Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-06-2011, 12:40
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default carburateurs R6 met dyno op 1100cc?

Hej iedereen,

Heb hier al heel veel gelezen en gezien over het ombouwen van een solex carbu naar carbu van bv een R6 of CB600 motor.

Ik heb samen met mijn broer nog een MK1 staan met een 1100cc blokje erin.

Rijd niet slecht (voor een 1100 4-bak) maar wij hebben dit eigenlijk meer gekocht om wat te sleutelen en te spelen.

Moeten geen grootse dingen mee gebeuren maar dus een ombouw naar moto-carbs zou ik dus wel eens willen doen. Just for fun.

Nu heb ik via motor-forum.nl waar ik ook ingeschreven ben de kans om de carbs van een R6 te kopen (modeljaar 99 - 02).

Alleen zit hier een dyno kit op.
Grotere naalden en sproeiers.

Is dit nog te doen met een 1100cc of gaat dit nooit mooi draaien door de grotere naalden en sproeiers.

- ik stel deze vraag omdat ik veel lees dat een R6-carb goed is voor een 1100cc maar vanaf een 1300 cc gespeeld word met andere sproeiers.
aangezien deze al groter zijn in de carb die ik kan kopen wil ik eig zeker weten of het werkt met een 1100-blok.

De site van pim en de thread hier op het forum heb ik al gezien en volledig doorgelezen, voor het ombouwen zelf zie ik niet direct problemen aangezien ik een mechanische achtergrond heb en al wel meerdere dingen (vw-blokjes / moto-blokjes) uit elkaar heb gehaald.

Alvast bedankt en tips zijn welkom.

grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-06-2011, 19:33
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 19:57.
Reply With Quote
  #3  
Old 15-06-2011, 21:16
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Sjon
Polo MK1?
Een R6 is 600cc? Carb's dan iets van 36mm zijn? => prima bruikbaar.
Ga er maar vanuit dat je de sproeierbezetting moet veranderen


nee een gewone golf MK1.
R6 => 600cc Carbs zijn idd 36mm.

Dan ga ik kijken of mijn bod aanvaard word.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-06-2011, 00:14
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Bod is aanvaard, geld wordt morgen overgemaakt en normaal zouden ze er eind deze week moeten zijn
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-06-2011, 09:21
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

Tof! wil dit al jaren doen, maar is er nog steeds niet van gekomen.
gaat wel leuk lopen straks hoor.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #6  
Old 16-06-2011, 11:52
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
Tof! wil dit al jaren doen, maar is er nog steeds niet van gekomen.
gaat wel leuk lopen straks hoor.


Ik hoop het, it's just for fun.

Gewoon om wat te proberen en het eens gedaan te hebben.

En het ziet er eens iets anders uit he.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-06-2011, 11:56
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Leuk om te doen hoor, ik had de mogelijk om mijn 1100tje te verwisselen voor een polo gt motortje met motorfiets carbs. en dat gaat als een malle moet ik zeggen.

mocht je nog de mogelijkheid hebben, probeer er een 1300tje in te zetten, ga net nog iets harder.

Maar t gaat natuurlijk vooral om t geluid, en dat is dik!!!
Reply With Quote
  #8  
Old 16-06-2011, 12:34
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by guusvandevenne
Leuk om te doen hoor, ik had de mogelijk om mijn 1100tje te verwisselen voor een polo gt motortje met motorfiets carbs. en dat gaat als een malle moet ik zeggen.

mocht je nog de mogelijkheid hebben, probeer er een 1300tje in te zetten, ga net nog iets harder.

Maar t gaat natuurlijk vooral om t geluid, en dat is dik!!!


1300 zou ik ook wel willen maar ik woon in belgie en daar is het probleem dat ik niet zomaar een ander blokje kan leggen.

Daarom dat ik het liever met de 1100 probeer.
Als hij dan ooit verkocht en gekeurd moet worden ik gewoon de orginele carb terug kan plaatsen en hem zonder al te veel problemen gekeurd krijg.

Naar het geluid ben ik zeker benieuwd

Ik heb het nog nooit in het echt horen draaien , foto's en filmpjes genoeg gezien maar ik ken persoonlijk hier in de buurt niemand die er mee rond rijd.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-07-2011, 14:42
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Ik heb mijn carbu's aangekregen, moet nog een inlaat bestellen maar ik had al enkele vraagjes.

Heb hier en op het net al rondgezocht maar vind niet alle info die ik zou willen.


1) Moet ik het koelwater aansluiten op de carbs?(bestaande aansluiting bij R6)
2) de 2 leidingen die naar de airbox gaan (R6) moeten gewoon open blijven?
3) De onluchtingsleidingen blijven ook gewoon open??
4) wat doe ik met het blokje waar vacuumslangen opzitten dat in het orgineel luchtfilter zit van de 1100cc? of wat doe ik met het vacuum algemeen.

Voorderest weet ik dat ik de orginele pomp van de auto kan gebruiken.
Is een mechanische pomp aangedreve door de nokken-as.
Hier sluit ik de uitgang van de pomp terug op de retour en zet ik er een T-stuk tussen. Met de slang van de retour maak ik een lus hoger dan de carbs zodat deze steeds vollopen.

