Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-06-2011, 21:44
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default pomp draaien bij inschakelen contact

Hallo allemaal,

Ik was bij een vriend van mij die heeft net zo'n auto als ik
maar bij hem gaat de brandstofpomp wel even draaien als hij de auto op contact zet.
Dat wil ik ook, weet iemand hier hoe dat moet?
ik heb een gti met dx motor uit 83
Reply With Quote
  #2  
Old 09-06-2011, 22:00
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Wil je dat ook omdat je auto nu slecht loopt? Of wil je dat voor t geluid?

Ik zou een verrotte pomp monteren, die maken lekker veel geluid
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #3  
Old 10-06-2011, 11:10
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

had mijn type 2 ook, vind het gewoon handig dat het systeem op druk is als je start.
enne.....mijn auto loopt echt super!
stil en snel
ik geloof dat een brandstof pomp relais van een type 2 gti er in en dat moet genoeg zijn

nog wel dit gevonden hier op het forum:
Sjeesbeest03-05-2008, 09:02
bij die 16v ombouw kun je relais 2 gebruiken dat die NIET OPpompt maar wel gaat pompen als je start, en je kunt relais 67 of relais 167 gebruiken om te zorgen dat ie vooraf WEL oppompt ........ de laatste 2 relais zijn massa geschakeld door de computer en relais 2 wordt geschakeld door de bobine :P ...... (aanstuurpootje zit op andere plek op het relais)

Last edited by golf1gti83 : 10-06-2011 at 11:40.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-06-2011, 10:46
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

kan je mij dan de voor en nadelen er van vertellen?
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #5  
Old 11-06-2011, 12:36
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ik denk dat de topic starter bedoeld dat als je pomp even een aantal seconden draait voordat je start, je motor sneller aanslaat ?
ik geloof dat Mercedes, die vrij lang aan K-Jettronic vast gehouden heeft (en waarom?) dat op de 190 serie ook zo geschakeld had.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 11-06-2011, 20:52
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by honda1981
Ik denk dat de topic starter bedoeld dat als je pomp even een aantal seconden draait voordat je start, je motor sneller aanslaat ?
ik geloof dat Mercedes, die vrij lang aan K-Jettronic vast gehouden heeft (en waarom?) dat op de 190 serie ook zo geschakeld had.



nu start de auto als de startmotor twee keer rond is gegaan
en dan start hij gelijk.
Reply With Quote
  #7  
Old 11-06-2011, 22:51
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

handig he

Werkt ook super bij een EG motor

(meten is weten)
Reply With Quote
  #8  
Old 12-06-2011, 08:05
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
handig he

Werkt ook super bij een EG motor

(meten is weten)


ik ga het gelijk proberen, nu eerst nog zo'n relais
opzoeken.
past die gewoon zo in mijn zekering kast?
omdat het een type 2 relais is en ik een type 1 heb?
Reply With Quote
  #9  
Old 12-06-2011, 08:48
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

passen doet die zeker, maar je moet wel even kijken of de bedrading aanwezig is.

De negatief geschakelde brandstofpomp relais krijgt de blokspanning van de bobine
dit is relais met nummer 2. (deze wordt aangestuurd door de negatieve zijde van de bobine en dus het zelfde signaal als van de toerenteller)

De positief geschakelde brandstofpomp relais (67 en 167) krijgen hun signaal van de computer OF de hall-sensor.

Bij mijn eerste gti (1600cc EG motor) heb ik een extra relais gebruikt om de koudestartsproeier aan te sturen, dus met starten werkt de koudestartsproeier altijd en niet alleen als de motor echt koud is (via thermotijd sensor). Dan was het op druk zetten ook
niet nodig omdat de motor al een beetje brandstof kreeg tijdens het starten.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-06-2011, 17:28
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
passen doet die zeker, maar je moet wel even kijken of de bedrading aanwezig is.

De negatief geschakelde brandstofpomp relais krijgt de blokspanning van de bobine
dit is relais met nummer 2. (deze wordt aangestuurd door de negatieve zijde van de bobine en dus het zelfde signaal als van de toerenteller)

De positief geschakelde brandstofpomp relais (67 en 167) krijgen hun signaal van de computer OF de hall-sensor.

Bij mijn eerste gti (1600cc EG motor) heb ik een extra relais gebruikt om de koudestartsproeier aan te sturen, dus met starten werkt de koudestartsproeier altijd en niet alleen als de motor echt koud is (via thermotijd sensor). Dan was het op druk zetten ook
niet nodig omdat de motor al een beetje brandstof kreeg tijdens het starten.



Op mijn relais staat nu 62, en ik heb een hall-sensor
dus dat zou moeten passen?
Reply With Quote
  #11  
Old 12-06-2011, 19:32
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

relais met nummer 62 is er normaal 1 van een Cabrio

een 2, 65, 67, 80 zijn brandstofpomprelais

2 en een 80 worden negatief gestuurd en werken meestal zonder eerst de druk op te voeren (bij mijn weten).

167 is de vernieuwde versie van de 67, en beide vind je eigelijk in diverse vw's waarvan het startsignaal uit de ECU komt.

Als je de relais vergelijkt aan de aansluitkant dan zie je een klein pinnetje en meerdere iets grotere, dat kleine pinnetje is het triggersignaal voor het relais.
De grootste pinnen is de daadwerkelijke pomp verbinding.
Sommige relais hebben een 4 polige aansluiting en anderen hebben weer een 5 polige aansluiting, om een lang verhaal kort te maken: alle brandstofpomprelais passen op positie 2 in je zekeringskast, maar of ze dat doen wat ervan verwacht wordt ligt eraan of de aansturing van het triggersignaal goed is.


Uit welke regio kom je?
Reply With Quote
  #12  
Old 12-06-2011, 20:37
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
relais met nummer 62 is er normaal 1 van een Cabrio

een 2, 65, 67, 80 zijn brandstofpomprelais

2 en een 80 worden negatief gestuurd en werken meestal zonder eerst de druk op te voeren (bij mijn weten).

167 is de vernieuwde versie van de 67, en beide vind je eigelijk in diverse vw's waarvan het startsignaal uit de ECU komt.

Als je de relais vergelijkt aan de aansluitkant dan zie je een klein pinnetje en meerdere iets grotere, dat kleine pinnetje is het triggersignaal voor het relais.
De grootste pinnen is de daadwerkelijke pomp verbinding.
Sommige relais hebben een 4 polige aansluiting en anderen hebben weer een 5 polige aansluiting, om een lang verhaal kort te maken: alle brandstofpomprelais passen op positie 2 in je zekeringskast, maar of ze dat doen wat ervan verwacht wordt ligt eraan of de aansturing van het triggersignaal goed is.


Uit welke regio kom je?


noord oost groningen Ter Apel
Reply With Quote
  #13  
Old 12-06-2011, 22:22
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

Ok dat is jammer, anders hadden we ff kunnen gluren.

Kom uit twente
Reply With Quote
  #14  
Old 13-06-2011, 21:03
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

met mijn cabrio met DX '86 heb ik namelijk ook dat de pomp aangaat voordat ik start en de gti (ook dx maar van '83) niet.

ik ga ze vandeweek wel even wisselen.. kijken wat ie doet.
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #15  
Old 14-06-2011, 11:03
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by Hight
met mijn cabrio met DX '86 heb ik namelijk ook dat de pomp aangaat voordat ik start en de gti (ook dx maar van '83) niet.

ik ga ze vandeweek wel even wisselen.. kijken wat ie doet.



hoor ik dat nog van je?
welk nummer van het relais jou cabrio heeft en of de pomp gelijk gaat draaien
Reply With Quote
  #16  
Old 14-06-2011, 21:25
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

tja dat hoor je nog, als ik ergens een gaatje kan vinden deze week, denk dat het van het weekend word.

cabbie gaat zowizo de pomp draaien als ik m op contact zet, relais kijk ik ook even na.
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #17  
Old 15-06-2011, 19:42
Rooney GTI 83's Avatar
Rooney GTI 83 Rooney GTI 83 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 197
Default

Als je het K-jetronic goed in orde hebt blijf het systeem zowieso wel op druk,anders heb je inwendige lekkage,dus wat is nu makkelijker???????????
Reply With Quote
  #18  
Old 15-06-2011, 20:47
The Cypher The Cypher is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 62
Default

ik ga dit eventjes goed volgens aangezien dit ook wel erg makkelijk is voor mijn caddy 1. (met DX op R1 carbs). weet iemand toevallig ook op welke aansluiting in de zekeringkast normaal gesproken de opvoerpomp zit?
__________________
Daily 1: Polo 6R
Daily 2/project 2: Golf 1
Project 1: Caddy 1 (ondertussen al bijna 3 jaar)

Twentse VW Vrienden
Reply With Quote
  #19  
Old 15-06-2011, 20:56
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

AH, ik meende eigenlijk dat alle auto's met spinnenkop druk opbouwen als de auto op contact word gezet.

Bij de Golf mk4 GTI weet ik dat deze de druk op bouwt zodra de bestuurdersdeur geopend word. Misschien een nog leukere uitdaging
Reply With Quote
  #20  
Old 15-06-2011, 21:35
sponzenbroekske's Avatar
sponzenbroekske sponzenbroekske is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 203
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
AH, ik meende eigenlijk dat alle auto's met spinnenkop druk opbouwen als de auto op contact word gezet.

Bij de Golf mk4 GTI weet ik dat deze de druk op bouwt zodra de bestuurdersdeur geopend word. Misschien een nog leukere uitdaging


Drie keer de deur open en de batterij plat xD :p
__________________
golf 1 cabrio 1.8 2h

Poorten en afsluitingen: www.yaro-afsluitingen.be
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum