#1
|
||||
|
||||
thermostaat/wasthermostaat vraag pierburg 2e3
is de choke beinvloedbaar door de thermostaat?
of staat de wasthermostaat helemaal niet in verbinding met de ''gewone'' thermostaat?gaat om een pierburg 2e3 van 1.3 mh motor. koud loopt die prima warm loopt die stationair maar als je de koppeling intrapt zakt hij zo diep in toeren tot hij uiteindelijk uitvalt.er is warm niet mee te rijden, koud prima. |
#2
|
|||
|
|||
Quote:
heeft dat niet met de vacuum vervroeging te maken dus ergens een vacuum lek? trek eens vacuum aansluitingen los als ie koud is dan wel warm dan zou er ergens een verschil moeten komen. |
#3
|
||||
|
||||
ik heb het idee dat er een sproeier dicht zit.
ik heb gekeken met het luchtfilterdeksel eraf en zo gauw hij begint op te warmen gaat de klep in de carb verder open, als ik me niet vergis is dat de chokeklep.daar vlakbij zit een rondgebogen buisje (zie foto, rood omcirkeld) daar zou toch benzine uit moeten komen als ik gas geef?of is dat niet de hoofdsproeier?ik heb namelijk het idee dat die dichtzit.ik laat hem vanmiddag met de compressor doorblazen, hoozou dat de oplossing kunnen zijn? de vacuumslangen heb ik vanmorgen allemaal vervangen voor nieuwe.pulldowndoos durf ik er zelf niet af te halen heb ik al eens geprobeerd bij een andere ontsteking en toen kreeg ik het pennetje niet terug op zijn plek binnenin de ontsteking. |
#4
|
||||
|
||||
pulldowndoos testen is heel makkelijk = zuigen aan het slangetje. Kan je blijven zuigen, dan is ie kapot.
Maar als het alleen om je stationairtoerental gaat zal het daar niet echt aan liggen. Als de motor koud goed loopt, dan is je choke goed. De 2E3 heeft geen wasthermostaat, dat heeft de 2E2 alleen. Ik zou je stationairprobleem bij warme motor zoeken in: *vals lucht probleem (testen met remmenreiniger rondom carb spuiten) *verkeerd afgestelde ontsteking *ingebrande rotor/verdelerkap *versleten bougies/bougiekabels Kortom, beetje standaard onderhoud uitvoeren
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
||||
|
||||
Hoofdsproeier zit sowieso in de vlotterbak. De acceleratiesproeier in een buisje boven de klep van de eerste trap. Hierdoor krijgt de motor extra benzine tijdens plotseling gas geven. Dus als er uit dat buisje geen benzine komt bij gas geven, is denk ik de acceleratiepomp defect, dat werkt met een membraan namelijk.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#6
|
||||
|
||||
dat buisje is ook niet de acceleratiesproeier, die zit IN de venturi.
Als de motor niet loopt, en je geeft een zwengel aan de gasklepbediening, dan moet je IN de venturi een straaltje benzine zien spuiten. Maar als je auto stationair niet wil blijven lopen, dan hoef je niet te gaan zoeken bij een acceleratiesproeier/hoofdsproeier. Die hebben daar weinig/niets mee te maken.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#7
|
||||
|
||||
oke maar wat is het roodomcirkelde buisje dan wel?
aan de achterkant van de carb zit een stukje metaal met 4 schroefjes vast en deze zit verbonden met de gasschijf.als ik het verbindingsstukje indruk komt er inderdaad een klein straaltje benzine dat dan de carburateur in spuit. |
#8
|
||||
|
||||
hij loopt trouwens naast niet stationair bij warme motor, ook niet onder de 2000 toeren bij optrekken.als je de koppeling intrapt dan zakt hij gewoon zo ver in toeren tijdens het schakelen dat hij afslaat.soms blijft hij met warme motor wel stationair lopen maar als ik dan de koppeling intrap, of de koppeling intrap en wat gas geef dan valt hij weer zo diep in toeren weg dat hij afslaat.optrekken bij een stoplicht vanuit stilstand is ook alleen mogelijk als ik meer dan 2500 toeren gas geef anders is het hetzelfde effect als optrekken in zijn 5.dan slaat hij af.dit alles wanneer de motor warm is, als hij koud is loopt ie perfect.
|
#9
|
||||
|
||||
Test dan je pulldowndoos op de stoormverdeler eens: Zuigen aan de slang die naar je carb loopt.
Klinkt als een defecte pulldowndoos namelijk.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#10
|
||||
|
||||
heb ik net gedaan
lijkt erop dat die heel is.wat ik wel ontdekt heb is dat als ik op de harde plastic buis naar de remverdeler druk ik een beetje lucht hoor ontsnappen ofzo.de buis zelf is nog helemaal heel maar het zit zeg maar al een stukje in de ronde kast waar het geluid vandaan komt.zou dat het kunnen zijn?en hoe kom ik daarbij |
#11
|
||||
|
||||
dat hoort zo. Ontsnapt er lucht vanuit je rembekrachtiger.
Test 2 : Achterop je carb zit de afslagklep (dat roestige ding tussen alle vacuumslangen op de foto die je postte). Een ronde (15 a 20mm rond) klep met een stekker er op. Zet de auto op contact, loop naar de motorruimte, trek de stekker van de carb en luister heel goed. Hoor je dit ding NIET KLIKKEN, dan is deze kapot. MIjn oude 2E3 had hier last van en wilde niet meer onder de 2000 toeren draaien. Ik had alleen ook bij een koude start een heel slecht lopende motor, kon hem alleen met gasgeven aan de praat blijven houden.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#12
|
||||
|
||||
als ik de stekker erop en eraf doe dan hoor ik hem klikken.net de rotor en verdelerkap eens bekeken van binnen die zien er niet te best uit die ga ik nu meteen ff vervangen.waar zijn ze tegen een leuk prijsje te koop?denk dat ik ff naar de brezan loop
|
#13
|
||||
|
||||
hm nog niet gevonden, ik heb nog zo'n onderdrukdoos liggen die is zover ik weet nog wel goed.dus die kan ik wel preventi3ef vervangen.maar hoe doe je dat?
|