#1
|
|||
|
|||
Electrisch raam bijrijderskant wil niet omhoog
Ik heb een 3-deurs MK2 GTI 16v met electrische ramen. Vanmiddag wilde ik mijn raam aan de bijrijderszijde dicht doen en toen ging hij heel moeizaam dicht en steeds langzamer totdat hij niet verder wilde (hij zat toen nog niet helemaal dicht). Toen deed ik hem weer naar beneden (dat deed hij dus wel) en toen weer omhoog. Toen ging hij een heel klein stukje omhoog en bleef vervolgens weer vast staan.
Omlaag doet het dus nog wel, maar omhoog niet. Het viel mij de laatste tijd al op dat het raam aan de bijrijderszijde altijd al wat moeizamer dicht ging. Hij ging minder snel dicht dan die aan de bestuurderszijde en af en toe maakte hij geluid bij het dichtgaan. |
#2
|
|||
|
|||
mechanisme wss defect kabel gerafeld........
|
#3
|
|||
|
|||
Dat klinkt niet zo best..? Maar dat zou verklaren dat het bijrijdersraam niet meer (goed) dicht/omhoog wilt, maar dus wel open/omlaag?
|
#4
|
|||
|
|||
omlaag heeft ie minder weerstand he?
|
#5
|
||||
|
||||
heb toevallig pas mijn bestuurders deur gemaakt want had dit probleem ook aan die kant,
in mijn geval was bij 1 van de veren het binnen hulsje geknapt waaroor het busje dus niet terug werd getrokken op het moment dat het raam naar boven zou moeten gaan en hierdoor de kabel afklemde.. met een nieuwe mechaniek en een gesmeerd motortje loopt dit weer perfect
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#6
|
||||
|
||||
ff deurpaneel eraf halen en kijken wat hij doet ? maar denk ook dat het de kabel is..
__________________
Scirocco II 1.6 GT 1984 |
#7
|
|||
|
|||
Deurpaneel is er ondertussen af, maar je kunt er dan nog weinig van zien, omdat het mechanisme echt in de deur zit.
@vdWal: hoe kan ik controleren of mijn probleem hetzelfde is? Waar heb je de vervangen onderdelen gehaald en hoeveel was je ongeveer kwijt daarvoor? Last edited by KJ-Golf : 20-05-2010 at 16:48. |
#8
|
|||
|
|||
Ik heb het probleem denk ik gevonden, weet het alleen nog niet op te lossen.
Dit klopt denk ik niet helemaal: Dat witte ding onder de veer is gescheurd, schuurt langs het mechanisme heen en blijft niet goed zitten. Als ik hem erin druk, vast blijf houden en het raam dicht wil doen met de raamschakelaar, dan gaat hij wel ietsje verder dicht, maar nog steeds niet helemaal en hij maakt een erg krakend geluid. Hetgeen waar de veer omheen zit staat dan super gespannen en maakt daarom een krakend geluid. (in gespannen toestand) (onderin de deur, andere kant van de kabel, ziet er ook niet helemaal lekker uit. Let niet op de smerigheid aan binnenkant van deur). |
#9
|
|||
|
|||
Wat ik zeg mechanisme vervangen..........
|
#10
|
||||
|
||||
zelfde probleem idd als bij mijn mechaniek ook dat ''busje'' gespronge
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#11
|
|||
|
|||
Oké.. Welke onderdelen heb jij vervolgens besteld (en waar) om het weer goed te krijgen?
|
#12
|
||||
|
||||
Ik zou hem toch eerst even openen, busje hoort er niet uit te kunnen hoe zit de bovenste veer?
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#13
|
|||
|
|||
Hoe krijg ik dat motortje eruit? 3 boutjes kan ik losdraaien en dan zit hij los, maar nog vast aan de kabels.
|
#14
|
||||
|
||||
Klik even onder mijn signature op How-To EFH repareren MKII
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#15
|
|||
|
|||
Bedankt voor de link, maar in dat topic leg je niet uit hoe je het motortje uit de deur haalt en dat vroeg ik me juist af. Als dat eenmaal gelukt is red ik me denk ik wel verder met de uitleg in jouw topic.
|
#16
|
||||
|
||||
Motor kan alleen met mechanisme uit de deur, je kan er niet goed bij als alles nog ingebouwd zit. Dat plastic busje mag er niet uit kunnen, als die niet gebroken is is de kabel uitgerekt/versleten.
Repareren is ook geen succes, waarschijnlijk is de kabel ook uitgerekt/gerafeld. Ik heb zelf een vervangende kabel gemonteerd, na 3 x op en neer van het raam was die ook al kapot. Reken er maar op dat je een compleet ander mechaniek moet monteren. Via Ebay kan je deze zonder motor kopen. Scheelt een hoop centen.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#17
|
||||
|
||||
raam omlaag draaien tot ovale gat 2 boutjes losdraaien.
Strip van deur halen binnenzijde bovenin. Raam omhoog tillen en draaien en met de driehoek omlaag omhoog tillen. 3 moertjes op de motor 2 bovenin en 2 onderin. Dan naar beneden kantelen en draad met mechanisme rechts uit de deur trekken.
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#18
|
|||
|
|||
Probleem is helaas nog steeds niet opgelost. Grootste oorzaak daarvan is dat ik er eigenlijk nog niet heel erg veel naar gekeken heb.
Ik vroeg me alleen nog af... Quote:
Welke strip bedoel je hiermee? Dat rubber/plastic ding dat normaal gesproken op je deurpaneel ligt en tegen het raam aan zit? Zo ja, hoe krijg je deze los? |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Door middel va het deurapneel eraf te halen Lijkt mij
__________________
EX: '94 Escort '92 Golf Mk3 GL '90 Jetta Mk2 Pacific '87 Golf Mk2 GTI KR '00 Bora Mk4 Highline '00 Bora Mk4 Highline '87 Jetta Mk2 Coupe '95 Golf Mk3 GTI ABF Current: '85 Jetta Mk2 GT 8V EV '01 Passat 3BG V5 Highline |
#20
|
|||
|
|||
Zit met klemmetjes vast
Meetje brute kracht en het komt los |