#1
|
||||
|
||||
koelwatertemperatuurmeter blijft in hoek staan
Hallo,
De koelwatertemperatuurmeter van mijn golf1 1500 diesel blijft met dit koude weer nagenoeg in de hoek staan. Ook als het warmer buiten is komt het metertje nauwelijks de hoek uit. Ik heb gecontroleerd dat de thermostaat gesloten blijft bij koude motor, en als de motor in de zomer warm is slaat de koelvin voor de radiateur gewoon aan. Het lijkt er dus op dat de temperatuurvoeler niet goed is (of evt. de meter). Volkswagen heeft die voelers voor de 1500 diesel niet meer, en mij werd aangeraden de sensor uit te bouwen, schoon te maken en evt. wat op te schuren met wat schuurpapier. Kan ik dat zo zonder problemen doen of heeft iemand hier ervaring mee ? Of kan ik een sensor van de 1600 diesel gebruiken, volgens VW heeft die ander bereik 0-120 graden (1500 diesel) resp. 0-125 graden (1600 diesel). met dank. Grt. |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat je deze wel kan gebruiken, mist hij past natuurlijk! volgens mij geeft je meter dan alleen iets minder aan dan eerst, maar je het dat tenminste weer een goede indicatie van de temperatuur! Maar ik zou hem eerst proberen schoon te maken, uitbouwen moet je zowiezo....
|
#3
|
|||
|
|||
Bij eruithalen komt er wel wat koelvloeistof uit
Sensor maakt niet uit voor de waarde op de meter 90 graden is en blijft 90 graden[wat de bedrijfstemp.is |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Trek het draadje van de sensor af, en houdt het tegen het blok. Als de meter dan het zelfde blijft staan is de sensor nog goed. |
#5
|
|||
|
|||
Ik heb nog een 1500 dieselblok liggen, temperatuursensor was in orde toen de motor eruitging. Blok gaat van het voorjaar weg, als ik zeker weet dat ik er niets meer van kan gebruiken (auto is 1.6td geworden). Heb ook nog een 5 bak. Omgeving 078.
|
#6
|
||||
|
||||
wordt de kachel wel warm?
|
#7
|
||||
|
||||
Morgen eerst maar eens het sensordraadje loshalen en tegen het blok aan houden. Dan weet ik iig zeker of het de sensor of de meter is. Dank pieter60.
SMORRIE ik stuur je vanavond of morgen even een pm. dank voor je aanbod, en die 5-bak lijkt me ook wel wat, er ligt hier nog een 4-bak in. |
#8
|
||||
|
||||
heb net het draadje van de sensor direct aan het blok gehangen. meter gaat nu helemaal de hoek in, mijn conclusie:meter is ook goed....
kachel wordt ook gewoon warm, dus dat was het ook niet.... ik heb wel gezien dat er 2 dezelfde typen sensoren tegenover elkaar zitten. volgens de vraagbaak is er een verbonden met het voorgloeirelais, de ander is voor de koelwatertempmeter. Zijn die sensoren gelijk ? kan de stekkertjes eens omhangen.... |
#9
|
||||
|
||||
3 weken geleden reed de auto bijna bijna een liter koelvloeistof op 10 km ! :-(
Bleek lekkage op de pakking van de waterpomp. Waterpomp vervangen + thermostaat (die ik toch nog had liggen)....probleem opgelost. waarschijnlijk toch thermostaat geweest, hoewel bij koud uitbouwen de vorige keer die netjes gesloten was.....temperatuurmeter loopt netjes op tot normale stand. |