Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-12-2010, 17:52
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default koelwatertemp hoog!!

Auto betreft: Golf 2, GTI 8v EV motor bj 1985

Rij nu al een tijdje rond met het feit dat mijn kw temperatuur erg hoog wordt tijdens rijden, met name "file"rijden en stationair.

Ik heb eens gevoeld aan mn thermostaatslang naar radiateur en die ging pas erg laat open volgens temp indicator op mn instr. paneel. Vanmiddag er een nieuwe thermostaat ingezet, je raad het al precies hetzelfde nog. De thermostaat opent weer bij behoorlijk hoge temp (lees: naald bijna tegen oververhittingsstreepje aan) Zodra de thermostaat opent, springt even later wel mn koelventilator wel bij dus dat werkt zoals het hoort. (openingstemperatuur van thermostaat nagevraagd bij VW dealer = 89 graden)

Ik zie bijkomend ook nog aardig wat witte rook uit mn uitlaat komen nadat hij al warm gedraaid is maar toch verlies ik geen noemenswaardige hoeveelheid koelvloeistof, maar in combinatie met hoge kw temperatuur zit ik toch te denken aan lekke koppakking? Of heeft iemand anders bij het lezen van dit verhaal een andere mening cq oplossing?

Om alles uit te sluiten ga ik morgen / overmorgen ook nog even mn temperatuur voeler vervangen, maar goed als iemand dit herkent dan graag een reactie

Mvg Robert
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #2  
Old 31-12-2010, 18:05
Madison's Avatar
Madison Madison is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Send a message via MSN to Madison
Default

Heel herkenbaar!
Bij mijn Golf bleek het de koppakking te zijn.
Ik dacht ook eerst aan de thermostaat omdat de k.v.temp zo hoog opliep
en het lampje ook begon te knipperen.
Die witte rook zag ik ook.
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project
Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily

Last edited by Madison : 31-12-2010 at 18:08.
Reply With Quote
  #3  
Old 31-12-2010, 19:54
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Ah gedverderrie, dat wilde ik nou juist niet horen :P

Maar het vermoeden had ik al, ach tis een oud beestje he met zn kwart eeuw. Dus voorlopig hou ik het even op een lekke koppakking, maar mochten nog meer mensen dit herkennen en dit niet te wijten was aan een koppakking dan hoor ik de andere mogelijkheden ook graag (ben bang dat die er niet zijn :P)

Bedankt Madison voor je reactie, is een koppakking vervangen veel werk bij een Golf 2? ik heb alleen ervaring met koppakking vervangen van een peugeot 206, ik hoor het wel
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #4  
Old 31-12-2010, 21:50
Madison's Avatar
Madison Madison is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Send a message via MSN to Madison
Default

Ik geloof dat het best wat werk is,
maar omdat de kop ook gevlakt moest worden heb ik alles laten doen.

Alvast een heel gelukkig 2011 trouwens!
(en hopelijk is het probleem iets anders)
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project
Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily

Last edited by Madison : 31-12-2010 at 21:53.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-01-2011, 00:05
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

Check even de dop van het expansievat!

9 van de 10x ligt het daaraan, omdat hij geen druk vast houdt.
Bekende kwaal btw!

Witte rook heb je heel gauw met dit weer.

Veel succes
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2011, 00:39
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Witte rook met dit weer heeft idd zowat elke auto, heeft te maken met vocht in de einddemper
Reply With Quote
  #7  
Old 01-01-2011, 01:25
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

dat zou het ook eens kunnen zijn idd, dat hij zn druk niet houdt. Ik zal eens het rubbertje van het doppie bekijken, en hopelijk is het dat

Ja vond de rook ook al van water uit mn demper afkomen want daar kwam nog aardig wat water uit :P ga even verder op onderzoek, bedankt voor de reacties en het meedenken.

Fijn 2011 trouwens!!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #8  
Old 01-01-2011, 02:21
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

WAT is de OLIE temp??
Kun je nl zien bij een GTI
Rook uit de uitlaat is condens
Reply With Quote
  #9  
Old 01-01-2011, 21:07
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

de olietemperatuur staat gemiddeld rond de 100 graden met soms uitschieters naar 103/104 graden
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #10  
Old 02-01-2011, 14:15
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Maar wat ik niet begrijp is dat de naald in mn instrumentenpaneel al bijna oververhit aangeeft voordat mn thermostaat opent? Deze thermostaat zit er sinds vrijdag in. Dan snap ik niet helemaal wat dan mn dop van mn expansievaatje er mee van doen heeft, een thermostaat opent bij dezelfde temp (89), maar dat mn koelwatersysteem niet op druk komt zorgt er alleen voor dat mn koelwater bij 100graden al kookt en onder druk nog niet? of heb ik het mis?!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #11  
Old 02-01-2011, 16:07
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Kan het niet zo zijn dat het metertje gewoon een verkeerde waarde geeft? De thermostaat zal wel rond de 90 graden openen + de fan werkt ook gewoon dus dat lijkt me wel goed te gaan.

Dan zou het dus een defecte sensor kunnen zijn of een defecte meter.


Even dopje open van je koelvloeistof, 10 seconden op een gangetje van 2000 rpm houden en kijken of er belletjes [of bellen, of het spuit er gewoon uit] ontstaan in het reservoir. Zo ja -> koppakking.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-01-2011, 22:22
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Olie temp is goed[belangrijker dan water]
Dan zal de meter of de spanningsstabilisator het zijn
Reply With Quote
  #13  
Old 03-01-2011, 23:21
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

spanningstabilisator is ook goed, heb ik nog doorgemeten, gaf 9,8V mag tussen 9,5 en 10,5 liggen

Dan gok ik waarschijnlijk toch op de meter
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #14  
Old 10-01-2011, 22:55
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Nou weer een update, vandaag koelvloeistof compleet vervangen voor nieuwe G12++ en nu ook de temperatuurzender. Na het verversen heb ik met een digitale thermometer in mn expansietank gemeten, temperatuur rond de 88/89 graden, kort daarna wordt de slang na mn thermostaat warm en gaat hierna even later ook mijn koelventilator draaien, dit alles ok! Mijn instrumentenpaneel kw metertje geeft nu al helemaal oververhit aan. Ik heb ruim een half uur stationair gedraaid en mijn olietemperatuur bleef gemiddeld tussen de 92 - 95 graden, en mn kw temp standaard op oververhit; dit was het plaatje:




Nu begin ik er steeds meer van overtuigd te raken dat het waarschijnlijk toch aan mn meter ligt, de vorige eigenaar heeft ook al het waarschuwingslampje laten aftapen omdat deze continu bleef knipperen maar de monteurs in de garage hadden de meter doorgemeten en deze zou ok zijn?!

Alleen wil ik het wel graag zeker weten dat het me metertje is, zijn best aan de prijs en moet mn dashboard weer helemaal open.. dus geef je mening!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #15  
Old 11-01-2011, 15:58
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

niemand?
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #16  
Old 11-01-2011, 19:03
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Bumper83
niemand?

Als je de sensor vervangen hebt, kun je nog de bedrading doormeten.

Als de bedrading goed is zal het metertje waarschijnlijk kapot zijn, blijft tenslotten niet veel meer over
Reply With Quote
  #17  
Old 27-01-2011, 17:28
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

nou heb vandaag toch wel het vermoeden van een lekke koppakking bevestigd. Keiharde koelwaterslangen na een snelwegrit (30 min) en na losschroeven expansievat dop kwam gelijk mn koelwater eruit zetten. Dus dat zal ook de oorzaak van de hoge koelwatertemperatuur zijn..... fijn project koppakking maar eens aanpakken... zijn die torxdoppen voor de kopbouten universeel of weer speciale VAG vertanding?? Nog meer dingen waar ik op moet letten?!?! standaard kop laten vlakken?? tips en advies is welkom!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #18  
Old 27-01-2011, 18:12
Chriskee.'s Avatar
Chriskee. Chriskee. is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 660
Send a message via MSN to Chriskee.
Default

Dat is vrij logisch dat als je bij een warme motor de dop van het expansievat los draait, de KVS alle kanten op spuit.
Daar hoeft ie zelfs nog niet eens zó ontzettend warm voor te zijn.

Waterpomp draait wel rond?
Fan slaat ook aan, dus thermoschakelaar is niet kapot (zou oplopen temperatuur bij stilstand/file rijden verklaren).

Ik zou nogmaals de teller en dergelijke nameten voordat je de kop eraf haalt.
__________________
VWClubParkstad
Reply With Quote
  #19  
Old 27-01-2011, 18:20
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Ik zou eerst je koelsysteem laten afpersen en compressie meten. Dit is een stuk goedkoper en minder werk.
__________________
Kever 1959
Reply With Quote
  #20  
Old 02-02-2011, 21:42
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Weer even tijd gehad vandaag, en even de bedrading van de temperatuurvoeler doorgemeten, deze was ok en even temperatuurklokje uitgewisseld en gekeken of het aan mn klokje ligt en geconstateerd dat deze ook gelijk gestaag naar oververhit stijgt... binnenkort toch maar even compressietest en koelwatersysteem laten afpersen om lekke koppakking te bevestigen.....
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum