#1
|
||||
|
||||
Olie lek
Ik zit met een probleempje... gisteren en vanmorgen merkte ik op dat er een klein plasje onder mn auto lag. Vanmorgen even gekeken wat het was, een lichtbruine vloeistof... versnellingsbakolie
Het drupt eruit aan de onderkant van de bak, bij de afdekplaat en verder lijkt de onderkant bij het differentieël ook vettig te zijn. Wat kan de oorzaak zijn? Misschien een soort afdichting bij het diff. die lek is waardoor het eruit loopt? De keerring op de as in de bak is al vervangen.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#2
|
||||
|
||||
Het kan idd zo zijn dat je pakking op den duur gaat lekken. Vele bakken "zweten" een beetje. Maar het moeten geen grote hoeveelheden zijn.
Het probleem is te verhelpen door je bak uit elkaar te halen en de pakking te vervangen door een andere of vloeibare pakking. Of natuurlijk zo rond blijven rijden en op z'n tijd een scheutje olie erbij te gooien.
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold) Mk 1 Cabrio G60 (For Sale) |
#3
|
||||
|
||||
Waar zit deze pakking precies bedoel je? En wil ik deze vervangen, moet ik dan de bak er af halen?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Het *minst* erge is dat er één van de keerringen (er zit er één aan elke kant)van de asdoorvoering kapot is, die zijn zelf te vervangen, hoewel het niet echt handig is bij een ingebouwde bak.... Wat ook *soms* voorkomt is dat de keerring van de schakelas gaat lekken, tis namelijk vaak moeilijk te zien waar de olie nou precies vandaan lekt Maar het kan ook en probleem zijn van ernstiger aard......dat heb ik zelf ondervonden, toen er een gat in het differentieel huis zat .....dat betekend(e) een nieuwe bak Of de keerring van de priseas in de bak lekt.... |
#5
|
||||
|
||||
Ik heb geen ervaringen met bakken......maar heb mensen horen zeggen dat af fabriek pakkingen tussen de bakdelen zitten. Deze pakkingen zijn vrij prijzig en worden daarom vaak bij revisie vervangen door vloeibare pakking.
Als je je bak uit elkaar wil halen is het volgens mij noodzakelijk om deze te demonteren.
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold) Mk 1 Cabrio G60 (For Sale) |
#6
|
||||
|
||||
Mmm, het is dus zo dat de bak alleen zweet bij de afdekplaat aan de motor (hier hangt een drupje) en rond het diff. De rest is droog.
Zal de auto van t weekend wel even boven de put rijden en kijken wat het euvel nou precies is, zal dan wel een paar pics maken.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#7
|
||||
|
||||
Het is altijd handig om de aftapplug even te controleren
|
#8
|
||||
|
||||
Ja als je weet waar het precies vandaan komt is het makkelijker om concrete dingen te roepen. Suc6
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold) Mk 1 Cabrio G60 (For Sale) |
#9
|
||||
|
||||
Er zit tussen bakken geen pakkingen, deze kun je wel bestellen.
Maar af fabriek zitten deze er niet tussen. Heeft te maken met de voorspanning die de lagers nodig hebben. Waarschijnlijk zijn het idd de aandrijfasflenzen waar de olie vandaan komt. Vaak een teken de de bak het wel een beetje heeft gehad en een revisie wil....vooral de diffentieel lagers.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#10
|
||||
|
||||
Ok, zijn deze flenzen makkelijk te vervangen met de bak eraan?
En wat moet een 2ehands/gereviseerde bak kosten ongeveer?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#11
|
||||
|
||||
Een goede revisie waarbij je alles aanpakt, ben je aan materiaal al een 400euro verder.
Dan moet je nog een gek vinden die het schappelijk wilt doen, knoeiers en beunhazen genoeg maar die weten vaak niet hoe ze voorspanning e.d. moeten afstellen. 2e handsbak...kijk eens naar je eigen...2e hands is vaak even oud.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#12
|
||||
|
||||
Ff een paar piccies gemaakt daarnet. Ik dacht eerst dat t nog wel meeviel... maar beide zijkanten zitten aardig onder de rommel
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#13
|
||||
|
||||
zijn het niet de keerringen van je aandrijfasflenzen?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#14
|
||||
|
||||
Dat vermoed ik dan wel ja! Vrijdag de bak er maar af en dan ff weer knutselen. Kan ook gelijk mn vliegwiel afgedraaid worden
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#15
|
||||
|
||||
ik zou zeggen pak een flink aantal doeken en maak het schoon en droog. laat hem een kwartier lopen ofzo en ga er onder liggen. misschien dat je dan ziet waar het vandaan komt
__________________
Always VW |
#16
|
||||
|
||||
Goed idee! Zal ik morgen gelijk ff doen!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#17
|
||||
|
||||
Heb je ook al gekeken bij je snelheidskabel, als deze er niet goed in zit of de ruberen pakking die eronder zit is versleten, dan gooit hij de olie ook eruit tijdens het rijden. Komt ook veel voor en er wordt niet snel aan gedacht.
Als je keringen van de flenzen van de aandrijfas lek zijn kom je daar snel genoeg achter met los maken van de assen ga er dan niet onder staan met los maken want bakolie stinkt echt en je krijgt het niet uit je kleren ik weet er namelijk alles van. |
#18
|
||||
|
||||
Die kabel heb ik nl al eens losgehad met het vervangen van mn koppeling. Hoort daar een rubber onder...? Ik heb hem enkel met dat plaatje en dat boutje vast zitten.
Maar van wat ik gezien heb, de bovenkant van de bak is verder droog, het is enkel bij de assen dat hij aan het zweten is... Ik zal het vrijdag ff goed bekijken!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#19
|
||||
|
||||
zeker effe droog maken, zodra hij weer begint te druipen kan je heel makkelijk natrekken waar het vandaan komt. als je gaat rijden wordt het verspreid door de rijwind dus schiet ook niet echt op. succes
__________________
Always VW |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Als ie stil staat heeft dat geen enkel nut ;-)) |