#1
|
|||
|
|||
Handrem mechanisme
Nou ben ik redelijk handig, maar 1 ding krijg ik niet voor elkaar (zonder geweld te gebruiken)
Ik heb op mijn GTI van die fijne Girling remklauwen zitten, nou is door een onhandige beweging één van de asje die naar binnengaat om de handrem te bedienen verbogen, daar moet dus een nieuwe in Maaaaaaaaar hoe haal ik die zooi los?? Aan de binnenzijde zit een grote veerring met daar achter een plaatje die het handrem mechanismen opsluit.. Maar hoe nu verder?? Iemand dit al eens gedaan ?? |
#2
|
|||
|
|||
nope, aan de binnenkant zit idd zo'n borgveer (of hoe het ook heet) en daar ben ik mooi afgebleven.
Het zijn en blijven gewoon klote dingen. Mag ik vragen welke kant het is, want binnenkort heb ik er 2 over, misschien heb je er wat aan.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#3
|
||||
|
||||
Ik heb er binnenkort ook een nodig. Moet alleen FF kijken welke kant ook alweer vast zat.
__________________
WWW.MIVW.NL |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Nou hij gaat dus echt uit elkaar...want wat in elkaar is gezet moet ook los kunnen...... Kwestie van effe kloten, ik heb nog een oude klauw liggen, daar ga ik mee aan de slag om te kijken hoe het zit, dan kan het weinig kwaad |
#5
|
||||
|
||||
ik dacht dat als je de zuiger eruit haalt, je middels het zelfstellende mechanisme het mechaniek wel los kan krijgen..
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Nou nee...niet echt, morgen slijp ik de boel door.....nieuwsgierig hoe het in elkaar zit, die klauw is toch al verrot..als ik weet hoe het zit kan ik welllicht de andere repareren |
#7
|
||||
|
||||
hahaha, okee...
maak ff wat foto's als je hem toch doorslijpt |
#8
|
||||
|
||||
goed plan fred, ben ik eindelijk ook wel eens benieuwd naar. Kan die veerring er niet uit dan?
Ik heb ze altijd gewoon gangbaar gemaakt voor de keuren, 100.000x op en neer en hij was weer goed genoeg voor de keuring
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Doe ik :biggrin: |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Die veerring is geen punt, een lange punttang en hoppa... Alleen wat er onder de ring daar onder zit wil dus niet los....en dat irriteert me mateloos... Dus gaat ie morgen in tweeen....gewoon uit pure nieuwsgierigheid |
#11
|
|||
|
|||
Goed bezig die Fred!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#12
|
||||
|
||||
Ik heb er laatst een uit elkaar gehaald. Clip eruit en dan kun je de rest er uit trekken....met wat overtuiging. Uiteindelijk twee schroevendraaiers onder die grove schroefdraad gezet en eruit gewipt (nogmaals, met wat overuiging).
__________________
Quote:
|
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Die overtuiging is er wel hoor :biggrin: :biggrin: :biggrin: Maar het komt goed.....zodra ik meer weet plaats ik foto´s |
#14
|
|||
|
|||
Yesssss, hij is uit elkaar.....zonder slijpen of wat dan ook...
Hieronder een plaatje waar op de onderdelen liggen in de volgorde zoals ze er uit komen..op de tweede foto is het bewuste asje te zien, daar zit dus excentrisch een drukpunt geboord waarin het kleine asje wat je op de eerste foto ziet (naast die O ring) deze druk bij aantrekken de stift met de groffe schroefdraad naar buiten,en zal de remblokken aan drukken Ne de hele zaak reinigen en dan ander asje en een mooi kleur en klaar zijn ze weer :biggrin: :biggrin: Met dank aan Stijn die me een idee gaf.... |
#15
|
||||
|
||||
lol, graag gedaan
Bij de klauwen van mijn Golfje 1 TD met schijfremmen achter werkte de handremfunctie niet meer. Gek genoeg zat de as niet vast maar de blokken werden niet aangeduwd hoever je de hevel ook roteerde. Bleek na demontage dat het korte stiftje tussen excentrisch punt en 'schroefdraadpen' door corrosie een stuk korter was geworden (grote probleem van oud model klauwen is dat ze vol water lopen langs boven). Als oplossing heb ik het gladde einde van een ijzerboor met dezelfde diameter afgezaagd en gemonteerd als nieuwe stift. Werkt weer als een trein.
__________________
Quote:
|
#16
|
|||
|
|||
Het is ook vaak niet de as die vast gaat zitten, althans bij mij. Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt dat de stofhoes van de zuiger verrot was en dat er vocht onder was gekomen. Daardoor ontstaat er dan roest en kan de zuiger niet soepel genoeg terug de klauw in..
Asje gangbaar maken voor een keuring lukt meestal wel met een emmertje WD40.... In ieder geval worden deze klauwen compleet gereviseerd incl nieuwe keerring van het asje, en dan komt er als extra afdichting boven op de keerring om het asje heen een O ring In ieder geval weet ik nu hoe de zooi uit elkaar moet en kan ik beginnen aan de echte klauwe, dit was een oefenobject |
#17
|
|||
|
|||
inelkaar krijgen is ook altijd leuk met de stofkap...
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Das makkelijk als je het op de juiste manier doet ... |
#19
|
||||
|
||||
precies, met een handigheidje is het zo gedaan..
|
#20
|
|||
|
|||
Helaas geen slijpfoto´s Marcski
|