Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-05-2011, 19:49
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default Brandstofpomp TD vragen!

Hoi,

Ik zit met een vraag over de dieselpomp op mijn Audi 100 TD.
Het waselement van de koudestart is overleden. Nou bedient deze twee hevels. De onderste is een vervroeger, maar wat doet de bovenste?
Klik op de link voor een foto: http://www.audiforum.nl/forum/100-2...ruik-2-0td.html

Ik bedoel de hevel achter het harmonica rubber.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-05-2011, 18:51
smokewerks smokewerks is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 28
Default

Dit is de koude start toerentalverhoger
Reply With Quote
  #3  
Old 31-05-2011, 00:43
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Bij een diesel heb je een koudstart verrijker en een verlater. Als deze dus op koud blijven staan, spuit de pomp dus later en meer in, geen goede situatie lijkt me
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #4  
Old 31-05-2011, 08:21
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Quote:
Originally Posted by honda1981
Bij een diesel heb je een koudstart verrijker en een verlater. Als deze dus op koud blijven staan, spuit de pomp dus later en meer in, geen goede situatie lijkt me

Klopt. Ik krijg van de week een micrometer set binnen om hem goed af te stellen.
Reply With Quote
  #5  
Old 31-05-2011, 13:37
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by fishman
Ik krijg van de week een micrometer set binnen om hem goed af te stellen.


Duur ? en waar gekocht ?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 31-05-2011, 18:01
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Reply With Quote
  #7  
Old 31-05-2011, 18:02
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Quote:
Originally Posted by smokewerks
Dit is de koude start toerentalverhoger

Kan je mij dan ook vertellen hoe ik die afstel?
Bij warme motor tegen de schroefnok aanzetten?
Wel raar trouwens, hij trekt bij koude motor ook al aan de gaskabel.

Last edited by fishman : 31-05-2011 at 19:16.
Reply With Quote
  #8  
Old 31-05-2011, 20:06
smokewerks smokewerks is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 28
Default

Nee niet zo uit het hoofd,maar je zou toch eerst een nieuw element moeten hebben,de toerenverhoging is niet zo belangrijk hoor,wat wel belangrijk is is dat de injectie wat vroeger gebeurd bij koude motor anders gaat hij wel wat roken en sputteren.

Dit gaat trouwens niets doen aan je verbruik,hiervoor moet je de pomptiming nakijken,staat deze binnen de waarde dan kan je ze iets later of vroeger zetten en kijken wat dit doet met de prestaties,hoe beter die zijn hoe minder je zal verbruiken
Reply With Quote
  #9  
Old 31-05-2011, 20:13
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Element is al binnen. Ik verwacht de meetklok morgen. Kan de boel dan timen en het element plaatsen.
Prestaties zijn nu goed, behalve in de lagere toeren. Zal wss komen omdat de vervroeger constant aangetroken staat.
Reply With Quote
  #10  
Old 31-05-2011, 21:04
smokewerks smokewerks is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 28
Default

Zorg ervoor dat het element afgekoppeld is voor je hem op tijd zet anders zou je wel eens een foute meting kunnen hebben.
Reply With Quote
  #11  
Old 09-06-2011, 17:41
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Klok is inmiddels binnen. Dus ff paar uurtjes gesleuteld.
Meteen alles maar precies getimed. Dus eerst nokkenas met vliegwiel. Daarna pomp met vliegwiel en daarna precies afstellen met de klok.
Blok loopt nu stukken soepeler en hij start nu koud ook goed.
Goede investering dus! Nu het verbruik nog afwachten!
En koudestart vervroeger natuurlijk los gekoppeld bij afstellen.
Reply With Quote
  #12  
Old 09-06-2011, 17:50
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Quote:
Originally Posted by honda1981
Bij een diesel heb je een koudstart verrijker en een verlater. Als deze dus op koud blijven staan, spuit de pomp dus later en meer in, geen goede situatie lijkt me

Had deze post even gemist.
Lijkt me idd logischer dan een toerental verhoger. Hij rookt ook minder nu deze hevel weer mee doet
De verrijker bleef bij mij dus altijd open staan.
Reply With Quote
  #13  
Old 11-06-2011, 17:32
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Nu hij goed loopt, willen we natuurlijk meer.
Ik zou graag een intercooler monteren, maar de pressure release valve zit me in de weg.
Kan ik deze ook helemaal weglaten?
Reply With Quote
  #14  
Old 13-06-2011, 08:59
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Zou ik alleen doen als je een turbodruk meter in het zicht hebt zitten, ik rijd ook met een opgeschroefde BOV en vertrouw dus alleen op de wastegate en turbodruk meter. Gaat tot nu toe goed met 0,9 - 1,0 bar druk. Ik ga pas hoger als ik een intercooler erop heb zitten, dit na dringend advies van mede-forumleden en foto's van gesmolten zuigers e.d.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #15  
Old 13-06-2011, 09:54
fishman fishman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 76
Default

Die drukmeter is onderweg!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum