Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-01-2005, 19:49
Stefan2 Stefan2 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 553
Default Lagerschalen

Ik heb een leuk leerprojectje voor me zelf gekocht.
En dat is een 1.8 DX blokje.
Nu zit ik te twijfelen om dat blokje op te voeren.
Maar ik ben nog maar net begonnen.
Ik ga zowiezo de lager schalen vernieuwen van dat blokje.
Nu rest mijn vraag. Zijn orginele lagerschalen voldoende?
ook als het blokje opgevoerd wordt?
Zijn er zwaardere lagers te koop die zonder enige aanpassingen gemakkelijk passen?
Greetz
Reply With Quote
  #2  
Old 25-01-2005, 20:12
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,668
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Leuk leerproject idd zo'n blokje! Heb je al een motorbok Stefan? (kosten niet zoveel en superhandig) Ik heb die van Jeremy overgenomen samen met die 16VG60 die er aan hing
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #3  
Old 25-01-2005, 20:14
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

wat kost zowiets als ik vragen mag (nieuw), zown motorbok?
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #4  
Old 25-01-2005, 20:15
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,668
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Vanaf een euro of 50.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #5  
Old 25-01-2005, 20:16
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

wow dat is idd geen geld, ik zat al in de richting van de 200,-
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #6  
Old 25-01-2005, 20:37
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

On topic....

Originele lagerschalen zijn prima. Een glijlager heeft in principe nooit direct metaalcontact omdat er altijd een oliefilm aanwezig is. Daarom zijn glijlagers bij juist gebruik dan ook bijna slijtagevrij.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #7  
Old 25-01-2005, 21:05
Stefan2 Stefan2 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 553
Default

@Stijn hartelijk bedankt.
@pieter ik weet dat je Jeremy's projectje overgenomen had. heel veel succes ermee.
@Golfzilla ik heb er €200 voor betaald incl injectie, versnellingsbak.
Dat is toch niet te veel voor een blok met 130.000 op de teller en die ik heb horen draaien?
Reply With Quote
  #8  
Old 25-01-2005, 21:42
Stefan2 Stefan2 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 553
Default

En dan verder met het rijtje.
De krukas voldoet de orginele voor licht opvoer werk?
Of moet je een zwaardere plaatsen als je hem wilt opvoeren.

En welke krukassen bestaan er?
greetz
Reply With Quote
  #9  
Old 25-01-2005, 22:03
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,858
Default

Delen van het drijfwerk (zuigers, drijfstangen, lagers, krukas en vliegwiel) zijn allen ontworpen voor meer vermogen dan dat het origineel voor zijn kiezen krijgt. FF kort door de bocht; zolang je het vermogen niet gaat verdubbelen kunnen ze allemaal blijven zitten
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 25-01-2005, 22:03
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Nee als je wilt opvoeren moet je juist een lichtere plaatsen

Originele is prima voor het lichte opvoerwerk (wat voor plannen heb je?). Ik zou zeggen dat je pas een bewerkte krukas nodig hebt als je echt serieus gaat opvoeren.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #11  
Old 25-01-2005, 22:04
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

De originele voldoet prima als je uit je motor wat extra pktjes wil peuteren.

Als je extremer gaat tunen is het wel verstandig de krukas opnieuw te laten uitwegen/balanceren. Dit om eventuele resonanties te voorkomen. Standaard worden de
krukassen uiteraard ook uitgewogen. Maar bij performance krukassen gebeurd dit nauwkeuriger.

Wat bedoel je met welke krukassen bestaan er??
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #12  
Old 25-01-2005, 22:24
Stefan2 Stefan2 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 553
Default

@marko ik heb daar nog geen verstand van dus ik weet nog niet wat ik vraag,
(beter vragen dan balen dat ik het niet gevraagd heb en fout doen)

Ik weet het nog niet ik overweeg eerst wat de opties zijn.
En het totaal plaatje.
Ik wil of alles of niets.
Dus als ik ga tunen dan wil ik of webers, of een turbo.

Mijn voorkeur gaat naar webers.
Maar hoeveel vermogens winst kan ik daarmee behalen?



