![]() |
|
|||
|
|||
![]() Hoi,
Ik heb iets raars in mijn "nieuwe" golf 3 '97 1.8 lpg geconstateerd. De kilometerteller laat nl meer km zie dat er gereden zijn. Afwijking is ongeveer 10% (300 km gereden, 328 km op de teller). Is dit iets wat bekend is in de "golf wereld"? Het gaat om de digitale teller. En miss is er iets aan te doen? ik hoor het wel, greetz PS. Ik heb wel de juiste banden er onder dus daar ligt het niet aan |
|
||||
|
||||
![]() Volgens mij hebben alle auto's wel een afwijking in de km teller en snelheidsmeter. Meestal geven ze meer aan dan de werkelijkheid. 10% is misschien wel wat ruim, maar afwijkingen kunnen in meerdere onderdelen zitten bv afwijkende bandenmaten (afrolomtrek), gevers in de versnellingsbak.
|
|||
|
|||
![]() Wijkt de snelheidsmeter evenveel af? Het zal inderdaad wel een mismatch zijn tussen bandenmaat, eindoverbrenging (type versnellingsbak) en Wegstreckenzahl in de teller. Zie bijv. http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Snelheidsmeter wijkt ook af maar dat doen de meeste auto's. Deze miss meer dan de andere (tussen 10 en 15 kmh) maar ik heb nog geen auto gehad waar de snelheidsmeter correct zou aangeven (altijd iets minder dan de werkelijke kmh). Aantal km's was wel altijd correct. Bandenmaat is ook juist voor deze auto dus het moet ergens anders aan liggen. |
|
||||
|
||||
![]() Ik volg dit even, heb het in mijn MK1 golf ook, zeker een kilometer of 15-20 afwijking...
|
|
||||
|
||||
![]() Ja, maar een golf 1 en 2 teller worden nog mechanisch aangedreven. dus daar kan wel degelijk mechanische slijtage aan ten grondslag liggen. heeft een van mijn vrienden ook gehad met zijn golf 2.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Daar heb je inderdaad een goed punt, even niet aan gedacht. Denk je dat ik bij het wormwieltje of bij de teller zelf moet gaan zoeken? Hij geeft een kilometer of 15 Ã* 20 te veel aan... |
|
||||
|
||||
![]() Dat weet ik niet, bij die maat van me is de hele tellerunit toen vervangen volgens mij en toen was het een stuk dichter bij de waarheid.. Kan misschien ook nog zijn dat de kabel moeilijk gaat of speling heeft bij de aansluitingen misschien.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
So erkenne ich die Wegstreckenzahl eines Tachos: 1. Zündung an 2. Trip-Knopf drücken und gedrückt halten 3. Zündung aus und wieder an 4. Trip-Knopf loslassen 5. es erscheint kurz eine '1' im Display und danach dann die Wegstreckenzahl. 6. Zündung wieder aus -> Tacho wieder normal |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
ok, ik zal deze stappen doorlopen maar wat heb ik daar aan? wat betekend die "1" en wat is "Wegstreckenzahl"? |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Hiermee kun je achterhalen of het juiste type teller in je auto zit. Er zijn voor de Golf III een twintigtal verschillende tellers gebruikt, zie http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm Elke teller hoort bij een bepaalde combinatie van motor en versnellingsbak. Vanuit de bak krijgt de km-teller (simpel gezegd) in regelmatige afstanden een puls om de afgelegde afstand en de snelheid te bepalen. Het Wegstreckenzahl is een maat voor de afstand tussen de pulsen. Deze ligt vast in de teller en moet matchen met de versnellingsbak en bandenmaat. Als iemand in de afgelopen 14 jaar in jouw Golf een andere teller heeft gemonteerd (bijv. vanwege toerenteller of MFA) maar niet naar het Wegstreckenzahl heeft gekeken, kan zo'n afwijking ontstaan. Waar de "1" voor staat, weet ik niet. |