Ik zit nu op het werk dus kan ff geen foto's online zetten maar morgen zal ik ze posten en nummers bij de vragen en de tekeningen zetten zodat het mss wat duidleijker word.

grtz jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-07-2011, 17:13
Greppel's Avatar
Greppel Greppel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 171
Default

ben benieuwd hoe je dit gaat maken en of het lukt
Reply With Quote
  #11  
Old 04-07-2011, 17:37
ErikvanBilsen's Avatar
ErikvanBilsen ErikvanBilsen is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,717
Default

Ik rede het niet met mijn originele pomp, maar ik heb ook een 1.5JB motor dus mss dat dat het is.
Vacuum moet je afdoppen en je onsteking vroeger zeten.

Wat je met je leidingen moet doen zou ik niet weten. Ik heb volgens mij andere carbs als jouw. Heb ook geen koelslangen erop zitten.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-07-2011, 23:29
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

@ greppel: Ik hoop het ook in orde te krijgen, er zijn genoeg mensen die er op rijden dus het zou te doen moeten zijn.

@ Erik: ik zit met een 1100 en daar zou de pomp zelfs teveel kunnen geven, we zullen wel zien anders steek ik een elektrische.

De reden waarom ik dit wil doen is nog steeds om er iets van te leren.
Ik heb het "geluk" dat ik een 2de auto heb staan waar ik zo een dingen op kan doen, ik heb 2 volwaardige auto's dus het is ook niet erg dat het niet direct zou lopen.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #13  
Old 05-07-2011, 14:03
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Hier heb ik 3 foto's van de carbs zelf








Ik weet dat ik de stekker niet hoef te gebruiken, deze dient op de R6 om de positie van de kleppen door te geven aan de comp.
(rechtse witte ronde stekker op foto 3)

Het wieltje is om je stationair toerental te veranderen.
(links zwart wieltje op foto 3)

Nog op foto 3 zie je lenks en rechts een slang zitten die open zijn, deze gaan normaal naar de airbox/luchtfilter. Wat zou ik hier mee doen?
En de andere rubber die boven van dekop komen zijn de onluchtings slangen van de carbs dus deze blijven ook open (of moeten deze onder vacuum komen)??

Op foto 2 zie je onderaanin het midden 2 zwarte aansluitingen met een slangetje tussen, dit is orgineel op de R6 aangekoppeld op je koelwater.
Zou ik deze ook aansluiten of gewoon vrij laten??

De benzine aansluiting zit daar nog eens onder maar is op deze foto's niet goed te zien.Ik zal proberen daar ook nog een foto van online te zetten

Hopelijk kunnen jullie me iets meer uitleg geven, als ik nog ergens detail foto's van moet nemen dan geef je maar een seintje.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Last edited by Jel Golf 2 GTI : 05-07-2011 at 14:06.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-07-2011, 07:52
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

niemand die hier iets meer over kan zeggen??
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #15  
Old 09-07-2011, 18:52
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 19:58.
Reply With Quote
  #16  
Old 09-07-2011, 18:57
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

ik was afgelopen weekend bij tovami om mn motorcarbs te laten afstellen.
die adviseerden mij om die koelwater aansluitingen aan te sluiten.
maar ze vertelden me ook dat het geen kwaad kan als je het niet doet.
ik doe het niet
Reply With Quote
  #17  
Old 10-07-2011, 07:40
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

bedankt voor de reactie's, de koelwateraansluitingen zijn idd anti-freeze voor de carbs. (ben ik gaan navragen in de motozaak)

De ontluchtingen van de carbs kan ik dus best een slangetje aanhangen naar beneden toe. (moesten ze lekken dan hangt niet heel de motorruimte onder)

Die aansluitingen van de airbox ben ik nog aan het uitzoeken waar ze voor dienen, heeft iets te maken met het drukverschil tussen carbs en luchtfilter maar wat het precies doet weet ik niet. Ik heb de volledige manuel van de R6 en daar staan alle aansluitingen wel in maar niet een volledige uitleg wat dit juist doet.

@Sjon: wat bedoel je met "als je er op blaast en de membramen gaan omhoog weet je waar het voor dient"?
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #18  
Old 10-07-2011, 11:33
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

ik heb bij mij alleen de brandstof aangesloten, de rest zo gelaten.
rijd prima
Reply With Quote
  #19  
Old 10-07-2011, 14:23
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by jones
ik heb bij mij alleen de brandstof aangesloten, de rest zo gelaten.
rijd prima


Jij hebt ook R6 carbs?

Ik heb overal een beetje rondgelezen en de aansluitingen voor de airbox zouden dienen wanneer je met de moto boven een bepaalde snelheid gaat (de ene zegt 100km/h de ander 200km/h) dan zou je een overdruk krijgen in je airbox waardoor je membraam nog iets meer open geduwd word.

Dit zou kunnen kloppen omdat bij een R6 de inlaat van je airbox voorraan onder het licht zit en dus de wind vol opvangt.

Op het polo forum spreken ze ook om ze open te laten.

Dan zal ik binnenkort eens beginnen knutselen.

Bedankt iedereen om mee te denken en te zoeken.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #20  
Old 10-07-2011, 14:51
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

ik heb cbr 600 carbs
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum