Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-02-2011, 05:22
Boestik's Avatar
Boestik Boestik is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 14
Default Keerring nokkenas vervangen.

Kan iemand mij een kleine ' How-to-to ' opsommen, hoe ik de keerring van de nokkenas kan vervangen. Ik ben bang dat de veertjes mij om de oren vliegen als ik het een en ander losdraai, of valt dit wel mee ?

Polo is een 1.3 injec. van 1990 kenteken YJ-12-TG

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Boes

Last edited by Boestik : 13-02-2011 at 16:21.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-02-2011, 07:08
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

easy job:
nokkenastandwiel demonteren
ontsteking demonteren.
nokkenas demonteren
keerring zit er dan gewoon los rond en kun je vervangen.

wat ook kan: tandwiel demonteren, je hebt de binnenste driemkap er al af las ik? dan kun je ook een parker een halve draai in de keerring draaien en m er zo uittrekken, nieuwe erin duwen (kost wel ff moeite) en hij zit.

halfuurtje en dan moet t wel gebeurt zijn.
Is trouwens dezelfde als die voor de krukas, dus je hoeft geen andere te kopen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 09-02-2011, 17:29
Boestik's Avatar
Boestik Boestik is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 14
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
easy job:
nokkenastandwiel demonteren
ontsteking demonteren.
nokkenas demonteren
keerring zit er dan gewoon los rond en kun je vervangen.

wat ook kan: tandwiel demonteren, je hebt de binnenste driemkap er al af las ik? dan kun je ook een parker een halve draai in de keerring draaien en m er zo uittrekken, nieuwe erin duwen (kost wel ff moeite) en hij zit.

halfuurtje en dan moet t wel gebeurt zijn.
Is trouwens dezelfde als die voor de krukas, dus je hoeft geen andere te kopen.



Bedankt Maxx,

ik zal eens een poging wagen!

Boes
Reply With Quote
  #4  
Old 10-02-2011, 09:53
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
wat ook kan: tandwiel demonteren, je hebt de binnenste driemkap er al af las ik? dan kun je ook een parker een halve draai in de keerring draaien en m er zo uittrekken, nieuwe erin duwen (kost wel ff moeite) en hij zit.


Dat is de manier inderdaad.
Binnenste kap hoeft er niet af, kun je wel aan de kant duwen.
En de distibutietiming in de gaten houden.
Nokkenastandwiel kan er af zonder distributieriem te ontspannen (dmv waterpomp).
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 13-02-2011, 16:46
Boestik's Avatar
Boestik Boestik is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 14
Default

Hoi allen,

ik heb inmiddels de oliekeerring van de nokkenas vervangen, de oude kwam er zonder problemen uit omdat er veel spelling op zat. Lekte ook wel, maar was niet de grote oorzaak van mijn olielekkage.

Ik heb inmiddels alles schoon gemaakt en auto op assteunen gezet. distributiekappen af gelaten, evenals dynamo zodat ik een goed overzicht kon hebben. Auto gestart en even laten draaien. Even onder de auto laten draaien en nu blijkt de olie tussen onderblok en het aluminiumkap waar de krukas uit steekt te lekken.

Vragen die ik heb : Hoe heet deze aluminium kap en is het makkelijk om deze pakking te vervangen ? kap sluit aan de onderkant aan op carterpan, dus deze ook vervangen evenals de krukasbout ( rekbout ??)?

Ik zal proberen een foto te uploadeb met wat ik bedoel.




Alvast bedankt voor de reacties
Reply With Quote
  #6  
Old 13-02-2011, 19:43
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

afgezien van de kopbouten zitten er bij een polo geen rekbouten aan volgens mij. de keerring van de nokkenas is overigens gelijk aan die van de krukas
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 14-02-2011, 15:25
Boestik's Avatar
Boestik Boestik is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 14
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
afgezien van de kopbouten zitten er bij een polo geen rekbouten aan volgens mij. de keerring van de nokkenas is overigens gelijk aan die van de krukas


OK, bedankt Maxx, ik heb begrepen dat het hier om een krukasflens gaat, kun je dat bevestigen ?

Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum