Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf V, VI en VII
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 28-01-2010, 14:50
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict

Default Aanschaf Golf 5 1.9 tdi 2005

Hoihoi,

Ik zit er aan te denken om als daily een golf 5 uit 2005 aan te schaffen. Het gaat om een 1.9 tdi met standaard 90 pk. Hij is daarna nog gechipt.

Er staat +-150.000 km op de teller.

Aan welke onderhoudsdingen moet ik denken met deze km stand?

Wat zijn de tegens/zwakke punten van een golf 5 tdi?

Zal de chip de levensduur van bepaalde onderdelen (turbo, bak, andere interne dingen) erg verminderen?

Bedankt alvast voor de reactie's!
Reply With Quote
Old 28-01-2010, 18:14
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer

Het is waarschijnlijk een Long-Life auto dus met variabele onderhoudsintervallen. Check even wanneer de distributieriem gedaan is, dit moest bij 120k. Verder even een rondje langs de banden en de remmen, beide zitten ongeveer aan hun 2e/3e vervangbeurt.

Verder is het verstandig om even een stukje snelweg te pakken bij de proefrit. MK5 TDI-tjes hebben wel eens last van roetaanslag op de turbo. Dit resulteert er (vaak) in dat bij accellereren in de 5 naar een snelheid boven de 120, de auto in de noodloop schiet (lees: geen vermogen meer). Dit is allemaal op te lossen, maar als je het niet zelf kunt kost het je een paar centen (5 a 600 Euri).

Qua belasting door de chip moet je je niet al te druk maken. Dat valt allemaal reuze mee.

Succes met de aankoop!
Old 20-03-2010, 14:56
ait3ross ait3ross is offline
Forum Newbee

hallo,

golf 5 tdi problemen:

Bij getchipte versies ( mijn ervaring!)

2X de turbo vervangen! > 1.9 tdi van 105pk naar 150 Pk.320nm max snelheid 220kmp/u
massavliegwiel.> je hebt 2 types vliegwielen. oude en nieuwe . gaat meestal kapot bij de 150.000km. koste +-1500euro.
3. luchtmassameter .200.000KM 80euro (gaat altijd wel kapot en valt wel mee in kosten gevolgen van defecte massameter hogere verbruik en totaal geen trekvermogen.
4. EGR KOELER !! als je koelvloeistof ineens verdwijnt en je ziet geen sporen! 500 euro.

motoriche zijn de autos geweldig je kan er zo 400.000KM mee halen.

maar de turbo is helaas 3X nix zat collegas die m al keren hebben laten vervangen. ze gaan altijd kapot!

persoonlijk gezecht is de 90pk wel HEEl erg traaag zowel in optrekken en als er 3 mense op de achterbank ziitten. ik merkte al bij me 105pk dat t vermogen al laag was. vandaar die chip.
en ik denk dat die van jouw 110Pk of 120pk is met 280 NM.

en de 6 bak uitvoering vind ik persoonlijk nix. zo een schakel gedoe en je komt amper vooruit en binne de bebouwde kom licht het verbruik een stuk hoger.
heb vaak een comfortline en turijn gereden maar vergeleken met mijn sportline is de sportline perfect!

Vooral met wegligging. > sportline is t onderstel van alminium. wegligging geef ik m een dikke 9!

Dit zijn mijn ervaringen wil niet zeggen dat het bij iedereen voorkomt maar het is maar een ervaring die ik jullie wil vertellen.

greetzz
Reply With Quote
Old 21-03-2010, 13:50
fabbi fabbi is offline
Forum junkie

Wat is je budget ?
heb nog een 2005 leon met 150 PK tdi ( standaard) te koop staan
km stand 82000 km aantoonbaar!!!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules