#1
|
||||
|
||||
Sport-spec onderstel Jetta 19E.
Hoi allemaal.
Ik heb een '91 Jetta II 1,6 CL en ivm ombouw naar 2,0 16v ABF wordt het hele onderstel aangepakt. Hier heb ik nog wel wat vragen over aan die gene van jullie die van een sportief onderstel houden. Wat voor schroefset kan ik het beste gebruiken? Het moet een zeer strakke wegligging opleveren voor niet TE veel geld. Eisen zijn; goede wegligging, goede kwaliteit, RVS of INOX coating en waar kan ik het beste mn schroefset halen? Ik zat te denken aan KW variant 2 of iets vergelijkbaars met H&R, Bilstein of Koni. Voorop worden waarschijnlijk ook nog Camberplates gemonteerd. Verder komen er betere stabilisator stangen onder icm veerpootbrug voor en achter. Hebben jullie hier nog ideeën/opmerkingen over? De Jetta wordt een Daily maar wel een echte 'wolf in schaapskleren'. Alvast bedankt voor jullie reacties. MVG, Lasse
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE |
#2
|
||||
|
||||
Hangt er van af wat je ermee gaat doen , is het puur voor straatgebruik of ga je er ook het circuit mee op ?
En wat is je budget ,er zijn veel goede set's te koop , maar dan praat je ook over dikke prijzen . Ik heb zelf onder de jetta een FK highsport schroefset , en die voldoet mij wel goed . Maar die is voor de meesten te comfortabel , ik heb onder de variant een Vmaxx setje , maar die is weer veel harder , maar stukken goedkoper . Maar ja ,over het Vmaxx,tec e.d. zijn de meningen zeer verdeeld , als je zekerheid wilt hebben voor kwaliteit zou ik de reacties afwachten van de andere forummers , al zullen de meningen wel veel uiteen lopen ..... Het hangt dus grotendeel van je budget af , en wat je er precies mee wilt .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#3
|
|||
|
|||
camberplates voor de voorkant zijn redelijk prijzig en je kunt voor toch al stellen.
als je alleen op straat gaat rijden zou ik de camber plates schrappen en het geld dat je daarmee bespaart bijleggen bij een goede schroefset. daar heb je denk ik meer plezier van en een goede set is een goede investering |
#4
|
|||
|
|||
ik denk dat je met merken als kw e.d. altijd wel goed zit.
ik denk dat je voor straatgebruik het beste een weitec hicon set of een ap racing set kan nemen. goede kwaliteit voor normaal geld. hou je nog wat geld over voor een paar fatsoenlijke banden. wil je het echt goed doen, doe dan ook gelijk alle rubbers vervangen voor een setje pu of powerflex, die hebben der beste tijd na 20 jaar ook meestal wel gehad. vergeet niet het blijft een golf 2 ( of in dit geval een vento ) hij zal nooit zo gaan sturen als een porsche |
#5
|
|||
|
|||
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
leuk dat soort setjes, en dat kost 1500 euro ofzo? je kan mij niet vertellen dat dit een betere set is voor op straat als een ap racing set of een weitec ( tenzij je schumacher heet ) valt me op dat mensen verschikkelijk veel geld aan schroefsets uitgeven en dan een set nangpangs eronder knallen, kan je net zo goed een vmaxx set nemen |
#7
|
||||
|
||||
Ik hoor trouwens niet veel meer over de supersport setjes ,terwijl die toch wel goed zijn ,ik ken meerdere jongens die erop rijden ,en die zijn nog steeds erg tevreden erover , al zijn de sets wel knetterhard
En voor de Vmaxx haters onder ons , ik rij er nu 2 jaar mee ,en zo'n 50.000 km , en ben er nog steeds erg tevreden over onder de variant . Hij is nog steeds mooi stug ,ligt goed strak in de bochten en nog geen enkel teken van lekkage of dergelijke
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
Last edited by jettaracing : 05-06-2011 at 16:20. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Doe maar Jetta Quote:
Quote:
Da's bruikbaar advies
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#9
|
||||
|
||||
fk highsport is een mooie set,kost niet de wereld en geeft een heerlijk sportief sportief weggedrag.en is ivm sommige merken erg duurzaam,na 3 jaar alleen even de troep erafblazen en hup,stellen maar.
camberplates zou ik achterwege laten,voor een straatauto lijkt me een goede uitlijning meer dan voldoende.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#10
|
||||
|
||||
Fk ben ik een beetje van terug gekomen, kan natuurlijk zijn dat ik gewoon pech heb gehad, maar bij mij was een voordemper na nog geen 40dkm lek en de andere is ook niet echt fris meer. Setje reed daarvoor trouwens wel altijd lekker hoor en de verstelling was ook geen probleem, idd ff schoonmaken met een goede borstel en schroeven maar.
(Ik heb de set trouwens altijd zo gereden dat de veren nog net vast lagen als de auto opgekrikt was.)
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#11
|
||||
|
||||
Is de FK highsport een rvs setje of blijven ze gewoon wonderbaarlijk goed schoon.
Een collega raden mij ook al FK aan. (Zijn raceteam gebruikt FK's) Kwaliteit/prijs verhouding is belangrijk, maar wegligging/comfort misschien nog meer. Ik wil een strakke wegligging zonder continue door elkaar gerammeld te worden. Ik ben overtuigd dat een set als Koni of Bilstein voor 1200,- voor mij ideaal is, maar vind het gewoon teveel geld. Er moet een setje te vinden zijn die eigenlijk net zo goed is maar voor 800,- (of iets minder ) Als jullie zeggen dat FK of KW dit kan, dan geloof ik jullie en zal ik maar opzoek gaan. Hebben jullie een idee waar ik het beste kan beginnen met zoeken. Quote:
Het zou je nog aardig kunnen verbazen wat je met goede onderdelen en de juiste afstelling voor elkaar krijgt. Quote:
MVG, Lasse
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE Last edited by Lasse00 : 22-07-2011 at 23:20. |
#12
|
||||
|
||||
ik heb hier voor de racer ook een fk highsport set liggen,die is rvs.
als je dit; Quote:
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#13
|
||||
|
||||
@ De Pul; wat wil je ervoor hebben? nieuw of gebruikt/zgan.
Omdat mijn collega ze met korting nieuw kan inkopen via zijn raceclub wil ik ff weten wat je vraagprijs is. Alvast bedankt. MVG, Lasse
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE |
#14
|
||||
|
||||
BTW, wat vinden jullie van bijv. Weitec oid? Is het misschien teveel budgettopper voor de kwaliteit die ik zoek?
Lasse
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Denk dat het met de kwaliteit wel goed zit, wordt tenslotten in dezelfde fabriek gemaakt als KW en AP. En al deze schroefsetjes zijn zowel in een basic versie als een in hardheid instelbare versie verkrijgbaar. Heb zelf pas een AP set aangeschaft welke ik nog moet monteren, welliswaar geen rvs/inox poten maar wel zeer netjes afgewerkt (niet te vergelijken met de afwerking van een budget setje). Ook hebben deze setjes volgens mij allemaal vierkantere windingen in tegenstelling van schroefdraad waardoor deze minder snel klemt. Last edited by Spierings : 14-06-2011 at 18:04. |
#16
|
||||
|
||||
Ik heb nu nog een aantal dingen uitgezocht en op een rijtje gezet.
Hardheid verstelling is een mooie optie om de stugheid naar eigen smaak aan te passen, maar kost gemiddeld 400,- meer. Zal ik er spijt van krijgen als ik kies voor 'Non-Adjustable'? KW V2 --------------RVS---Adjustable----- 1000,- (Koni dempers?) Koni 1150 ----------RVS---Adjustable----- 1000,- (Lifetime Warrenty) H&R Twin-tube -----RVS---Adjustable----- 950,- Bilstein B16 --------RVS---Adjustable----- 1500,- BilsteinB14 --------RVS---Non-Adjustable- 600,- (Mogelijk niet voor Mk2 leverbaar) Eibach ProStreet S -RVS---Non-Adjustable- 600,- (KW dempers of dus ook Koni?) Ik ga ook voor 1 van deze stabilisator stangen/anti-rol beugels: H&R -----250-300,- -Achterzijde verstelbaar KW ------300,- --- -Niet verstelbaar Weitec --280-300,- -Achterzijde verstelbaar Eibach ---350,- --- -Compleet met montage delen Er zijn zoveel verschillende verhalen op internet, die jammer genoeg allemaal kris-kras door elkaar lopen. Ik wordt er niet veel wijzer van. Één man zei dat hij onder zijn S4 de Eibachs beter vond dan de Koni's, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen. Hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn beslissing, want er moet binnenkort echt hard gewerkt worden aan de Jetta. Alvast bedank en vriendelijke groeten, Lasse
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE Last edited by Lasse00 : 21-08-2011 at 10:20. |
#17
|
||||
|
||||
Goed nieuws! De KONI Schroefset is onderweg. (1150 5001 1)
Ben bezig veerpootbruggen en stabilisator-stangen uit te zoeken. Daar heb ik nog een vraagje over. Wat is het verschil tussen de aanduiding 19E & 19EL? Ook vraag ik mij af of een Golf II achterzijde veerpootbrug in een Jetta past en hoe die gemonteerd wordt. Nu heb ik mooie veerpootbruggen van SPARCO gezien, maar die zijn veel en veel duurder dan bijv. JOM. Zit er echt zoveel kwaliteitsverschil in? Zijn die van JOM functioneel of alleen voor de sier? En wat voor verbetering heb je met een extra onderste veerpootbrug? Ik vertrouw op jullie ervaringen en expertise. MVG, Lasse P.S. Ik zal dit Thread binnenkort updaten met foto's voor de liefhebbers.
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE |
#18
|
||||
|
||||
De veerpootbruggen van een jetta en golf zijn dezelfde , de auto's zijn tot achter de achterste veerschotels precies gelijk ,dus alles van een golf past ook op een jetta .
Kwaliteits verschil in veerpootbruggen zal wel meevallen ,deze worden vaak vast gemonteerd en bewegen dus in principe niet , in tegenstelling tot een stabilisatorstang ,daar kan wel een verschil inzitten . Veerpootbruggen zijn vaak een set montageringen ,welke over de veerpootkomen ,en een al dan niet verstelbare tussenbuis , dus daar zal niet veel verschil inzitten kwa sterkte . Ik heb ze beide wel gehad ,zowel staal als alu ,en meerdere merken ,maar ik merk daar iig geen verschil in . En foto's doen het altijd goed hier
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Bedankt voor deze duidelijkheid Jettaracing, maar hoe zit de achterste veerpootbrug gemonteerd?
Boven op of tussen de veerpoot tunnels. Als je het prijs verschil ziet zou je denken dat er een wereld van verschil in moet zitten, maar blijkbaar niet. Ik zal nog ff het een en ander na vragen, maar alvast bedankt MVG, Lasse
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE |
#20
|
||||
|
||||
De Koni schroefset is eindelijk binnen.
Ik heb dit weekend geen tijd, maar volgende week zaterdag gaat hij er onder (...net op tijd voor VW Fanatics) Ik zal nog niet veel merken van de wegligging, want er zitten nu nog flut-banden onder, maar hij zal iig laag liggen. Binnenkort 15" verbreed staal laten stralen en spuiten en goede banden rondom. Heb gekeken voor goedkopere veerpootbruggen en zag dat AutoStyle ze zowel voor als achter levert. Bij elkaar 78,- Ze zien er qua profiel hetzelfde uit als de Sparco's, maar ik weet niet of de kwaliteit wat is. Ben zelf nooit fan geweest van AutoStyle, maar zoals Jettaracing al zei, is het geen bewegend deel en maakt het merk niet veel uit. Foto's komen eraan, zodra de schroefset eronder zit. Kijk in de tussentijd eens hier: http://www.volksforum.com/forum/sho...highlight=lasse MVG, Lasse
__________________
Bend the rules...Rule the bends ___________________________________ - Mazda MX-5 NB 1,8 16V (daily) - VW Jetta mk2 1,8 '88 (project) - VW Jetta mk2 1,6 '91 (ex-project RIP ) - VW Golf mk3 GTI 2,0 16v '94 (donor) VWCULTURE Last edited by Lasse00 : 21-08-2011 at 10:19. |