Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-03-2011, 15:56
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default Met katvervanger turbo opgeblazen?

Ik heb afgelopen zaterdag de katalisator onder me golf 4 1.9 tdi asv gehaald.
het was een roetkat.
Sins dat ik die er af heb gehaald rijd hij een stuk vlotter en trekt verder door.
Alleen toen ik de auto goed warm had gereden en een paar keer de auto goed had doorgetrokken begon hij een heel raar fluit toontje te geven.
Het is alleen als je kracht vraagt van de motor.
Het lijkt alsof het de turbo is alleen vond ik dit wel vreemd na 256000 km en altijd rustig warm gereden en gemiddeld 1 minuut uit laten draaien voordat ik hem uit zet.
Is het mogelijk dat het komt doordat er nadat de kat er onderuit is de tegendruk helemaal weg is en daardoor de turbo kapot is gedraait?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #2  
Old 18-03-2011, 17:49
Nick_J's Avatar
Nick_J Nick_J is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 319
Send a message via MSN to Nick_J
Default

Loop je intercooler traject maar een na, wellicht dat daar ergens een scheurtje/of slang ergens loszit op een koppeling.
Maar het is echter ook mogelijk dat je turbo kapot aan gaan is, maar dat gaat vaak samen met blauw roken (uit de uitlaat) als je hem flink laat werken.
__________________
Zu Risiken und Nebenwirkungen, fressen sie die Packungsbeilage und erschlagen sie ihren Arzt oder Apotheker..
Reply With Quote
  #3  
Old 18-03-2011, 17:55
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Ik heb er net een nieuwe intercooler opgezet omdat ik dacht dat die het geluid veroorzaakte.
Verder heb ik het hele inlaat traject nagelopen en alles ziet er goed uit geen lekkage.
Wel heb ik ergens gehoord dat het het egr pijpje kan zijn wat gescheurd is?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #4  
Old 18-03-2011, 23:36
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Is normaal dat je meer fluitgeluiden hoort nadat de kat verwijderd is.

Niks om zorgen over te maken, pas wanneer je een heleboel rook achter je auto ziet dan moet je denken aan een defecte turbo.

Vooral bij de Pompverstuivers kan je hele rare turbo fluitgeluiden horen.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-03-2011, 01:28
Pondjaby Pondjaby is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 248
Default

fluitende turbo na het verwijderen van de kat is normaal
Reply With Quote
  #6  
Old 19-03-2011, 13:35
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

En minder tegendruk is alleen maar voordeliger voor het opspoelen van de turbo hij gaat er echt niet van stuklopen !
Reply With Quote
  #7  
Old 19-03-2011, 22:50
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Ja oke maar het is geen normaal turbo fluit geluid. ik heb er een kort geluids fragment van gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=M3nQ...nel_video_title
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #8  
Old 20-03-2011, 10:05
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Het is ook zo dat sins hij dit doet de auto minder vermogen heeft.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #9  
Old 22-03-2011, 21:16
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Niemand?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #10  
Old 23-03-2011, 09:16
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Hmm, het klinkt niet echt raar. Het geluid loopt gelijk met het opspoelen met je turbo. Het lijkt me dus niet dat de turbo aan zijn einde is. Misschien eens uit laten lezen, kan ook een luchtmassameter zijn bijv.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-03-2011, 11:07
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Zou gewoon je speling meten of de asjes.
Mijn turbo heb ik onlangs vervangen , had maar 200.000km gelopen.(100k met chip)

De floot al sinds nieuw , maar werd ineens erger en maakte een schurend geluid. Daarna speling gemeten , was dusdanig dat ik er toen er maar meteen een nieuwe garret 1749 vb (van een tdi 150pk ARL) erop gezet.

Zou de turbo goed controleren, als deze kapot gaat komen de onderdelen in je intercooler traject of erger in je motor.

Groet Yal
Reply With Quote
  #12  
Old 23-03-2011, 19:53
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Oke ik ga hem er van de week afhalen en dan kijk ik hem eens goed na.
Als die nog goed is maak ik hem meteen goed schoon want de vnt verstelling zit ook zo goed als vast.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #13  
Old 25-03-2011, 21:48
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Ik heb vandaag de turbo helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
Want de vnt vaantjes draaiden helemaal niet meer.
Alles werkt nu weer zoals het hoort.
Volgende week ga ik de turbo weer in de auto bouwen en we zien dan wel hoe het zit.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #14  
Old 25-03-2011, 21:51
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

als de vnt verstelling in een verkeerde positie vast blijft staan kan idd een fluitgeluid veroorzaken.heb je met de/montage nog even gevoeld of de as geen excessieve speling heeft?dus niet alleen op en neer maar ook axiaal.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #15  
Old 26-03-2011, 10:01
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

De as zat toen in de turbo uit de auto haalde vast.
Toen ik alles schoon had gemaakt bewoog alles weer netjes en gemakkelijk zonder vreemde weerstand.
De asjes hebben geen speling.
Wel vond ik het mooi dat alle boutjes zo makkelijk los gingen na 256000 km.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #16  
Old 10-04-2011, 19:24
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Me turbo is toch kapot er komt allemaal olie uit de uitlaat
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum