#1
|
||||
|
||||
Golf II start niet meer, geen klik, volle accu
Beste kenners, sinds vandaag start onze Golf II 1.8CL (1990) niet meer.
Ik heb op het forum gezocht, maar een echt antwoord heb ik niet kunnen vinden. De auto startte altijd perfect...tot vanmiddag dus. De accu geeft 12,52volt aan en wordt ook opgeladen. Bij het inschakelen van het contact gaan de lampjes aan, de brandstofpomp schakelt in, alles net zoals normaal. Vervolgens (ik wacht altijd even) bij het doordraaien om te starten doodse stilte. geen klikje van het relais, niks... Contactslot lijkt me niet, want anders zou de rest het ook niet doen lijkt me.... toch? Heeft iemand van jullie een idee? Alvast heel erg bedankt. |
#2
|
||||
|
||||
Kan zijn dat het in de start-stand van je contactslot zit.
Als het goed is gaat er een kabel van de accu naar de startmotor, en eentje komt van binnen in de auto en gaat naar de startmotor. Bij mij zit daar een knalgeel hoesje omheen, kan zijn dat dat bij jou niet zo is. Die laatste kabel moet je hebben, dus die die van binnen in de auto naar de startmotor toe gaat. In het motorruim zit een stekkertje in die kabel, waarschijnlijk is het stekkertje ook geel van kleur. Trek dit stekkertje los, en verbind de kant van de kabel die naar de startmotor gaat direct met de accu, terwijl de auto op contact staat. Als het goed is moet de startmotor nu wel ronddraaien. Hiermee schakel je namelijk de omweg via het relais en contactblokje uit. Moest de auto zo wel starten, weet je dat je het in het contactblokje of relais moet zoeken, of in de bekabeling onder het dash.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#3
|
|||
|
|||
Draad los bij de startmotor
Die van het startrelais De rood/zwarte |
#4
|
||||
|
||||
Dank je voor je snelle uitgebreide antwoord.
Ik heb net gekeken, maar geen resultaat... de startmotor en relais krijgt ook gewoon stroom. ik denk dat het relais kapot is. klikt ook niet... ik heb de stroom er daarna direct op gezet, maar ook geen succes... helaas... |
#5
|
||||
|
||||
Nee draad zit ook niet los... beiden schoongemaakt en met contactspray ingespoten... maar nog altijd niet starten...
|
#6
|
|||
|
|||
Tijdens het starten met een hamer oid op de startmotor tikken
|
#7
|
||||
|
||||
startmotor overleden
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily |
#8
|
|||
|
|||
Gaat ook je radio en de blower enzo ook niet uit als je het contact op start draait?
__________________
Jetta mk2 |
#9
|
||||
|
||||
bobine nog goed ?
__________________
Daily : geen VAG .... Project : Kever 1200 1983 |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Als je de stroom direct op de startmotor hebt gezet ligt het niet (alleen) aan je relais, dat schakel je zo namelijk uit. Kan zijn dat de bendix van je startmotor vast zit, maar dan zou je relais dus weer moeten klikken. Je kunt dan inderdaad, zoals Jan zegt, even met een hamer op de startmotor tikken en zien of ie los wil komen.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#11
|
||||
|
||||
Ik heb inmiddels met een hamer op de startmotor getikt. Geen resultaat. Ik weet niet hoe hard ik mag slaan, maar sla de deuken er bijna in dus ik durf niet harder te meppen...
De blower en radio e.d. gaan uit zodra ik de sleutel doordraai tot 'starten'. Heb ook nog simpele dingen als alle zekeringen gecheckt, maar die zijn allemaal nog heel. Maar het is dus niet duidelijk te krijgen of het de startmotor of het startrelais is? Aanduwen en 2e versnelling op laten komen is echt meteen aanslaan en draaien, dus alles vanaf de motor en bak e.d. is gewoon goed lijkt me... Maar voor mijn duidelijkheid: als je de sleutel doordraait tot starten zou je toch een klik moeten horen? Dus het relais doet sowieso niks lijkt me. De startmotor hoor je nu logischerwijs ook niet... @breadfan83, de kabel met geel omhulsel is nergens te vinden trouwens. Er loopt een dikke rode, een dunne rode en een (rood)zwarte dacht ik. Daarnaast nog een grijs/blauwe dacht ik. Dat is alles... |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Die lopen allemaal naar de startmotor?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#13
|
||||
|
||||
Ja... er lopen in totaal 4 kabeltjes naartoe waarvan 1 dikkere... ik kan er nu niet naar kijken, maar wat ik herinner van gister:
1. vanaf de accu 2. vanaf het contactslot 3. massa 4. naar het motorblok, dun kabeltje |
#14
|
||||
|
||||
Die tweede moet je hebben. Als je die op de accu zet, terwijl je auto op contact staat, zou de startmotor moeten draaien en de motor aanslaan.
Doet ie dat niet, is je startmotor stuk, of hij heeft een slechte massa, of de dikke vaste plus vanaf de accu is niet in orde. Die kabel die naar het motorblok loopt, wat doet die precies? Massa? Wel het uiteinde van die tweede kabel nemen dat op de startmotor uitkomt, en niet die kant die naar het contactslot toe gaat.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#15
|
||||
|
||||
Sorry, het waren er 3...
Die dunne die naar het motorblok toeloopt? Ik heb echt geen idee. Die gaat aan de zijkant in het blok. Er zit een groot rubberen sokje over. Doet misschien iets als de motor draait... Ik ga morgen de optie van de kabel richting (nee vanaf) het contactslot eens proberen Dank je wel! P.S. tering, het is niet lekker als je met koude fikken uitschiet met je steeksleutel :s |
#16
|
||||
|
||||
Op zich wel raar trouwens... er lopen 2 rode kabels uit de startmotor waarvan de ene richting het motorblok ergens halverwege verandert in een grijze... denk dat dat niet origineel meer is. Maar zou wel een massakabel verklaren natuurlijk...
|
#17
|
||||
|
||||
als je geen klik hoort van het startrelais, dan kan deze ook defect zijn!
|
#18
|
||||
|
||||
relais 67 ok?
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Volgens mij krijg ik het gewoon niet goed uitgelegd. D'r zit een kabel tussen het contactslot en de startmotor. Ergens in het motorruim zit daar een stekkerverbinding in. Die stekker trek je los. Je verbindt dan het deel van de kabel op de startmotor met de accu. Dat deel van de kabel dat aan het contactslot zit doe je verder niks mee. Als de mijne via contactslot even niet wil starten, doe ik het altijd zo. Slaat meteen aan. Gewoon een los kabeltje tussen de accu en de aanstuurkabel met de auto op contact en hij zegt vroem. Quote:
Zou best kunnen dat dat een naderhand getrokken massakabel is. Vaak trekt de startmotor de massa ook gewoon van de bak waar ie op is vastgeschroeft.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#20
|
||||
|
||||
Ho effe... relais 67? Waar vind ik die en waar herken ik die aan? Is dat niet het startrelais?
@Breadfan, je legt het goed uit, maar is meer mijn tekortkoming in het terugkoppelen Ik snapte je uitleg, daar was niets mis mee. Alleen had gister kouwe fikken en schoot nog eens uit met m'n steeksleutel, dus m'n vingers waren halflevend... |