(OT hoe kan ik foto's plaatsen)

Last edited by Stefan2 : 25-01-2005 at 22:28.
Reply With Quote
  #13  
Old 26-01-2005, 08:12
Stefan2 Stefan2 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 553
Default

Nog een vraagje.
Als ik naar webers ga kan ik dan de orginele kop dan nog gebruiken?
IVM dat in de orginele kop injectoren zitten en volgens mij hoeft dat bij webers niet.
Of hoe hebben jullie dat opgelost?
Greetz Stefan
Reply With Quote
  #14  
Old 26-01-2005, 08:27
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Allereerst zou ik je willen aanraden om dit boek te halen: Autotuning van Gert Hack. Lees je zelf eerst eens goed in.

Jij stelt dat je nu een injectiemotor hebt, wanneer je deze wil voorzien van dubbele carburateurs hoef je de kop niet te vervangen: enkel het injectiegebeuren.

Ook is het niet de vraag of je voor webers moet gaan of voor een turbo, want een turbo is heel wat anders dan een carburateur. Een carburateur zorgt voor mengsel. De turbo zorgt ervoor dat de cylindervulling onder druk plaats vindt (normaal zuigt je motor dmv. vacuüm bij neergaande zuigerslag, de turbo 'duwt' het mengsel de cylinder in.

Je kan dus voor webers gaan EN turbo mits je compressieverhouding dat laatste toelaat.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #15  
Old 26-01-2005, 09:05
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Dat boek, autotuning van gert hak... Weet je toevallig ook hoe ik daaraan kan komen...??? Ik weet zelf best wel het e.e.a. maar het is wel leuke literatuur voor erbij zeg maar...!
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #16  
Old 26-01-2005, 09:09
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Leverbaar bij elke boekhandel: ISBN: 9066740949

FF dit nummer meenemen en laten bestellen.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #17  
Old 26-01-2005, 10:31
oldschool_lover's Avatar
oldschool_lover oldschool_lover is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 534
Default

Hey Stefan2, als je voor een turbo opbouw gaat kun je beter versterkte Sputter (als ik het goed schrijf) lagers nemen.
Webers zijn leuk, maar het gevoel/geluid/kick van een turbo kan niet overtreffen.
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold)
Mk 1 Cabrio G60 (For Sale)
Reply With Quote
  #18  
Old 26-01-2005, 10:35
oldschool_lover's Avatar
oldschool_lover oldschool_lover is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 534
Default

Quote:
Originally Posted by DubstremeVR6
Leuk leerproject idd zo'n blokje! Heb je al een motorbok Stefan? (kosten niet zoveel en superhandig) Ik heb die van Jeremy overgenomen samen met die 16VG60 die er aan hing


Dus je gaat een 16vg60 erin hangen??
Mogen we wat foto's zien? Overweeg namelijk ook om er een te gaan bouwen :biggrin:

Hoeveel mensen zijn er eigelijk op dit forum die een 16vg60 machine rijden of bouwen
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold)
Mk 1 Cabrio G60 (For Sale)
Reply With Quote
  #19  
Old 26-01-2005, 10:55
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,668
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Quote:
Originally Posted by oldschool_lover
Dus je gaat een 16vg60 erin hangen??
Mogen we wat foto's zien? Overweeg namelijk ook om er een te gaan bouwen :biggrin:

Hoeveel mensen zijn er eigelijk op dit forum die een 16vg60 machine rijden of bouwen



[Offtopic]Nee, ik ga er geen bouwen. Ik heb een 16VG60 project overgenomen van iemand, maar vele voor dit project benodigde onderdelen misten nog, waardoor het een haast onbetaalbaar project zou worden. Ik ben zo langzamerhand het G60-spul wat aan het verkopen, de dikke Scirocco 16V in- en uitlaat houd ik voor mezelf [/offtopic]

Ontopic: Stefan, dat boek wat hier beschreven wordt heb ik ook nog liggen, dus mocht je het willen lenen, geef ff een gil, dan neem ik het een keer mee naar het zuidwesten.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #20  
Old 26-01-2005, 18:05
Stefan2 Stefan2 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 553
Default

@ pieter GIL :biggrin:
Ik heb mijn conclusie al gemaakt ik ga voor de webers.
om 2 redenen.
Reden 1 ik vind het erg mooi van die webertjes op een oude wagen.
reden 2 tis voor de looks en een turbo moet het hebben van zijn toeren en dat gaat in mijn ogen niet goed samen in een cabrio

Nu wat kost alles zo'n beetje bij elkaar?
Ik neem aan dat ik er niet ben na aanschaf van 2 carburateurs.
En wat zullen die kosten ongeveer?
Zijn die ook 2e hands te vinden?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum