Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-01-2012, 16:43
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default Golf II GTi uit 85 invoeren

Beste Forumleden,

Afgelopen week ben ik een Golf GTi uit 1985 tegengekomen. Hij stond bij een huis bij mij in het dorp, en hij leek er al even te staan.

Hij heeft een klein beetje achterschade en een deuk in het voorscherm, maar verder is hij netjes.

GTi 8 klepper uit 1985, met 233.000 op de teller. Interieur ziet er nog goed uit, en de hemel moet nog even worden vastgemaakt.

De auto staat dus gewoon bij mij in het dorp, maar heeft Pools kenteken. Ik ben wat onzeker de manier van aanpakken wat betreft het op nederlands kenteken zetten.
Ik heb al op de site van de RDW gekeken over dit onderwerp maar zit nog met vragen.

- Betaal ik bpm als ik hem invoer?

- Wat zijn de kosten van het opnieuw op kenteken zetten?

- Wat zijn de eisen die gesteld worden? (Ik weet al dat ik het buitenlandse kentekenbewijs moet hebben en een identiteitsbewijs)

- Moet ik dan nog contact zoeken met de douane?

- Mag ik met de auto naar het keuringsstation toe rijden of moet hij dan op een aanhanger? (ik denk zelf haast van niet i.v.m. verzekering)

- Moet er daarna verplicht een APK-keuring gedaan worden bij de RDW of mag ik hem ook weer meenemen om hem bij een ander bedrijf te keuren?

- Maakt de RDW de kentekenplaten dan? Of moet ik die zelf regelen?

Alvast bedankt,


Maarten

Update:
Foto's zoals ie erbij staat












Last edited by Maarteno : 15-01-2012 at 14:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 12-01-2012, 16:57
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Zorg dat je alle Poolse documenten hebt
Vraag een eendagskenteken aan (kenteken op aanvraag) ik weet niet waar!
als je dat niet hebt, moet de wagen idd op een aanhanger!
Maak een afspraak met de RDW(tegenwoordig kun je bij een aantal vestigingen op bepaalde tijden zonder afspraak terecht)
De RDW voert een kentekenonderzoek uit, kosten staan volgens mij op de site
Daarna loop je door naar de douane, daar vul je wat gegevens in, dan zal blijken dat deze belastingvrij is, dus geen BPM
als je het kenteken hebt, kun je bij bv Brezan kentekenplaten bestellen
APK kun je zelf regelen, Mijn audi is toen door de RDW apk gekeurd. zorg er wel voor zodra je het kenteken hebt, direct kentekenplaten bestellen en laten keuren, vanaf dat moment moet je apk hebben, anders krijg je een boete!
je kunt uiteraard ook na de RDW keuring de auto bij een apk station zetten, voor laten keuren, dan hoeven ze hem alleen nog maar af te melden zodra het kenteken er is!
Reply With Quote
  #3  
Old 12-01-2012, 16:59
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

Hoi
1 je hoeft op een oldtimer geen BPM te betalen.
2 denk dat de kosten bijmekaar zo`n 160 euro zijn
3 APK keuren kan je doen als je kenteken papieren binnen heb bij een apk station naar keuze. Kan ook gelijk na checke van je auto bij rdw maar dat is je eigenkeuze
4 kentekenplaten haal je bij een automatriaalen zaak op vertoon van het kenteken
5 het beste is de auto op een kar naar rdw station te brengen

sucsses en laat even weten of het gelukt is

Als ik iets niet juist heb verbeter me dan

Groetjes
__________________
VRIJHEID IS EEN VOLGETANKTE Mk2 GOLF
Reply With Quote
  #4  
Old 12-01-2012, 17:00
Mk1driver's Avatar
Mk1driver Mk1driver is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2006
Posts: 1,723
Default

Nee je betaalt geen bpm omdat hij ouder is dan 25 jaar

Kosten zijn iets van €70

Hou goed in de gaten dat het poolse kenteken compleet en in orde is

Douane zit een loket naast dat van de rdw op een keuringsstation dus je kan zo doorschuiven als je auto gekeurd is.

Plan op de site van de rdw een keuringsafspraak en vraag voor die dag een 1 dags kenteken aan (wijst vanzelf), dan mag je alleen die dag met de auto naar de keuring rijden, wel alvast verzekeren!!

Nee, je mag zelf kiezen waar je hem laat apk keuren, niet te lang mee wachten uiteraard.

Als je het kenteken hebt thuisgekregen van het RDW kun je zo naar de brezan oid om de platen te laten maken.

Suc6
Reply With Quote
  #5  
Old 12-01-2012, 17:34
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Oke bedankt voor jullie antwoorden. Hiermee ben ik al voor een groot deel uit de brand geholpen.
Verder heb ik nog één vraag. Is de APK-keuring binnen heel Europa een begrip?
Bijvoorbeeld als de auto in Polen gekeurd zou zijn? Hij staat nu al een tijdje in Nederland, en er is 2 weken terug nog onderhoud geweest. Er is nieuwe olie opgekomen, een nieuw oliefilter en een distr. set.
Aanstaande zondag ga ik weer naar de man toe om nog eens een goed rondje om de auto te lopen. Dit doe ik wss samen met een neef van me(automonteur, apk keurmeester, geen beunhaas) en nog wat dingetjes te regelen over de prijs.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-01-2012, 17:55
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Volgens mij hebben ze in Polen niet zo'n strenge APK, of ze het überhaupt hebben, dat weet ik niet.
Als de auto al een tijdje stilstaat, heb je kans dat de remmen vastzitten.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-01-2012, 20:43
Vliet's Avatar
Vliet Vliet is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 551
Default

Quote:
niet zo'n strenge APK


Ze trappen een keer tegen de band en als er dan niets van de auto op de grond valt is wel goed!
__________________
Rust = Roest
Reply With Quote
  #8  
Old 12-01-2012, 23:03
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Want bij die GTi moeten de remmen gedaan worden waarschijnlijk. Nieuwe banden dr op. Verlichting nakijken en dergelijke. Dat moet ik dus doen voordat ik naar de RDW ga? Ook als ik hem ergens anders laat keuren.
Stel dat ik bij de RDW zeg dat ik hem ergens anders laat keuren, hoelang heb ik dan de tijd om hem in orde te maken?
Hoelang duurt het voordat het nieuwe kentekenbewijs binnen is gemiddeld?
Want zit te kijken hoe ik dat moet doen.

Gr Maarten
Reply With Quote
  #9  
Old 13-01-2012, 00:16
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Quote:
Originally Posted by bugs
Volgens mij hebben ze in Polen niet zo'n strenge APK, of ze het überhaupt hebben, dat weet ik niet.
Als de auto al een tijdje stilstaat, heb je kans dat de remmen vastzitten.


als ie al die tijd op de handrem heeft gestaan dan zit die hoogst waarschijnlijk helemaal vastgerot, dus zal je ook even naar moeten kijken!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #10  
Old 13-01-2012, 15:32
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

het kenteken ligt meestal binnen een paar dagen in de bus, ik had hem binnen 3 dagen!
Advies: zorg dat de auto klaar is!
kijk ook goed naar de dorpels/bodemplaat, als er al wat gaten in de dorpels zitten en de hoeken/lasnaden onder de achterbumer zijn al in staat van ontbinding, dan zou ik hem laten staan. Of je moet zelf goed kunnen lassen/genoeg budget hebben!
Reply With Quote
  #11  
Old 13-01-2012, 18:47
volksfahrer's Avatar
volksfahrer volksfahrer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 332
Default

vooral ff goed checken op roest en dergelijke, die polen nemen het niet zo nauw...
__________________
VW das auto.
Reply With Quote
  #12  
Old 14-01-2012, 20:34
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Ja moet eerlijk zeggen dat ik nou wat begin te twijfelen. Mijn neef is VAG-monteur en hij raadde het af omdat het een hoop werk en een hoop geld zou kosten. Hij heeft zelf ook een Golf II GT gehad.
Heb wat foto's bijgevoegd zodat jullie de wagen in kwestie kunnen zien.
Reply With Quote
  #13  
Old 14-01-2012, 21:28
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

hallo ...

foto valt wel wat mee ..
is wel te herstellen ..
kwa kosten op nl kenteken is wel te overzien ,,tis net of je hoofd prijs zo moet betalen .
rond 100 euri invoer . paar kenteken platen . en herstellen
vrgr gooigolf ..
Reply With Quote
  #14  
Old 14-01-2012, 21:46
volksfahrer's Avatar
volksfahrer volksfahrer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 332
Default

hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat hij kost... ben wel benieuwd.
__________________
VW das auto.
Reply With Quote
  #15  
Old 14-01-2012, 22:11
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

idd ..

als prijs goed is waarom niet .. kopen ..hahhaa
succes met je beslissing .
vrgr gooigolf .
Reply With Quote
  #16  
Old 15-01-2012, 11:36
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

dat is idd wel wat werk, en hopen dat er verder niks is beschadigd, vaak is er meer beschadigd dan je zo met het blote oog kan zien!
als je nog een keer gaat kijken, haal dan even de bekleding van de wielkasten in de kofferbak los en kijk of dit allemaal nog heel is en kijk of je roest ziet!
Reply With Quote
  #17  
Old 15-01-2012, 14:55
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Ja ik heb aan de binnenkant van dat paneel gekeken en aan de binnenkant(in de kofferbak) is niets te zien. Het plastic is wat er aan die kant tegenaan zit is nog heel. Als ik het plastic een beetje aan de kant trek zie ik het metaal dat naar binnen staat. Het staat niet echt ver naar binnen dus volgens mij valt het wel mee.

Verhaal erbij was dat de auto met het achteruit zettentegen een hek aan is gereden.

Trouwens,
De auto is origineel duits. Hij is vervolgens heel even in Polen geweest en waar hij dus op Pools kenteken is gezet. Hij is niet lang in Polen geweest want de eigenaar heeft werk gevonden bij een bedrijf bij ons in het dorp en is hier komen wonen. Sindsdien heeft de Golf hier veel stil gestaan. Hij loopt nog wel en er zit nu ook een nieuwe accu op.
Reply With Quote
  #18  
Old 15-01-2012, 14:57
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Weet iemand trouwens waar het slotje voor is dat onder het linker achterlicht zit?
Mijn oude onderdelengolf had dit ook maar heb eigenlijk nooit geweten waar dit voor was.
Reply With Quote
  #19  
Old 15-01-2012, 16:26
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

dit slot is niet origineel, ik heb geen idee waar dit voor word gebruikt
Reply With Quote
  #20  
Old 15-01-2012, 19:16
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Het hangt helemaal van de aanschafprijs af, die moet met 400 euro echt wel ophouden aan de foto's te zien.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum