#1
|
|||
|
|||
Met katvervanger turbo opgeblazen?
Ik heb afgelopen zaterdag de katalisator onder me golf 4 1.9 tdi asv gehaald.
het was een roetkat. Sins dat ik die er af heb gehaald rijd hij een stuk vlotter en trekt verder door. Alleen toen ik de auto goed warm had gereden en een paar keer de auto goed had doorgetrokken begon hij een heel raar fluit toontje te geven. Het is alleen als je kracht vraagt van de motor. Het lijkt alsof het de turbo is alleen vond ik dit wel vreemd na 256000 km en altijd rustig warm gereden en gemiddeld 1 minuut uit laten draaien voordat ik hem uit zet. Is het mogelijk dat het komt doordat er nadat de kat er onderuit is de tegendruk helemaal weg is en daardoor de turbo kapot is gedraait?
__________________
Jetta mk2 |
#2
|
||||
|
||||
Loop je intercooler traject maar een na, wellicht dat daar ergens een scheurtje/of slang ergens loszit op een koppeling.
Maar het is echter ook mogelijk dat je turbo kapot aan gaan is, maar dat gaat vaak samen met blauw roken (uit de uitlaat) als je hem flink laat werken.
__________________
Zu Risiken und Nebenwirkungen, fressen sie die Packungsbeilage und erschlagen sie ihren Arzt oder Apotheker.. |
#3
|
|||
|
|||
Ik heb er net een nieuwe intercooler opgezet omdat ik dacht dat die het geluid veroorzaakte.
Verder heb ik het hele inlaat traject nagelopen en alles ziet er goed uit geen lekkage. Wel heb ik ergens gehoord dat het het egr pijpje kan zijn wat gescheurd is?
__________________
Jetta mk2 |
#4
|
|||
|
|||
Is normaal dat je meer fluitgeluiden hoort nadat de kat verwijderd is.
Niks om zorgen over te maken, pas wanneer je een heleboel rook achter je auto ziet dan moet je denken aan een defecte turbo. Vooral bij de Pompverstuivers kan je hele rare turbo fluitgeluiden horen. |
#5
|
|||
|
|||
fluitende turbo na het verwijderen van de kat is normaal
|
#6
|
|||
|
|||
En minder tegendruk is alleen maar voordeliger voor het opspoelen van de turbo hij gaat er echt niet van stuklopen !
|
#7
|
|||
|
|||
Ja oke maar het is geen normaal turbo fluit geluid. ik heb er een kort geluids fragment van gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=M3nQ...nel_video_title
__________________
Jetta mk2 |
#8
|
|||
|
|||
Het is ook zo dat sins hij dit doet de auto minder vermogen heeft.
__________________
Jetta mk2 |
#9
|
|||
|
|||
Niemand?
__________________
Jetta mk2 |
#10
|
||||
|
||||
Hmm, het klinkt niet echt raar. Het geluid loopt gelijk met het opspoelen met je turbo. Het lijkt me dus niet dat de turbo aan zijn einde is. Misschien eens uit laten lezen, kan ook een luchtmassameter zijn bijv.
|
#11
|
|||
|
|||
Zou gewoon je speling meten of de asjes.
Mijn turbo heb ik onlangs vervangen , had maar 200.000km gelopen.(100k met chip) De floot al sinds nieuw , maar werd ineens erger en maakte een schurend geluid. Daarna speling gemeten , was dusdanig dat ik er toen er maar meteen een nieuwe garret 1749 vb (van een tdi 150pk ARL) erop gezet. Zou de turbo goed controleren, als deze kapot gaat komen de onderdelen in je intercooler traject of erger in je motor. Groet Yal |
#12
|
|||
|
|||
Oke ik ga hem er van de week afhalen en dan kijk ik hem eens goed na.
Als die nog goed is maak ik hem meteen goed schoon want de vnt verstelling zit ook zo goed als vast.
__________________
Jetta mk2 |
#13
|
|||
|
|||
Ik heb vandaag de turbo helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
Want de vnt vaantjes draaiden helemaal niet meer. Alles werkt nu weer zoals het hoort. Volgende week ga ik de turbo weer in de auto bouwen en we zien dan wel hoe het zit.
__________________
Jetta mk2 |
#14
|
||||
|
||||
als de vnt verstelling in een verkeerde positie vast blijft staan kan idd een fluitgeluid veroorzaken.heb je met de/montage nog even gevoeld of de as geen excessieve speling heeft?dus niet alleen op en neer maar ook axiaal.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#15
|
|||
|
|||
De as zat toen in de turbo uit de auto haalde vast.
Toen ik alles schoon had gemaakt bewoog alles weer netjes en gemakkelijk zonder vreemde weerstand. De asjes hebben geen speling. Wel vond ik het mooi dat alle boutjes zo makkelijk los gingen na 256000 km.
__________________
Jetta mk2 |
#16
|
|||
|
|||
Me turbo is toch kapot er komt allemaal olie uit de uitlaat
__________________
Jetta mk2 |