#1
|
||||
|
||||
koelwatertemp hoog!!
Auto betreft: Golf 2, GTI 8v EV motor bj 1985
Rij nu al een tijdje rond met het feit dat mijn kw temperatuur erg hoog wordt tijdens rijden, met name "file"rijden en stationair. Ik heb eens gevoeld aan mn thermostaatslang naar radiateur en die ging pas erg laat open volgens temp indicator op mn instr. paneel. Vanmiddag er een nieuwe thermostaat ingezet, je raad het al precies hetzelfde nog. De thermostaat opent weer bij behoorlijk hoge temp (lees: naald bijna tegen oververhittingsstreepje aan) Zodra de thermostaat opent, springt even later wel mn koelventilator wel bij dus dat werkt zoals het hoort. (openingstemperatuur van thermostaat nagevraagd bij VW dealer = 89 graden) Ik zie bijkomend ook nog aardig wat witte rook uit mn uitlaat komen nadat hij al warm gedraaid is maar toch verlies ik geen noemenswaardige hoeveelheid koelvloeistof, maar in combinatie met hoge kw temperatuur zit ik toch te denken aan lekke koppakking? Of heeft iemand anders bij het lezen van dit verhaal een andere mening cq oplossing? Om alles uit te sluiten ga ik morgen / overmorgen ook nog even mn temperatuur voeler vervangen, maar goed als iemand dit herkent dan graag een reactie Mvg Robert
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#2
|
||||
|
||||
Heel herkenbaar!
Bij mijn Golf bleek het de koppakking te zijn. Ik dacht ook eerst aan de thermostaat omdat de k.v.temp zo hoog opliep en het lampje ook begon te knipperen. Die witte rook zag ik ook.
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily Last edited by Madison : 31-12-2010 at 18:08. |
#3
|
||||
|
||||
Ah gedverderrie, dat wilde ik nou juist niet horen :P
Maar het vermoeden had ik al, ach tis een oud beestje he met zn kwart eeuw. Dus voorlopig hou ik het even op een lekke koppakking, maar mochten nog meer mensen dit herkennen en dit niet te wijten was aan een koppakking dan hoor ik de andere mogelijkheden ook graag (ben bang dat die er niet zijn :P) Bedankt Madison voor je reactie, is een koppakking vervangen veel werk bij een Golf 2? ik heb alleen ervaring met koppakking vervangen van een peugeot 206, ik hoor het wel
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#4
|
||||
|
||||
Ik geloof dat het best wat werk is,
maar omdat de kop ook gevlakt moest worden heb ik alles laten doen. Alvast een heel gelukkig 2011 trouwens! (en hopelijk is het probleem iets anders)
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily Last edited by Madison : 31-12-2010 at 21:53. |
#5
|
||||
|
||||
Check even de dop van het expansievat!
9 van de 10x ligt het daaraan, omdat hij geen druk vast houdt. Bekende kwaal btw! Witte rook heb je heel gauw met dit weer. Veel succes |
#6
|
|||
|
|||
Witte rook met dit weer heeft idd zowat elke auto, heeft te maken met vocht in de einddemper
|
#7
|
||||
|
||||
dat zou het ook eens kunnen zijn idd, dat hij zn druk niet houdt. Ik zal eens het rubbertje van het doppie bekijken, en hopelijk is het dat
Ja vond de rook ook al van water uit mn demper afkomen want daar kwam nog aardig wat water uit :P ga even verder op onderzoek, bedankt voor de reacties en het meedenken. Fijn 2011 trouwens!!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#8
|
|||
|
|||
WAT is de OLIE temp??
Kun je nl zien bij een GTI Rook uit de uitlaat is condens |
#9
|
||||
|
||||
de olietemperatuur staat gemiddeld rond de 100 graden met soms uitschieters naar 103/104 graden
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#10
|
||||
|
||||
Maar wat ik niet begrijp is dat de naald in mn instrumentenpaneel al bijna oververhit aangeeft voordat mn thermostaat opent? Deze thermostaat zit er sinds vrijdag in. Dan snap ik niet helemaal wat dan mn dop van mn expansievaatje er mee van doen heeft, een thermostaat opent bij dezelfde temp (89), maar dat mn koelwatersysteem niet op druk komt zorgt er alleen voor dat mn koelwater bij 100graden al kookt en onder druk nog niet? of heb ik het mis?!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#11
|
||||
|
||||
Kan het niet zo zijn dat het metertje gewoon een verkeerde waarde geeft? De thermostaat zal wel rond de 90 graden openen + de fan werkt ook gewoon dus dat lijkt me wel goed te gaan.
Dan zou het dus een defecte sensor kunnen zijn of een defecte meter. Even dopje open van je koelvloeistof, 10 seconden op een gangetje van 2000 rpm houden en kijken of er belletjes [of bellen, of het spuit er gewoon uit] ontstaan in het reservoir. Zo ja -> koppakking.
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#12
|
|||
|
|||
Olie temp is goed[belangrijker dan water]
Dan zal de meter of de spanningsstabilisator het zijn |
#13
|
||||
|
||||
spanningstabilisator is ook goed, heb ik nog doorgemeten, gaf 9,8V mag tussen 9,5 en 10,5 liggen
Dan gok ik waarschijnlijk toch op de meter
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#14
|
||||
|
||||
Nou weer een update, vandaag koelvloeistof compleet vervangen voor nieuwe G12++ en nu ook de temperatuurzender. Na het verversen heb ik met een digitale thermometer in mn expansietank gemeten, temperatuur rond de 88/89 graden, kort daarna wordt de slang na mn thermostaat warm en gaat hierna even later ook mijn koelventilator draaien, dit alles ok! Mijn instrumentenpaneel kw metertje geeft nu al helemaal oververhit aan. Ik heb ruim een half uur stationair gedraaid en mijn olietemperatuur bleef gemiddeld tussen de 92 - 95 graden, en mn kw temp standaard op oververhit; dit was het plaatje:
Nu begin ik er steeds meer van overtuigd te raken dat het waarschijnlijk toch aan mn meter ligt, de vorige eigenaar heeft ook al het waarschuwingslampje laten aftapen omdat deze continu bleef knipperen maar de monteurs in de garage hadden de meter doorgemeten en deze zou ok zijn?! Alleen wil ik het wel graag zeker weten dat het me metertje is, zijn best aan de prijs en moet mn dashboard weer helemaal open.. dus geef je mening!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#15
|
||||
|
||||
niemand?
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Als je de sensor vervangen hebt, kun je nog de bedrading doormeten. Als de bedrading goed is zal het metertje waarschijnlijk kapot zijn, blijft tenslotten niet veel meer over |
#17
|
||||
|
||||
nou heb vandaag toch wel het vermoeden van een lekke koppakking bevestigd. Keiharde koelwaterslangen na een snelwegrit (30 min) en na losschroeven expansievat dop kwam gelijk mn koelwater eruit zetten. Dus dat zal ook de oorzaak van de hoge koelwatertemperatuur zijn..... fijn project koppakking maar eens aanpakken... zijn die torxdoppen voor de kopbouten universeel of weer speciale VAG vertanding?? Nog meer dingen waar ik op moet letten?!?! standaard kop laten vlakken?? tips en advies is welkom!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#18
|
||||
|
||||
Dat is vrij logisch dat als je bij een warme motor de dop van het expansievat los draait, de KVS alle kanten op spuit.
Daar hoeft ie zelfs nog niet eens zó ontzettend warm voor te zijn. Waterpomp draait wel rond? Fan slaat ook aan, dus thermoschakelaar is niet kapot (zou oplopen temperatuur bij stilstand/file rijden verklaren). Ik zou nogmaals de teller en dergelijke nameten voordat je de kop eraf haalt.
__________________
VWClubParkstad |
#19
|
|||
|
|||
Ik zou eerst je koelsysteem laten afpersen en compressie meten. Dit is een stuk goedkoper en minder werk.
__________________
Kever 1959 |
#20
|
||||
|
||||
Weer even tijd gehad vandaag, en even de bedrading van de temperatuurvoeler doorgemeten, deze was ok en even temperatuurklokje uitgewisseld en gekeken of het aan mn klokje ligt en geconstateerd dat deze ook gelijk gestaag naar oververhit stijgt... binnenkort toch maar even compressietest en koelwatersysteem laten afpersen om lekke koppakking te bevestigen.....
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |