#1
|
|||
|
|||
Polo 6n2: nokkenashuis demonteren
Uw handigste sleutelaar is na het vastlopen van zijn motorblok op onderzoek uitgegaan.
Dus even het afdekkapje eraf, bougies eruit en alles losgedraaid waar ik bij kon (nou ja, bij wijze van spreken dan). Op het eerste gezicht lijkt de distributieriem redelijk in orde: Vervolgens wilde ik het aluminium nokkenashuis/klepdeksel demonteren. Het is wel los, maar het gaat er nog niet van af. Ik heb alle boutjes losgehaald, het deksel is ook los, kan het er dan zo vanaf?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#2
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 20:56. |
#3
|
|||
|
|||
Boutjes in het midden van het kleppendeksel zijn nu los (na deze foto). Hoe krijg ik de distributieriem fatsoenlijk gedemonteerd? Zoals te zien is het bovenste plastic kapje los, maar dan?
Re: psst: is aangepast
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Door beide spanrollen los te schroeven waardoor de spanning op de riem weg valt. Hiervoor moet je waarschijnlijk wel even de motorsteun loshalen Voordat je dit doet wel even de motor op tijd zetten . |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Ik zou het laten doen door iemand die er verstand van heeft |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Mee eens, maar zoveel (meer) kan ik ook niet meer kapotmaken
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#7
|
||||
|
||||
Ik hoop het voor je
|
#8
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 20:57. |
#9
|
|||
|
|||
Sjon, bedankt voor de goede raad. Vandaag voor het eerst weer tijd om verder te gaan. Nokkenashuis losgekregen:
De rechter nokkenas op de foto zit helemaal vast, geen beweging in te krijgen. Vervolgens het rechtervoorwiel gedemonteerd en een plastic kapje, zodat ik aan de krukas kon draaien. Eerst uiteraard de bougies verwijderd. De krukas kan ik vrij eenvoudig ronddraaien. Zonder een definitieve conclusie te trekken zou het goed kunnen dat alleen de nokkenas is vastgelopen? Er zijn geen beschadigingen te zien aan de distributieriem, dus mogelijk zijn er geen kleppen tegen de zuigers gekomen. Wat denken jullie?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Zou kijken of alle kleppen even ver uitgeveerd zijn, als er een klep krom is zal deze minder ver uitveren, dus lager zitten. Zou me zelf meer druk maken of er meer kapot is gegaan door gebrek aan smering |
#11
|
|||
|
|||
Hier kun je het goed zien, middelste lager:
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#12
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 20:57. |
#13
|
|||
|
|||
Kwestie van een bevroren carterontluchting, de oliedruk valt weg omdat je vacuumpomp vacuum zuigt.
Wat dan als eerste vast loopt zijn idd je nokkenassen. Volgende stap> Krukaslagers controleren! |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Kon ik niet goed controleren, ik kon de distributie niet meer verdraaien tot de markeringen, het zat te vast. De motor is vastgelopen bij stationair toerental, eigenlijk ben ik van plan de gok te wagen met alleen een nieuw nokkenashuis, inlaatnokkenas, een distributieriem en nieuwe olie+filter.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Waarom ook niet even de carterpan demonteren en drijfstang en krukaslagerschalen controleren op schade door geen oliedruk ? |
#16
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 20:58. |
#17
|
|||
|
|||
ik zou een compleet ruilblok monteren zo te zien is die helemaal gaar je hebt door je hele blok schade door deeltjes metaal dat gaat nooit lang goed 200 euro heb je een ruilblok
|
#18
|
|||
|
|||
Voor het controleren van de kromme klepjes, ik heb er een winkelhaak overheen gehouden, er zit miniem verschil in. Als een klep krom is ('t zijn er dan meteen 2 lijkt me), hoeveel minder komt deze dan omhoog? 't is nu iets van 0,2-0,3mm.
Dat ruilblok voor €200 is natuurlijk ook prima, waar zou ik dat moeten vinden? Heb je een tel.nr. ofzo?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#19
|
|||
|
|||
Als een klep krom is staan ze vaak minimaal een paar mm lager, waarschijnlijk hebben ze de kleppen niet geraakt.
|
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Nou, er zitten nergens metaaldeeltjes, behalve dat aluminiumslijpsel bij het lager van het nokkenashuis wat je op de foto ziet. Voor het verspreiden van de metaaldeeltjes had er natuurlijk ook olie rond moeten lopen, maar dat was nou net het probleem.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Last edited by Zestienkleppen : 27-02-2012 at 19:50. |