Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-02-2012, 21:43
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default VR6 motor belangrijke punten.

Sinds vandaag ben ik in bezit van een golf vr6.
Nu had ik wat vragen met betrekking tot de vr6 motor.

Het is er eentje van Mei 1996, nu schijnen dit de beste vr6 motoren te zijn omdat deze een andere ecu hebben (ipv rotor of dis).

De motor ga ik volledig reviseren, maar heb nog nooit een vr6 motor uit elkaar gehad en het schijnt dat er nogal wat puntjes zijn om op te letten.

Deze heeft blijkbaar geen merktekens op de krukas om je blok weer op tijd te zetten??
De originele bougiekabels kun je het beste vervangen omdat deze slecht schijnen te zijn??

Misschien nog andere tips of opmerkingen? Ik wilde deze motor weer in nieuwstaat krijgen en wil dus graag weten waar ik rekening mee moet houden.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-02-2012, 21:51
RemyVR6 RemyVR6 is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 92
Default

Werkplaatshandboek aanschaffen. De rest wijst z'n eigen....
__________________
***The Benchmark***

Golf Cabriolet '85
Golf VR6 Highline '95
Polo SDI '00

www.lvwcn.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 21-02-2012, 22:12
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Koppakking en distributie ketting zijn kwaaltjes maar die komen met een revisie er toch nieuw in. Verder zijn ze niet slecht deze blokken en kom je volgens mij geen spectaculaire dingen tegen met reviseren...
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 21-02-2012, 22:32
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by RemyVR6
Werkplaatshandboek aanschaffen. De rest wijst z'n eigen....


Heb elsawin, dus kan wel alles opzoeken, maar hier zal bijvoorbeeld niet staan dat de originele bougiekabels niet goed zijn en beter vervangen kunnen worden.
Na wat googlen kom ik het 'bougiekabel' probleem geregeld tegen.

Dus vandaar dat ik om ervaringen vraag
Reply With Quote
  #5  
Old 21-02-2012, 22:58
Mu!s Mu!s is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 437
Default

originele kabels hier nog steeds in gebruik!, werken prima! en wat betreft de merktekens op de krukas, kijk hier even;
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1264409
als je ervaring hebt met het sleutelen aan motoren, stelt het allemaal niet zo bijster veel voor!
Reply With Quote
  #6  
Old 21-02-2012, 22:59
Mu!s Mu!s is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 437
Default

+ thermostaat huisje bij vervanging altijd voor origineel VW gaan, zelfde geldt voor de oliepomp!
Reply With Quote
  #7  
Old 21-02-2012, 23:12
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

thermostaat huis moet sowieso vervangen worden, dus daar komt dan een originele vw op

Heb al meerdere motor gereviseerd en aan gesleuteld, maar nooit een vr6 dus wilde een beetje de do's/dont's weten
Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2012, 17:23
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Het complete blok licht nu uit elkaar, maar ik ben wat tegen gekomen.
Er is maar 1 cilinder die een stootrand heeft, niet heel erg maar toch..
Mijn vraag is wat nu het beste is om te doen? Want de zuigers zijn nog goed, dus wilde eigenlijk alleen nieuwe zuigerveren steken.

Is 1 stootrandje erg? Want anders laat ik het verder gewoon met rust. Als ik heel het blok moet laten honen en nieuwe zuigers wordt het wel een erg dure bedoeling..
Reply With Quote
  #9  
Old 23-02-2012, 17:57
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

over het algemeen is dat niet zo heel erg, voor de zekerheid zou ik effe het blok achterin gooien en langs een revisie bedrijf rijden. zowiezo is het niet verkeerd de cilinders even na te meten.

vaak wil zo'n 'hoon-steen" op een boormachine het ook heel goed doen.
Reply With Quote
  #10  
Old 23-02-2012, 18:04
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Zat ik ook al aan t denken, even zo'n hoonsteen er doorheen halen, want verder zien de wanden er nog goed uit, je ziet zelfs die originele hoonstructuur nog zitten. Maar alle andere cilinders zien er super uit, alleen 1tje met een stootrandje..
Reply With Quote
  #11  
Old 23-02-2012, 20:25
bertjuh. bertjuh. is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 17
Default

zou ook gelijk ff een nieuwe waterpomp in zetten dadelijk. je ken er nou makkelijk bij en dadelijk niet meer als je het blok terug plaats.

mvg bertjuh.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-02-2012, 21:41
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Late VR6en zijn inderdaad gewijzigd. Deze ondersteunen OBD2 en hebben een 16bits ECU.

Hierbij zijn o.a. ECU, kabelboom en gasklep+inlaatspruitstuk anders.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 23-02-2012, 22:06
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by bertjuh.
zou ook gelijk ff een nieuwe waterpomp in zetten dadelijk. je ken er nou makkelijk bij en dadelijk niet meer als je het blok terug plaats.

mvg bertjuh.


Ja dat sowieso, zo'n ding kost niet veel en nu ligt alles toch open.
Reply With Quote
  #14  
Old 25-02-2012, 11:20
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Nu heb ik nog een vraag waar ik niet aan uitkom. Tijdje geleden mijn ABF blok gereviseerd en nieuwe kopbouten gezet omdat dit rekbouten zijn.

Nu hoorde ik weer dat een vr6 geen rekbouten heeft, deze zijn gewoon volledig schroefdraad, maar het is toch beter deze wel te vervangen?

En de bouten van je drijfstangen, de ene revisie bedrijf zegt vervangen, de andere weer niet..

Nu weet ik het ook niet meer, aangezien die drijfstangbouten ook niet goedkoop zijn, dus als het niet hoeft..
Reply With Quote
  #15  
Old 25-02-2012, 11:27
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

beiden hoeven niet perse vervangen te worden.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #16  
Old 25-02-2012, 23:04
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Dat scheelt een heleboel geld. Vr6 heeft dus geen rekbouten?
Reply With Quote
  #17  
Old 26-02-2012, 16:32
benvr6 benvr6 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 113
Default

jawel,op dit soort dingen moet je nooit bezuinigen. dit geld voor beide.
lagerschalen ook nakijken en of vervangen.
en als je de oliepomp vervangt ook de aandrijfas vervangen die lopen ook stuk.
vergeet de krukaskeeringen niet nieuw te plaatsen.
Reply With Quote
  #18  
Old 28-02-2012, 21:14
ronnieabf ronnieabf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 656
Default

hee swen we hadden al contact gehad via de mail!! honen kan ik eventueel ook voor je regelen zo te lezen ga je het iig goed aanpakken! dus bel me van de week maar even gr ronnie
Reply With Quote
  #19  
Old 29-02-2012, 09:44
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Haha ja man, ik wilde je nog mailen of je ook actief was op het forum

Het blok is alleen niet voor mij, ik doe dit voor hobby, alles komt in de mk3 cabbie van m'n broer. Heb gewoon een donor vr6 gekocht met airco enzo.

Wel leuk projectje vind ik zelf
Reply With Quote
  #20  
Old 29-02-2012, 23:26
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Nog even een vraag hier, over een vr6 cilinderkop.

Nu heb je daar 2 verschillende in. De eerste hebben maar een kleine oliedoorlaat aan de kettingkant (gewoon een rond gatje) de 2e versie heeft daar een heel groot gat zitten voor de olie (waar je bijna je hand door kan steken)

Maakt dit nu veel uit? Hebben ze later deze doorlaat groter gemaakt omdat de ketting dan meer smering krijgt? En als ik een kop heb met een kleine doorlaat, kan ik die dan gewoon groter frezen?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum