Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-11-2011, 13:17
Golf MkII's Avatar
Golf MkII Golf MkII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 23
Unhappy Iets met het koelsysteem

Hallo Iedereen,

Aangezien het alweer enige tijd wat kouder begint te worden, dacht ik er maar eens aan om mijn lekke kachelradiateur te vervangen.
Afijn, ik zo'n radiateurtje gehaald en gekeken hoe ik dat moest doen.
Los van je halve dash uitbouwen is het verder niet zo'n probleem.
Kon ik gelijk even het foam van de luchtleppen vernieuwen.

Op advies van de radiateurenboer bij mij in de buurt het gehele systeem ontluchten door de motor stationair te laten draaien tot de fan van de koelradiateur tweemaal is aangeslagen met dop op het reservoir.
Dus, zo gezegd zo gedaan.

Fan slaat netjes twee keer aan, niveau kvs zakt, bijvullen tot juiste niveau en we kunnen weer rijden... dacht ik...
Even voor alle duidelijkheid, het gaat om een Mk2 1.3 MH.

Lekker gaan rijden en binnen no-time zie ik de temperatuurmeter oplopen tot ver voorbij het midden. Bijna geheel rechts zelfs! Dat leek me niet helemaal goed, zeker omdat dit binnen de 10 minuten gebeurt.

Ook was de motorruimte zeiknat omdat het koelcircuit zoveel druk opbouwde, dat het uit het reservoirtje werd geperst.

Vervolgens maar de VW gebeld en die vertelde mij dat het slim is om bij het vervangen van de kachelradiateur gelijk het thermostaat te vervangen. Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Crap... weer de boel leeg laten lopen. Gelukkig kom je er wel makkelijk bij. Netjes de thermostaat volgens ETKA gehaald en ingebouwd (84⁰C). KVS gefilterd en weer terug om vervolgens weer te ontluchten. Netjes aan de slangen gevoeld en zowel boven als onder worden warm. Dus dan zou je zeggen dat het thermostaat z'n ding doet.

Toch weer aan het rijden geslagen en wat denken jullie... wordt de boel weer kneiter heet!
Na een kort ritje is mijn motortemp weer opgelopen tot over 3/4 en m'n kachel is lauw/koud. Bij thuiskomst aan de slangen van de radiateur gevoeld en is ineens de onderste koud .

Wie o wie kan mij een goede tip geven?
Dit is wat er is gedaan en "gecontroleerd":

1. kachelradiateur vervangen (nieuwe)
2. kleppen kachelhuis opnieuw bekleed
3. thermostaat vervangen
4. KVS vervangen

a. stationair worden alle slangen warm en geeft de kachel warmte af bij optoeren.
b. na belasting loopt motortemp op, kachel wordt weer koel en onderste radiatorslang blijft koud
c. KVS was nog mooi blauw (niet bruin ofzo en geen olie voor zover ik kon zien).
d. KVS bij iedere handeling gefilterd en wel iedere keer was er zwartigheid in mijn doek. Misschien iemand ooit zo'n pil in gedaan?
e. Er komt een straaltje vanuit de radiateur in mijn reservoir. Dus pomp werkt?
f. De kachelslangen zijn voorzien van de modificatie (alu potje).

Wie o wie?
We durven er nu niet meer mee weg en we hopen eigenlijk nog lang van ons Golfje te kunnen genieten. (Zeker nu we geen wegenbelasting meer betalen ).

Alvast bedankt voor de reacties!
Gr. Martijn
Reply With Quote
  #2  
Old 05-11-2011, 13:22
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

haal dat potje er eens tussen uit, je hebt nu een kortsluiting over je leidingen aanvoer /afvoer van je verwarmingsradiator.

Dit durft wel eens dicht te zitten of kapot te gaan en dan laat hij nx meer door.

Voorderest kan ik zo ook niet goed zeggen waar het aan ligt.

grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-11-2011, 13:25
raymonnetje raymonnetje is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 61
Default

je zegt dat de onderste slang koud blijft. Thermostaat toevallig alweer overleden? Dat je een thermostaat hebt gekocht die dus niet helemaal deugde? De ventilateur gaat wel draaien? ook tijdens het rijden?

Als je gaat rijden en het streepje komt over het midden stop dan eens om te kijken of de fan draait. Deze zou moeten draaien. ik dacht dat de fan bij ongeveer 92C aan moet gaan? tot een graad of 84?

Hoop dat je iets aan mn gedachtegang hebt.

mvg,

Raymon
Reply With Quote
  #4  
Old 05-11-2011, 13:29
Golf MkII's Avatar
Golf MkII Golf MkII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 23
Default

He lui, da's snel!

@ Jel:
Dat van die modificatie heb ik wel eens gehoord. Ik was echter bang om deze eruit te laten, omdat mijn radiateurenboer zei dat dit was om overdruk (en dus een mogelijk Turks stoombad) te vermeiden. Toch er tussenuit halen?

