#1
|
|||
|
|||
Hoe te beginnen met strak maken?
Hallo,
Ik ben begonnen aan een projekt van een golf 1. Ik heb een kale caros aangeschaft van een golf 1, nu moet deze zo voorbereid worden dat hij opnieuw gespoten kan worden. Mijn idee hierover is: -Eerst alle onderdelen van de carroserie af. -omrollen spatbord randen. -Carros ontvetten. (welk middel kan ik hier het beste voor gebruiken?) -Kit en lijm verwijderen. (afsteken lijkt mij) -Lak opschuren? of laten stralen? en waarom heeft welke keuze een voorkeur? -Primer aanbrengen? welke (epoxy primer wat is het) en waarom. -opschuren. -Plamuur aanbrengen (hoe lang laten drogen? om inzakken te verkomen?) -Strakmaken. -Wederom primer aanbrengen? -schuren/strakmaken. -Spuiten lak en aansluitend blanke laklaag erover? Klopt mijn idee een beetje? En dan heb ik nog een paar vragen: Hoe ga ik om met ingelaste delen? *Moet het een hele lasnaad zijn? *of kan ik kleine gaatjes opvullen met plamuur? Wat is het beste voor de onderkant? *tektiel bijwerken of geheel vernieuwen? *En moet hij dan in de primer en aansluitend een laklaag of is primer met tektiel voldoende? Ik heb hier van alles doorgelezen, maar kom niet achter duidelijke antwoorden. Vandaar deze post. |
#2
|
||||
|
||||
Ik weet niet heel veel van carosserie bewerking maar een carosserie opschuren zal goedkoper zijn dan hem compleet laten stralen. Of je moet het zelf gaan doen. Weet niet of je een compressor, straalpistool etc heb? zand kun je opvangen en hergebruiken.
Verder raad ik je het aan contact met je spuiter op te nemen voordat je grondlakken of spuitplamuur op je auto aanbrengt. Kan zomaar zijn dat de lak daarop niet wil hechten en je spuiter extra werk heeft om dat er weer af te halen, en jij dus extra kosten hebt. Qua laswerk, heb ik ook nog nooit gedaan, nouja lassen wel maar niet op auto's. Let op met het kromtrekken van plaatdelen. Autos las je al hechtend, de warmte goed verspreiden en minimaal houden om vervorming te voorkomen. Ga met vaklui praten, gevaar op een forum is dat je antwoorden krijgt van mensen die het denken te weten maar je totaal de verkeerde kant op sturen.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#3
|
|||
|
|||
Buiten stalen kan gewoon niet, en het heeft alleen nut om alle lak te verwijderen als er echt rotzooi op zit.
Anders een goede sealer er tussen leggen. Als de lak nog redelijk is, terug schuren met 180 ofzo, en dan strakmaken. Dan van (eventueel lokaal 80) naar 180, naar 220. Dan vullende primer (primer surfacer, sandable) erover, uitblokken (zwarte lak nevelen, en strakschuren met 320), Er zijn veel wegen naar strak, maar alles naar gelang gewenste strakheid en resultaat. En je budget. Vakwerk kost nou eenmaal geld. |
#4
|
||||
|
||||
Als je een carroserie gaat stralen trekt het plaatwerk krom.
|
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Als je te dichtbij straalt wel ja. En te lang op 1 plek. Er zijn zat bedrijfen die carossen stralen en ik neem aan dat ze wel weten wat ze doen. |
#6
|
||||
|
||||
ben je van plan om ook zelf te spuiten of laat je dit doen ?
als je het laat doen kun je het strakmaken ook beter aan de spuiter overlaten omdat je anders meestal geen garantie op je spuitwerk krijgt. |
#7
|
|||
|
|||
Nee het spuiten zal ik aan een ander moeten over laten.
Dat wil ik strak hebben. Nog wat, een extra blanke laklaag zorgt dat ervoor dat hij meer gaat glimmen of is het puur ter extra bescherming? |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Hoe strak het word ligt aan het voorwerk, niet aan het spuiten...
__________________
'86 Jetta 1.6 TD '85 Golf 1.6 GTD '82 Bus D '67 1600A Limousine |
#9
|
||||
|
||||
om het boeltje echt mega strak te krijgen kan je best de deuren en koffer erin hangen, perfect bijregelen naar de perfecte positie, dan -waar je een spleet hebt (tussen deur en koetswerk) alles plamuren en perfect vlakschuren, weet niet echt hoe ik dit beter moet uitleggen, als je het niet snapt, volg enkele afleveringen van american hotrod op discovery channel, daar zie je dat af en toe toegepast worden.
HEEL belangrijk om achteraf geen schuurkrassen te hebben na het spuiten, nooit een schuurstap groter dan 100, bv van p80 nooit direct naar P400 gaan, zelfs niet naar P220, dan schuur je de diepe krassen van de p80 enkel oppervlakkig weg en gaat zich dit aftekenen in de lak 1000%zeker en hoe perfect vlak de wagen wel geschuurd is; schuurkrassen zijn VERRE van aantrekkelijk. naar het spuiten toe: ja kan meerdere keren de wagen vernissen, hoe meer je vernist, hoe meer diepte effect je krijgt in de lak, wat ook een feit is is dat je vernis nooit 100% strak kan spuiten, om het strakste resultaat te krijgen, de wagen volledig afschuren (zeer fijne korrel uiteraard) en daarna de wagen polieren. lekkerder kan gewoon niet!!! |
#10
|
||||
|
||||
maar als jet het zelf allemaal gaat doen en het spuiten laat doen doen heb je geen garantie enzo dat lijkt me ook niet handig heb geen idee wat het kost als je het voorbewerken enzo laat doen ? maar dan heb je het in iedergeval goed
|
#11
|
|||
|
|||
Oke bedankt,
Ben nu begonnen met stap 1 het ontvetten, en de bitum zooi eraf te halen (iemand nog een tip?) Daarna wil ik eerst de boel grondig ontvetten, welk middel kan ik daarvoor het beste gebruiken? Aansluitend wil de de tektiel van de onderkant af halen, zijn hier nog handigheden bij? warm maken of zoiets? een oplos middel? |
#12
|
||||
|
||||
De beste tip die ik je geven kan om al die troep van de auto te halen is om zoveel mogelijk van je vrienden te bellen om te komen helpen.
Ga er maar vanuit dat dit een klote karwei is dat veel tijd in beslag neemt. Als de bitumen trouwens hard geworden is kan je hem over het algemeen zo los breken. Stevig plamuurmesje eronder zetten en voorzichtig los tikken.
__________________
Golf 1 1977 in the making
|
#13
|
|||
|
|||
daar was ik al mee bezig, gebruik er een beitel voor.
Maar dan gaat het bij de vloerplaten wat minder. En staal borstels tektiel werkt dat? of ook gewoon afsteken? |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#15
|
|||
|
|||
voor de bitak eraf te halen heb je speciale borstels voor..soort van staalborstel maar dan andere werking en is voor slijptol enzo
Om de lak geheel van de auto af te halen op vlaktes zoals deuren etc heb je ook schijven die je op een asje klemt en in een boormachine kan klemmen.. Zo heb ik me gehele auto kaal gemaakt met 3 van die schijven Ontvetten kan je het beste doen met wasbenzine, De spullen die veel gebruikt worden! Ik heb een hoop besteld op gebied van Strak zetten , schuren , bescherming enzo , spuit accesoires en lakken etc op : http://www.nonpaints.com/ Houd er wel rekening mee dat deze prijzen ex btw is die op de site staan , pas in winkelwagen krijg je de btw erop maar 3% korting er weer terug af de schijven voor lak eraf te halen staat vermeld met naam : EUROFLEX CLEANSCHIJF ZWART 150MM(moet alleen een opspanpen bijbesteld worden!) En voor de bitumen/bitak is : FLEXIBELE METAAL BORSTELBANDEN ( weet alleen niet ofdat deze in gebruik kan genomen worden met een handboormachine) |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Ook ik heb wij CROP Car Repair Online Products diverse materialen gekocht via hun website www.nonpaints.nl voor mijn Kever. Hele scherpe prijzen, professionele kwaliteit, snelle levering en bij vragen reageert men snel. Kortom, een echte aanrader voor mensen die hun wagen willen restaureren. |
#17
|
||||
|
||||
De bitumen bevriezen met droogijs werkt ook goed, daarna kun je het er zo af slaan met een kunststof hamer.
|
#18
|
||||
|
||||
Tapijtlijmverwijderaar schijnt ook goed te werken?!
__________________
Quote:
|