is het jammer geld v.d. kop revisie.

Maar nu zie ik dat mijn moternummer begint met YN, en nu kan ik op golf gebied hier helemaal niets maar dan ook niets over vinden, na veel speuren op internet kom ik wel een YN/YP motor nummer tegen maar deze is van een audi 80(07-76 08-81) en een oud type passat.

Heeft er iemand tips wat nu te doen? of motor info van een YN motor , slag boring etc, of ik daar een vergelijkbaar onderblok voor kan krijgen, misschien FP, FR?(complete nummer= YN 147 550).
Ik wil graag de gereviceerde kop gebruiken omdat ik weet dat deze fijn in orde is, thuis in de vitrinekast leggen is geen optie.

Last edited by grischnakh : 20-04-2012 at 22:06.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-04-2012, 22:09
ErikvanBilsen's Avatar
ErikvanBilsen ErikvanBilsen is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,717
Default

Zover ik weet heeft een JB een 1.6 onderblok maar dat dermate van een andere krukas en zuigers terug gebracht word naar een 1.5 blok. Dus wellicht kun je een onderblok van een JB motor gebruiken.

Correct me if i'm wrong.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-04-2012, 22:15
grischnakh grischnakh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 11
Default

Klopt wat je zegt, iig kwa boring vergelijkbaar met de FV, FP, FR, EG 1.6 blokken, van de YN kan ik geen info vinden, vandaar, zal morgen hem eens proberen op te meten als het lukt.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-04-2012, 23:41
de koen de koen is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 55
Default

volgende keer de boutgaten eerst uitblazen, wrslk zal er olie of koelvloeistof ingezeten hebben.

waar zit de uitgang naar de radiator op de cilinderkop, tussen 1&2 of tussen 3&4 ?
cil1= distributiekant
heb je vaste stoters of hydraulische?
Reply With Quote
  #5  
Old 21-04-2012, 00:36
golfcabriolet's Avatar
golfcabriolet golfcabriolet is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,557
Default

YN motor is zit in deze modelen:

-55kw 75pk 1,6 lir 4cil 09/75 tot 07/81 PASSAT
-55kw 75pk 1,6 lir 4cil 01/81 tot 07/81 Audi Coupe
-55kw 75pk 1,6 lir 4cil 09/75 tot 07/81 Audi 80
-55kw 75pk 1,6 lir 4cil 09/75 tot 07/78 Audi 80 polizei
__________________
VW Golf 4 Cabriolet.
VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-04-2012, 07:06
grischnakh grischnakh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 11
Default

Quote:
Originally Posted by de koen
volgende keer de boutgaten eerst uitblazen, wrslk zal er olie of koelvloeistof ingezeten hebben.

waar zit de uitgang naar de radiator op de cilinderkop, tussen 1&2 of tussen 3&4 ?
cil1= distributiekant
heb je vaste stoters of hydraulische?


Uitblazen doe ik standaard, waarschijnlijk zat de scheur er al in, en hierdoor ben ik de sterkte v.d. draad kwijt waardoor ik de draad eruit heb getrokken.

Uitgang, v.d radiator zit tussen 1&2
Reply With Quote
  #7  
Old 21-04-2012, 15:54
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Je kunt proberen het schroefgat te repareren met een HeliCoil ( http://www.google.nl/search?btnG=Go...arch&q=helicoil ), maar gezien de scheuren vrees ik dat het nooit meer echt stevig gaat worden...
Reply With Quote
  #8  
Old 21-04-2012, 17:45
grischnakh grischnakh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 11
Default

Heb vandaag maar eens even de boring+slag opgemeten, 79,5mm diam, en een slag van 73,5, wat me nu verbaasd. is dat dit dezelfde diam en slag van een JB motor is, wat toch te boek staat als een 1600, dit staat tevens loeigroot op het blok, of er is een andere krukas ingezet, zou toch nog graag eens wat gegevens willen van een NY blok,
Ik denk dat ik het onderblok van de JB versie pak,
Reply With Quote
  #9  
Old 21-04-2012, 18:25
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Ook bij een JB (altijd 1500) staat er (altijd) 1.6 op het onderblok...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum