#1
|
|||
|
|||
inhouden 1.9 tdi asv
Goedendag.
Ik heb sinds een week een golf 4 1.9tdi asv met 250.000 km op de teller door vag getuned naar ongeveer 140 pk. Alleen heb ik daarnet een probleempje gehad. Ik was gewoon lekker aan het cruizen en plots was al me vermogen weg. Het leek wel een sdi en je hoorde de turbo ook niet meer opspoelen. Dit bleef doorgaan. Toen ik het zat was zette ik de auto aan de kant en zette ik hem uit. Hierna weer gestart en hij deed het gewoon weer zoals het hoort. Weet misschien iemand wat het kan zijn. De egr klep is nog "schoon" die heb ik van de week nog gecheckt. Kan het misschien de n75 klep zijn? En hoe kan het dan dat na het opnieuw starten hij het weer deed.
__________________
Jetta mk2 |
#2
|
|||
|
|||
Laat hem even uit lezen.
Meestal als het vermogen helemaal weg valt gaat deze in noodloop (door een storing), na opnieuw starten is dit weer opgelost. |
#3
|
|||
|
|||
Oke dan ga ik hem van de week uit laten lezen.
__________________
Jetta mk2 |
#4
|
||||
|
||||
Je kan een noodloop niet beter beschrijven
Even laten uitlezen en hopelijk komt dan het probleem gauw naar boven...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#5
|
|||
|
|||
Haha oke ik laat hem vrijdag uitlezen. (eerder heb ik geen tijd)
En dan zien we wel wat er uit komt.
__________________
Jetta mk2 |
#6
|
|||
|
|||
Ik heb de auto net uit laten lezen en dit kwam er uit:
17965 Positive afwijking regeling laaddruk p1557 onregelmatig. Nu heb ik al wat zitten zoekken en er kwamen eigelijk 3 dingen uit. De lmm, de n75 klep of de schoeppen van de turbo draaien niet soeppel. Heeft iemand hier misschien al eens een keer iets mee te maken gehad? Nu heb ik gister ook voor het eerst getankt en hij liep 1:15.6. Dat is ook niet bepaald zuinig voor een asv die normaal 1:20 zou kunnen lopen. Ik ga morgen eerst de n75 klep schoon spuiten en kijken wat die dan doet. Ik moet binnekort ook me koppakking vervangen dan kijk ik gelijk de turbo na en hoop ik dat het allemaal meevalt.
__________________
Jetta mk2 |
#7
|
||||
|
||||
Dit vind ik als mogelijke oorzaken van jouw foutcode:
Mogelijke oorzaken: * Slangaansluitingen verwisseld * Lekkende slangaansluiting(en) * Lekkende vacuum leidingen * Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) * Turbo functioneert niet goed (vervuild of kapot). Wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat (of vast zit) dan kunnen de schoepen in een stand vast blijven staan waardoor onjuiste turbodruk wordt geleverd (in dit geval dus te hoge turbodruk). * MAP sensor (G71) defect (merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte G71 te geven) * Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk. De drie dingen die jij al aangeeft kunnen inderdaad de problemen zijn. De N75 klep kun je testen met VAGCOM, de aansturing van de variabele turbo kun je dan ook zien bewegen. De LMM is heel vaak het probleem, zou je ook met VAGCOM kunnen testen.
__________________
Quote:
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb dat ook al eens gehad met mijn TDI, dan ging mijn turbo in noodloop om dat de schoepen niet soepel meer draaiden door roet , ik heb die laten kuisen en dan was het weer in orde, maar als je egr klep afdopt na het kuisen dan krijgt je turbo veel minder vuiligheid binnen en gaat je turbo langer mee , want als je niets eraan doet dan ga je binnen een paar jaar dezelfde problemen terug hebben en dat kost weer geld ____________________________________ Golf 4 1.9 TDI ABT |
#9
|
||||
|
||||
Dat is dus echt onzin...de verstelbare vanes zitten in het turbinegedeelte van de turbo, de EGR zorgt er alleen maar voor dat er 'vuile' lucht bij het inlaatgedeelte komt, overigens ook nog eens na de compressor!
__________________
Quote:
|
#10
|
|||
|
|||
Oke.
Als ik de auto doortrek tot 4500 toeren rookt hij bijna niet. En het is volgens mij gekomt nadat ik een keer 190 heb gereden. Maar ik ga zoiezo de lmm vervangen omdat hij ook zo veel zuipt. Heeft iemand hier op het forum een vagcom zodat ik het uit kan laten lezen?
__________________
Jetta mk2 |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Zou eerst de LMM laten controleren voordat je hem vervangt, in de meetwaardenblokken kun je ook zien wat je laaddruk doet. |
#12
|
||||
|
||||
Ik heb VAGCOM, lees graag alles uit voor je, moet je wel naar Breda komen
__________________
Quote:
|
#13
|
|||
|
|||
Dat maakt me niet uit.
Al zal het wel even duuren. Vandaag heb ik een vacuum slangetje vervangen die bijna was doorgesleten. En heb ik de n75 klep schoon gemaakt maar sins dat doet hij niet zo veel. Ik bedoel daarmee dat de turbo helemaal geen druk meer maakt. Nu heb ik een nieuwe besteld die is dinsdag binnen. Als die het dan nog niet goed doet kom ik zeker een keer langs. Kan je de lmm uitlezen? Want hij zuipt ook erg veel.
__________________
Jetta mk2 |
#14
|
||||
|
||||
Je kunt de LMM zowiezo uitlezen, in principe moet je kunnen bepalen of het geloofwaardige waardes zijn. Zal ongetwijfeld kunnen, moet me daar nog even voor inlezen.
__________________
Quote:
|
#15
|
|||
|
|||
Ik heb er een nieuwe n75 klep in gezet en hij doet het weer als vanouds.
__________________
Jetta mk2 |
#16
|
|||
|
|||
Ik heb hem vrijdag avond uit laten lezen en er waren geen storingen meer bekend.
Ook rijdend werkte alles perfect. Enkeld met de weg naar huis blies ik alle koelvloeistof uit me motor. Dus nu ga ik me golf 1 klaarmaken zodat ik de koppakking kan vervangen. Ik heb nu een koppakking met 1 gat in de motor. Nu ga ik me kop ook laten vlakken en zo komen de kleppen iets dichter bij de zuigers. Moet ik nu weer een koppakking met 1 gat of een met 2 gaatjes.(die ik al heb liggen)
__________________
Jetta mk2 |
#17
|
||||
|
||||
Jeee, wat zonde Patrick, zit ook niet mee!
Als je verbrandingsruimte kleiner wordt moet de koppakking groter worden, met twee gaatjes dus.
__________________
Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
Ik zou ook de koppakking met de meeste gaatjes pakken.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#19
|
|||
|
|||
en de gaatjes die je moet tellen zijn de ovale gaatjes!!
|
#20
|
|||
|
|||
Ja ze staan ook in een speciaal vakje naast elkaar.
Maar ik heb er dus een liggen met 2 gaatjes. De dealer zij je moet de zelfde pakken die er in zit. Maar als je hem afvlakt komen de kleppen wel een stukje dichter op je zuiger. Ik kijk wel of het gaat zo niet ga ik op zoek naar een alh kop.
__________________
Jetta mk2 |