#1
|
|||
|
|||
temp meter niet in het midden
Hallo, Mijn temp meter komt niet in het midden te staan. maar het streepje links van de middenste, het 1e streepje na het blokje dus. De ventilator springt wel aan als hij net over het streepje komt. en gaat uit als hij weer achter het streepje staat. Stilstaand danwel bij het rijden gedraagt hij zich zo. Maakt dit uit? Hij hoort in het midden te staan, maar het stoort me zo niet. Is het dan erg?
mvg, Raymon |
#2
|
||||
|
||||
Niks mis mee!
|
#3
|
|||
|
|||
Dus het kan gewoon zo blijven?
scheelt weer wat centjes:P kan de sensor gewoon zijn van de temp meter van het dashboard? zo'n sensor.. die heb je al vanaf een euro of 4? Dan denk ik dat ik binnenkort effe eentje haal. |
#4
|
||||
|
||||
Wie zegt dat de meter in het midden hoort? Dat doet die van mij pas bij lang stilstaan en bij het rijden staat ie ook net bij het eerste streepje.
Teken dat de thermostaat open gaat en het systeem z'n koeling krijgt. Zoals het hoort Als de temp meter oploopt is vaak de thermostaat stuk zodat ie niet meer open gaat en de motor minder koeling krijgt en/of z'n warmte niet kwijt kan. Check wel even je kvs peil! |
#5
|
|||
|
|||
kvs is iets te veel, zit echt net over max heen. Kijk maar op het forum bij pics enzo.. alle warme motoren staat ie in het midden. Hij komt bij mij net over het streepje heen bij het rijden.. bij stationair iets meer maar niet veel. als de fan dan aanslaat slaat ie terug naar net voor het streep je. en daar schommelt ie steeds tussen zegmaar. fan aan terug, fan uit erover.
|
#6
|
||||
|
||||
Meter hoort anders toch echt in het midden te staan...
Weerstand van de sensor anders eens meten. Iemand kan je vast wel even vertellen hoeveel deze moet bedragen.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#7
|
||||
|
||||
Bij mij komt 'ie ook net niet in het midden, en ik heb al zo ongeveer alles vervangen.
Nadat alles in orde bleek te zijn, ben ik eens gaan kijken naar een ietwat kleinere radiator, in mijn geval eentje van een GTI 16v. Maar toen bleef de fan vrijwel constant blazen. Turbo-Variant heeft gelijk, maar ik vind het wel prima zo.
__________________
VWClubParkstad |
#8
|
|||
|
|||
Als je fan nog op tijd aanslaat, zou ik me geen zorgen maken. De meter hoort wel ongeveer in het midden te staan (optimale bedrijfstemperatuur ligt altijd rond 90 graden).
Je kan de stekker van de sensor loshalen en die even kortsluiten met een draadje of paperclip (sensor is een NTC weerstand, dus lagere weerstand - grotere meteruitslag). Als dan de meter wel helemaal naar rechts uitslaat, is waarschijnlijk de sensor kapot. Maar als de benzinemeter tegelijk ook rare waarden aangeeft, dan kan het ook aan de spanningsstabilisator van de cockpit liggen. Je kan ook nog de weerstanden meten op de sensor. Als de fan net uit is: ong. 90 graden - weerstand in de orde van 200 Ohm Als de motor koud is: ong. 15 graden - weerstand in orde van 2 KOhm |
#9
|
||||
|
||||
Ligt er maar net aan welke thermostaat er in zit, en wanneer hij losgaat. Hij hoeft niet perse in het midden te staan.
|