Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-02-2011, 11:39
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default Verschillen TDI 90 en 110 PK

Kan iemand mij de verschillen noemen van de motoren:

1.9 TDI 90PK
1.9 TDI 110PK

Of misschien een handige link waar ik het een en ander kan nalezen?

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-02-2011, 12:10
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Best eerst even zoeken als je vraag er nog niet tussen staat, twee pagina's verder vindt je deze post:
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=80249

Hier kan je zogoed als alle verschillen terug vinden...

Succes ermee!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #3  
Old 28-02-2011, 14:37
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Inlaat spruitstuk is anders, n75 (drukomvormer) ECU (computer), uitlaatspruitstuk ook anders door de turbo.

Gr
Reply With Quote
  #4  
Old 01-03-2011, 00:56
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

thanks!
Reply With Quote
  #5  
Old 01-03-2011, 02:00
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

variabele turbo op de 110 en andere verstuivers.
heb ook gehoord dat het binnenwerk: zuigers drijfstangen en krukas van de 110pk sterker zijn.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #6  
Old 01-03-2011, 06:57
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

De 90pk 1Z motor is de opvolger van de 1900TD AAZ (ABL)

De 90pk AHU motor is nagenoeg gelijk aan de 110pk AFN. De legering van de cilinderkop is anders. Ook injectoren, pomp, electronica, turbo.

Mijn advies laat een 1Z liggen, behalve als je een lowbudget project hebt.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #7  
Old 01-03-2011, 12:31
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

@Bert
Hoe zijn de 1Z en de AHU onderling te herkennen.
De blok die ik er nu heb ingelegd had op de cilinderkop 3gloeibougies in het koelkanaal voor het sneller opwarmen van het koelwater. Welke blok is dat dan?
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #8  
Old 01-03-2011, 12:33
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Dat kan je niet zeggen. Die verwarming wordt in sommige gevallen toegepast. Ik heb ze eigenlijk alleen gezien op de Passat 3B motoren.

Op het onderblok kijken tussen cilinder 3 en 4, daar staat vlak onder de cilinderkop de motorcode.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #9  
Old 01-03-2011, 12:38
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

koelwater verwarming? das gunstig in de alpen
heb je daar een foto van?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #10  
Old 01-03-2011, 12:43
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Nee, niet bij de hand.

In de aanvoerleiding naar de kop. (bakzijde) zitten bij sommige uitvoeringen 3 gloeibougies.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #11  
Old 01-03-2011, 20:04
Psycho.06 Psycho.06 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 125
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
De 90pk 1Z motor is de opvolger van de 1900TD AAZ (ABL)

De 90pk AHU motor is nagenoeg gelijk aan de 110pk AFN. De legering van de cilinderkop is anders. Ook injectoren, pomp, electronica, turbo.

Mijn advies laat een 1Z liggen, behalve als je een lowbudget project hebt.


Waarom een 1z laten liggen ?
enige redene voor ?
Reply With Quote
  #12  
Old 01-03-2011, 20:45
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ja, daar zijn redenen voor, anders had ik het niet gezegd

Los lopende krukas poelie (ook hier vaak nog geen d-vlak modificatie)

Problemen met de lichte drijfstangen en onbalans in krukas

Onregelmatig lopen

Maar voor er weer een discussie ontstaat. Ja, er zijn er ook genoeg met 300 dkm op de teller. Alleen als je voor hetzelfde geld een AHU kan pakken zou ik zeggen doen, want die zijn weer iets beter / moderner.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #13  
Old 01-03-2011, 21:54
Romulus Romulus is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by Thomas
De blok die ik er nu heb ingelegd had op de cilinderkop 3gloeibougies in het koelkanaal voor het sneller opwarmen van het koelwater.

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Dat kan je niet zeggen. Die verwarming wordt in sommige gevallen toegepast. Ik heb ze eigenlijk alleen gezien op de Passat 3B motoren.

Ik dacht dat deze ook wel in de Golf III werden toegepast (van horen zeggen). Mijn Caddy II SDI (AEY) had het in elk geval niet.
Reply With Quote
  #14  
Old 01-03-2011, 23:51
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

audi80 (avant) TDI had het ook!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #15  
Old 02-03-2011, 19:11
Psycho.06 Psycho.06 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 125
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Ja, daar zijn redenen voor, anders had ik het niet gezegd

Los lopende krukas poelie (ook hier vaak nog geen d-vlak modificatie)

Problemen met de lichte drijfstangen en onbalans in krukas

Onregelmatig lopen

Maar voor er weer een discussie ontstaat. Ja, er zijn er ook genoeg met 300 dkm op de teller. Alleen als je voor hetzelfde geld een AHU kan pakken zou ik zeggen doen, want die zijn weer iets beter / moderner.

aahzo jua ik heb gewoon een 1Z met 200dkm kunne kopen voor een prijsje dus jua kan nooit kwaad om te weten wat er mis kan gaan
..
Reply With Quote
  #16  
Old 04-03-2011, 08:08
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Tuurlijk, dan zou ik het ook doen.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum