#1
|
|||
|
|||
Vervangen Disriem en waterpomp MKII GTI 16V
Heeft er iemand tips & tricks om dit zo goed en snel mogelijk te doen? Heb geen van beiden eerder gedaan en vooral die disriem is een uiterst nauwkeurig werkje lijkt me.
Alvast bedankt! |
#2
|
|||
|
|||
Bij de dis riem moet je gewoon zorgen dat als je het zaakie op tijd hebt staan. Ik heb die van mij ook zelf vervangen. Stelt niet zoveel voor mits je de motor op tijd hebt staan. De spanner kun je ontspannen en dan kun je de riem dr zo afhalen als je de dis kappen, v-riem e.d. dr af hebt gehaald.
|
#3
|
||||
|
||||
Voor de waterpomp haal je de dynamo eraf, de poelies los en dan kun je er dacht ik al zo'n beetje bij... als ik het mij goed herinner
__________________
I HAVE GONE TO FIND MYSELF If I come back before I return, keep me here. "Life will smile for you" "Frankly... I don't give a damn." |
#4
|
||||
|
||||
zorgen dat alles op tijd staat en blijft en dan komt de rest vanzelf wel. Spreekt voor zich
__________________
Gokken is Slecht! Wedden?!! |
#5
|
||||
|
||||
Blijkbaar niet, anders vroeg hij er niet om
__________________
I HAVE GONE TO FIND MYSELF If I come back before I return, keep me here. "Life will smile for you" "Frankly... I don't give a damn." |
#6
|
|||
|
|||
De vraagbaak:
2.3.3 Distributieriem uit- en inbouwen; Golf/Jetta zestienklepper Speciaal gereedschap Riemspanner VW 210 Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m) Bovenste distributiedeksel 6 (0,6) Onderste distributiedeksel 10 (1,0) Inbusbouten trillingsdemper 20 (2,0) Spanrol 45 (4,5) Krukasriemwiel 200 (20,0) Tussenriemwiel 65 (6,5) Nokkenasriemwiel 65 (6,5) Achterste distributiedeksel 30 (3,0) Uitbouwen (zie ook figuur 2.9) Figuur 2.9: Onderdelen van de distributie; VW Golf/Jetta zestienklepper 1 Bout (6 Nm) 2 Bovenste distributiedeksel 3 Moer (45 Nm) 4 Spanrol 5 Distributieriem 6 V-snaar 7 Trillingsdemper 8 Inbusbouten (20 Nm) 9 Bouten (10 Nm) 10 Onderste distributiedeksel 11 Bout (200 Nm) 12 Krukasriemwiel 13 Bout (65 Nm) 14 Tussenriemwiel 15 Bout (30 Nm) 16 Bout (30 Nm) 17 Achterste distributiedeksel - Verdraai de krukas totdat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressieslag staat (zie merktekens in figuur 2.10 en 2.11). - Verwijder het kleppendeksel en de V-snaar. - Bouw de krukaspoelie en de trillingsdemper uit. - Verwijder het bovenste en onderste distributiedeksel. - Ontspan de distributieriem door de spanrol te lossen en de spanrol linksom te draaien. - Verwijder de distributieriem. Inbouwen - Controleer of geen van de zuigers in BDP staat. - Breng de distributieriem aan om het krukasriemwiel en het tussenriemwiel. - Breng het onderste distributiedeksel aan. - Breng de trillingsdemper aan. Let op! De trillingsdemper past maar in één stand. - Kleppendeksel ingebouwd: Het merkteken op het nokkenasriemwiel moet tegenover de pijl op het kleppendeksel staan (figuur 2.10A). Zonodig de nokkenas verdraaien. - Kleppendeksel uitgebouwd: Het merkteken op het nokkenasriemwiel moet gelijk staan met de rand van de cilinderkop (figuur 2.10B). Zonodig de nokkenas verdraaien. Figuur 2.10: Distributiemerktekens op nokkenasriemwiel A Kleppendeksel ingebouwd B Kleppendeksel uitgebouwd - Verdraai de krukas totdat de merktekens op de trillingsdemper en het distributiedeksel tegenover elkaar staan, zie figuur 2.11. Figuur 2.11: Distributiemerktekens op trillingsdemper en distributiedeksel - Leg de distributieriem om de nokkenaspoelie. - Span de distributieriem door rechtsom verdraaien van de spanrol, zie figuur 2.12. Controleer de juiste spanning (13 tot 14 schaaldelen) met riemspanner VW 210. Figuur 2.12: Distributieriem spannen en juiste spanning controleren met riemspanner VW 210 - Zet de klemmoer van de spanrol met het juiste aanhaalmoment vast. - Draai de krukas tweemaal rond en controleer nogmaals de riemspanning. - Monteer de overige onderdelen in de omgekeerde volgorde van uitbouwen. - Controleer het ontstekingstijdstip en stel dit zonodig af. [/img] |
#7
|
|||
|
|||
Maar het lijkt me nogal een vervelend karweitje omdat je er moeilijk bij kan. Ook als je de motor per ongeluk niet meer op tijd hebt staan kan ie toch in de soep lopen?
Maar ik hoor verder ook graag T&Tricks, moet hier binnenkort ook mee aan de slag.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Alles dubbel checken hè. En als je te bang bent om zelf te sleutelen (het zijn maar oude hokken waar de sloop vol mee staat maar dat is mijn mening) dan moet je het iemand anders laten doen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#9
|
|||
|
|||
Je kan het beste met een lakstift de poelie`s aftekenen op het blok en poelie dan leg je de riem erop draait de motor een keer helemaal rond door een sleutel op de krukas bout tezetten als dit kan dan loopt hij in ieder geval niet kapot als je rond bent geweest kijk je of de verfstippen nog op de goeie plaats staan zoja dan heb je het goed gedaan
|
#10
|
|||
|
|||
Thanks allemaal, waarschijnlijk ga ik komen weekend aan de slag met een maatje van me (iemand met goede kennis van zaken ) Kan m'n motortje weer effe voort!
|
#11
|
|||
|
|||
ik zou graag van je horen hoe het gegaan is, moet binnenkort hier ook gebeuren maar ik weet nog niet of ik het zelf ga doen of laten doen. Misschien kun je me wel overtuigen...!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|