@ Raymonnetje:
Onderste slang werd gisteren bij stationair (ontluchten in parkeervak) draaien warm. De fan slaat dan prima aan.
Na een ritje gisteravond was de slang koud en de motortemp ruim 3/4.
Bij parkeren was de fan niet aan. Onderste slang leek ook niet gevuld. Systeem blijft wel op peil (geen zichtbaar/merkbaar lek)


Algemeen:
Kan die modificatie invloed hebben op het gehele koelsysteem of alleen de kachel?
Reply With Quote
  #5  
Old 05-11-2011, 13:31
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

als je een ieuwe radiator hebt steken (verwarming) dan zou dit er wel tegen moeten kunnen. Ik zij al 5 jaar zonder die potjes en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Je kan ze ff verwijderen en bv een stukje buis in de plaats steken om te proberen, blijkt het hier niet aan te liggen dan kan je ze steeds terug plaatsen.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-11-2011, 13:38
Golf MkII's Avatar
Golf MkII Golf MkII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 23
Default

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
Je kan ze ff verwijderen en bv een stukje buis in de plaats steken om te proberen, blijkt het hier niet aan te liggen dan kan je ze steeds terug plaatsen.

Jel,

De modificatie ziet er bij mij ongeveer zo uit (foto geleased ).
Ik snap niet precies hoe je dit kan aanpassen. [CORRECTIE; snap het ]

Zou dit van invloed zijn op de gehele motortemp die oploopt?




Gr. Martijn

Last edited by Golf MkII : 05-11-2011 at 14:09.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-11-2011, 14:42
Jerome Jerome is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 285
Default

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Op advies van de radiateurenboer bij mij in de buurt het gehele systeem ontluchten door de motor stationair te laten draaien tot de fan van de koelradiateur tweemaal is aangeslagen met dop op het reservoir.

Volgens mij moet je juist ontluchten ZONDER de dop op het reservoir te hebben. Het ventiel in de dop gaat toch niet meteen open (??) zodat de lucht eruit kan?
Ik weet niet of dit de oorzaak van je probleem is, maar het viel me op. Wellicht kan iemand anders hier uitsluitsel over geven?
Reply With Quote
  #8  
Old 05-11-2011, 14:45
Golf MkII's Avatar
Golf MkII Golf MkII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 23
Default

Hi Jerome,

Toen het probleem niet verholpen was na alleen de kachelradiateur te vervangen heb ik dat ook geprobeerd. Heeft in mijn geval niet geholpen. Het systeem bouwt tijdens rijden veel druk op.
Bedankt voor de tip echter...

Algemeen:
1. Kan het uitnemen van de modificatie tegen overdruk invloed hebben op het hele koelsysteem?
2. Kan een thermostaat al binnen 1 dag kapot zijn?

Gr. Martijn

Last edited by Golf MkII : 05-11-2011 at 15:02.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-11-2011, 22:49
Golf MkII's Avatar
Golf MkII Golf MkII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 23
Default

Zo Lui,

Even een kleine update. Zojuist wezen rijden (ritje van 10-15min) en gelijk bij thuiskomst onder de kap gedoken. Hieronder hetgeen geconstateerd;

1. Tijdens rijden duurt het even (5min) voordat er uberhaupt beweging komt in de naald.
2. Tijdens rijden (na 5min) wordt de motor steeds warmer (tot ongeveer 3/4).
4. Tijdens rijden geeft de kachel soms wel en dan weer geen warmte af
5. Bij openen motorkap hoor je duidelijk gesis uit je reservoir door opgebouwde druk.
6. Zowel de bovenste als de onderste radiatorslang zijn hard, maar de onderste in koud.

Iemand nog suggesties?
Gr. Martijn
Reply With Quote
  #10  
Old 05-11-2011, 23:06
Peter-gti16v's Avatar
Peter-gti16v Peter-gti16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 355
Default

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Zo Lui,

Even een kleine update. Zojuist wezen rijden (ritje van 10-15min) en gelijk bij thuiskomst onder de kap gedoken. Hieronder hetgeen geconstateerd;

1. Tijdens rijden duurt het even (5min) voordat er uberhaupt beweging komt in de naald.
2. Tijdens rijden (na 5min) wordt de motor steeds warmer (tot ongeveer 3/4).
4. Tijdens rijden geeft de kachel soms wel en dan weer geen warmte af
5. Bij openen motorkap hoor je duidelijk gesis uit je reservoir door opgebouwde druk.
6. Zowel de bovenste als de onderste radiatorslang zijn hard, maar de onderste in koud.

Iemand nog suggesties?
Gr. Martijn


Is de overdrukdop niet kapot, zodat het systeem geen overdruk kan opbouwen? Heb je een andere dop om te proberen?

mvg Peter
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003
Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986
Reply With Quote
  #11  
Old 05-11-2011, 23:22
Golf MkII's Avatar
Golf MkII Golf MkII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 23
Default

Quote:
Originally Posted by Peter-gti16v
Is de overdrukdop niet kapot, zodat het systeem geen overdruk kan opbouwen? Heb je een andere dop om te proberen?

mvg Peter

Hi Peter,

Ik heb eerder al last gehad de de hele motorruimte zeiknat werd doordat de KVS eruit werd geperst door de druk. Overdruk genoeg zou je zeggen... Heb voor het vervangen van de kachelradiateur eigenlijk nooit iets gemerkt van de dop.

Ik heb geen vervangende dop voorhanden. Kan ik de bestaande testen?

Gr. Martijn
Reply With Quote
  #12  
Old 05-11-2011, 23:30
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

Haal die modificatie er maar tussen uit 95 % ckr dat dan alles weer werkt zoals het hoort
Heb ik zelf ook gedaan had ook die problemen wie jij aan geeft

de nieuwe kachel radiateurs zijn er op berekend om zonder modificatie te funtioneren is mij verteld
__________________
VRIJHEID IS EEN VOLGETANKTE Mk2 GOLF
Reply With Quote
  #13  
Old 05-11-2011, 23:56
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

misschien had je het niet in deze hoek gezocht maar heb je de thermostaat wel juist geplaatst en niet per ongeluk andersom erin gezet. Hierdoor blokkeer je de doorstroom naar de radiateur waardoor hij flink druk gaat opbouwen omdat hij z'n warmte niet kwijt kan?!

Ik denk maar even hardop... oplossing kan soms heel simpel zijn.
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #14  
Old 06-11-2011, 00:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Hi Peter,

Ik heb eerder al last gehad de de hele motorruimte zeiknat werd doordat de KVS eruit werd geperst door de druk. Overdruk genoeg zou je zeggen... Heb voor het vervangen van de kachelradiateur eigenlijk nooit iets gemerkt van de dop.

Ik heb geen vervangende dop voorhanden. Kan ik de bestaande testen?

Gr. Martijn


Als je dop niet goed werkt door een kapot of afwezig rubber, dan bouw je juist geen druk op...hierdoor gaat je KVS eerder aan de kook en hierdoor via je dop eruit spuit....dit zegt niets over overdruk in je koelsysteem.

Ik gok ook op je kvs dop.
Reply With Quote
  #15  
Old 06-11-2011, 00:10
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Verder inderdaad die modificatie er tussen uit halen en controleren of je thermostaat er goed in zit.

En aangezien `t spul dan toch leeg is, zou ik alles even lekker doorspoelen met een tuinslang
Reply With Quote
  #16  
Old 06-11-2011, 00:33
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Jel,

De modificatie ziet er bij mij ongeveer zo uit (foto geleased ).
Ik snap niet precies hoe je dit kan aanpassen. [CORRECTIE; snap het ]

Zou dit van invloed zijn op de gehele motortemp die oploopt?




Gr. Martijn


Het metalen potje in de rechterslang ff vervangen door een buisje zodat je gewoon doorstroom hebt en op de linkerslang ff de aansluiting van het kleine slangetje afdoppen. Dan kan je zien of het al werkt. Slangen kan je daarna als nog vervangen door nieuwe zonder die tussenbrug.

Thermostaat verkeerd zou ook kunnen. Kapot kanook, heb ooit een nieuwe gekocht voor de auto van men broer maar probleem bleef. Daarna getest en de nieuwe bleek stuk te zijn. Heb gewoon een andere gekregen bij de matrialenzaak maar het kan dus.

Dop van je overdrukvat kan idd ook. Zoals hierboven aangegeven gaat je water sneller aan de kook en begint ie te spugen. Ff op de sloop 1 of 2 dopjes scoren en je kan testen.

Hopelijk kom je er uit
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #17  
Old 06-11-2011, 10:00
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Als je onderste koelwater slang niet warm wordt zou ik eerst daarmee beginnen, ongeacht of die modificatie goed werkt zou de slang gewoon goed warm moeten worden.

Haal eventueel de thermostaat er helemaal tussenuit en kijk dan wat er gebeurd.
Reply With Quote
  #18  
Old 06-11-2011, 10:47
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

hallo ...

dit is wat ze hier vaker zeggen ..

thermostaat probleem ..die even controleren
en anders eerst weglaten om te kijken wat hij doet ..
maar kan niet missen . overdruk klep .. kun je er gerust tussen weghalen ..
rechtstreeks slangen op je kachelradiator ..
vrgr gooigolf ,
Reply With Quote
  #19  
Old 06-11-2011, 21:39
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Die regelklep in de modificatie kan je helemaal aan bonken slaan. dan stroomt er zowieso kvs doorheen richting verwarming.
Beetje maf dat je nu echt niks van warmte voelt in de auto, dus ik zou het daar zoeken..
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #20  
Old 07-11-2011, 00:40
Chriskee.'s Avatar
Chriskee. Chriskee. is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 660
Send a message via MSN to Chriskee.
Default

Probleem kan liggen in de dop van het expansiereservoir, zoals gezegd wordt.
Ik heb het zelf ook al eens gehad, bij mij was het toen een kwestie van verkeerd gemonteerd, op een of andere manier...

Kan ook liggen aan een slechte thermostaat. Deze kun je testen door in een kom kokend water te gooien. Hij zou dan open moeten gaan. Heel simpel en duidelijk om te testen

Die modificatie heb ik nog nooit gezien, maar daar zou ik eerlijk gezegd als eerste even vanaf blijven. Dat kan altijd nog.
__________________
VWClubParkstad
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum