Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-03-2005, 17:17
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Question Handrem mechanisme

Nou ben ik redelijk handig, maar 1 ding krijg ik niet voor elkaar (zonder geweld te gebruiken)

Ik heb op mijn GTI van die fijne Girling remklauwen zitten, nou is door een onhandige beweging één van de asje die naar binnengaat om de handrem te bedienen verbogen, daar moet dus een nieuwe in

Maaaaaaaaar hoe haal ik die zooi los?? Aan de binnenzijde zit een grote veerring met daar achter een plaatje die het handrem mechanismen opsluit..

Maar hoe nu verder?? Iemand dit al eens gedaan ??
Reply With Quote
  #2  
Old 15-03-2005, 18:44
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

nope, aan de binnenkant zit idd zo'n borgveer (of hoe het ook heet) en daar ben ik mooi afgebleven.
Het zijn en blijven gewoon klote dingen. Mag ik vragen welke kant het is, want binnenkort heb ik er 2 over, misschien heb je er wat aan.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #3  
Old 15-03-2005, 18:50
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Ik heb er binnenkort ook een nodig. Moet alleen FF kijken welke kant ook alweer vast zat.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #4  
Old 15-03-2005, 18:59
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
nope, aan de binnenkant zit idd zo'n borgveer (of hoe het ook heet) en daar ben ik mooi afgebleven.
Het zijn en blijven gewoon klote dingen. Mag ik vragen welke kant het is, want binnenkort heb ik er 2 over, misschien heb je er wat aan.



Nou hij gaat dus echt uit elkaar...want wat in elkaar is gezet moet ook los kunnen......

Kwestie van effe kloten, ik heb nog een oude klauw liggen, daar ga ik mee aan de slag om te kijken hoe het zit, dan kan het weinig kwaad
Reply With Quote
  #5  
Old 15-03-2005, 22:26
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

ik dacht dat als je de zuiger eruit haalt, je middels het zelfstellende mechanisme het mechaniek wel los kan krijgen..
Reply With Quote
  #6  
Old 15-03-2005, 22:36
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Marcski
ik dacht dat als je de zuiger eruit haalt, je middels het zelfstellende mechanisme het mechaniek wel los kan krijgen..



Nou nee...niet echt, morgen slijp ik de boel door.....nieuwsgierig hoe het in elkaar zit, die klauw is toch al verrot..als ik weet hoe het zit kan ik welllicht de andere repareren
Reply With Quote
  #7  
Old 15-03-2005, 22:49
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

hahaha, okee...

maak ff wat foto's als je hem toch doorslijpt
Reply With Quote
  #8  
Old 15-03-2005, 23:04
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

goed plan fred, ben ik eindelijk ook wel eens benieuwd naar. Kan die veerring er niet uit dan?

Ik heb ze altijd gewoon gangbaar gemaakt voor de keuren, 100.000x op en neer en hij was weer goed genoeg voor de keuring
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #9  
Old 15-03-2005, 23:18
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Marcski
hahaha, okee...

maak ff wat foto's als je hem toch doorslijpt


Doe ik :biggrin:
Reply With Quote
  #10  
Old 15-03-2005, 23:19
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Marco
goed plan fred, ben ik eindelijk ook wel eens benieuwd naar. Kan die veerring er niet uit dan?

Ik heb ze altijd gewoon gangbaar gemaakt voor de keuren, 100.000x op en neer en hij was weer goed genoeg voor de keuring



Die veerring is geen punt, een lange punttang en hoppa...

Alleen wat er onder de ring daar onder zit wil dus niet los....en dat irriteert me mateloos...

Dus gaat ie morgen in tweeen....gewoon uit pure nieuwsgierigheid
Reply With Quote
  #11  
Old 16-03-2005, 11:44
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Goed bezig die Fred!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #12  
Old 16-03-2005, 11:49
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik heb er laatst een uit elkaar gehaald. Clip eruit en dan kun je de rest er uit trekken....met wat overtuiging. Uiteindelijk twee schroevendraaiers onder die grove schroefdraad gezet en eruit gewipt (nogmaals, met wat overuiging).
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #13  
Old 16-03-2005, 12:47
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Stijn
Ik heb er laatst een uit elkaar gehaald. Clip eruit en dan kun je de rest er uit trekken....met wat overtuiging. Uiteindelijk twee schroevendraaiers onder die grove schroefdraad gezet en eruit gewipt (nogmaals, met wat overuiging).



Die overtuiging is er wel hoor :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Maar het komt goed.....zodra ik meer weet plaats ik foto´s
Reply With Quote
  #14  
Old 16-03-2005, 13:13
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Thumbs up

Yesssss, hij is uit elkaar.....zonder slijpen of wat dan ook...

Hieronder een plaatje waar op de onderdelen liggen in de volgorde zoals ze er uit komen..op de tweede foto is het bewuste asje te zien, daar zit dus excentrisch een drukpunt geboord waarin het kleine asje wat je op de eerste foto ziet (naast die O ring) deze druk bij aantrekken de stift met de groffe schroefdraad naar buiten,en zal de remblokken aan drukken

Ne de hele zaak reinigen en dan ander asje en een mooi kleur en klaar zijn ze weer :biggrin: :biggrin:







Met dank aan Stijn die me een idee gaf....
Reply With Quote
  #15  
Old 16-03-2005, 13:49
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

lol, graag gedaan

Bij de klauwen van mijn Golfje 1 TD met schijfremmen achter werkte de handremfunctie niet meer. Gek genoeg zat de as niet vast maar de blokken werden niet aangeduwd hoever je de hevel ook roteerde. Bleek na demontage dat het korte stiftje tussen excentrisch punt en 'schroefdraadpen' door corrosie een stuk korter was geworden (grote probleem van oud model klauwen is dat ze vol water lopen langs boven). Als oplossing heb ik het gladde einde van een ijzerboor met dezelfde diameter afgezaagd en gemonteerd als nieuwe stift. Werkt weer als een trein.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #16  
Old 16-03-2005, 14:13
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Het is ook vaak niet de as die vast gaat zitten, althans bij mij. Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt dat de stofhoes van de zuiger verrot was en dat er vocht onder was gekomen. Daardoor ontstaat er dan roest en kan de zuiger niet soepel genoeg terug de klauw in..

Asje gangbaar maken voor een keuring lukt meestal wel met een emmertje WD40....

In ieder geval worden deze klauwen compleet gereviseerd incl nieuwe keerring van het asje, en dan komt er als extra afdichting boven op de keerring om het asje heen een O ring

In ieder geval weet ik nu hoe de zooi uit elkaar moet en kan ik beginnen aan de echte klauwe, dit was een oefenobject
Reply With Quote
  #17  
Old 16-03-2005, 17:09
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

inelkaar krijgen is ook altijd leuk met de stofkap...
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #18  
Old 16-03-2005, 18:45
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
inelkaar krijgen is ook altijd leuk met de stofkap...



Das makkelijk als je het op de juiste manier doet ...
Reply With Quote
  #19  
Old 16-03-2005, 18:47
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

precies, met een handigheidje is het zo gedaan..
Reply With Quote
  #20  
Old 16-03-2005, 18:54
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Smile

Helaas geen slijpfoto´s Marcski
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum