#1
|
|||
|
|||
meer vermogen uit een abf motor
goeie dag mensen.
ik ben in bezit van een golf 3 cabrio en mijn motor is helaas zo goed als overleden en heb geen zin meer om er tijd in te stoppen om de motor weer goed te krijgen. nu heb ik dit weekend een golf 3 2.0 gti 16v aangeschaft en die zal voor de zomer overgebouwd moeten worden in mijn cabrio. nu wil ik voor dat hij de cabrio in gaat het 1 en andere reviceren en netjes maken. de motor heeft nu net 202dkm gelopen en mag dus wel na gekeken worden. nu heb ik een aantal vragen. wat moet er zo al gereviceerd worden? uiteraard alle lagers en keeringen maar ik heb me ook laten vertellen dat het 1 en ander aan de kop moet gebeuren. en ik vroeg me af of het nog wat uit gaat maken om het 1 en ander te laten bewerken. en zo ja waar kan ik het best voor kiezen tenopzichten van mijn toekomstige setup. er zal een super sprint spruitstuk op komen, een afgedraait vliegwiel, andere nokkenas en een chip op maat. ben erg benieuwd. mvg, dennis |
#2
|
|||
|
|||
als je de compressie meet weet je of alle kleppen goed afdichten. anders deze opnieuw laten inslijpen en de kop vlakken.
eventueel de zuigeveren ook meteen vervangen. er is genoeg uit zo'n motor te halen, maar is net afhankelijk van je budget ik heb een keer voor een klant een uitlaatsysteem met spaghetti en racekat gemonteerd, na chippen kwam deze uit op 187 pk |
#3
|
|||
|
|||
Kop laten reviseren, zuigerveren vervangen, drijfstang lagers vervangen en hij is 9 v/d 10 keer weer als nieuw
|
#4
|
||||
|
||||
En als je nu eens opzoek gaat naar een 1 cilinderkop van een (ouder type)audi v8 en die er ook op monteerd ben je ook al weer een heel stuk verder.
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl My Project : http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
kijk dat zijn goeie tips waar ik wat mee kan! ik zal binnen kort idd even de compressie meten om er achter te komen hoe het met de compressie gesteld is. alleen dragracer. zou je me mischien meer kunnen vertellen over die v8 kop. heb al even gezocht maar kon zo niet 1 2 3 wat vinden, wat zijn de voordelen tov een gevlakte/bewerkte abf kop? ik wil er best wel wat tegen aan gooien kwa budjet maar ik ga niet met andere injectie/carburateur systemen werken. gr dennis |
#6
|
||||
|
||||
Ik had ooit eens een gesprek met iemand die (redelijk) verdienstelijk motoren e.d. bouwt voor de autocross.
Hij vertelde mij nog een aantal V8 koppen op de plank te hebben liggen om op ABF 16v motoren te bouwen. De V8 kop schijnt een veel betere doorstroming te hebben dan de orig.ABF kop. In de originele ABF kop ligt ook de grootste ristrictie van dat blok omdat toendertijd het vermogen van de ABF te dicht bij het vermogen van de VR6 motor kwam. Daarom hebben ze toen in de kop het 1 en ander geknepen. Dit is wat ik er van weet/gehoord heb. Volgende info heb ik op een Duitse site gevonden: Diese v8 zylinderköpfe werden gerne bei sehr teuren Saugmotoren verwendet. Vw-motorsport baute damals diese zylinderköpfe auf ihre wettbewerbsmotoren.. In der normalen Vw scene ist der Umbau recht unbekannt.. Im bergcup aber häufiger zu sehen.. Am Zylinderkopf müssen einige Wasserkanäle zugeschweißt werden damit er auf den vw Block passt. Dann passt nur die rechte bank auf unsere 16v Motoren.. Vorteil dieser zylinderköpfe ist die verbesserte und steilere kanalform was Flowwerte weit über dem Kr Zylinderkopf zulassen. Ook van een Duitse site: Motor: - 1877 ccm - Wössner Schmiedekolben - Verdichtung 12,3:1 - Stahlpleul - Zylinderkopf Audi V8 - Injectoren 440ccm - KMS Management System 1,8ltr. 16V 230 PS / 7750 U/min
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl My Project : http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT |
#7
|
||||
|
||||
De laatste tijd zie ik dat wel vaker voorbij komen, om enkele koelkanalen dicht te lassen.
Zorgt dit niet voor te hoge temperaturen op bepaalde plaatsen in de kop of het onderblok? Die kanalen zullen er wel niet voor niks zitten... hoe wordt dit dan tegengegaan? Als iemand meer info heeft over die V8 koppen op een KR hoor ik dat graag. Wist hier tot nu toe nog niks van. Wat ik uit de tekst kan opmaken is dat de kanalen steiler zijn, en de flowwaardes daardoor beter zijn. Steiler als in dat ze meer in één lijn staan met de cilinders? Meer recht er op? En wat wordt bedoeld met "Dann passt nur die rechte bank auf unsere 16v Motoren.." ?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#8
|
||||
|
||||
Een ABF kop is al verbeterd tenopzichte van de kr kop.
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Dragracer schrijft juist dat de ABF-kop geknepen is, om qua vermogen niet te dicht in de buurt van de VR6 te komen. Of het beter is dan een KR blok weet ik niet, maar er is dus duidelijk wel ruimte voor verbetering. Logisch ook, wat die VR6-blokken kostten destijds een godsvermogen. Als je bijna hetzelfde vermogen voor een smak minder kon krijgen, was je gek als je een VR kocht.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
De rechter cilinderkop. |
#11
|
||||
|
||||
Je bedoeld mischien zo'n cilinderkop?
|
#12
|
||||
|
||||
Geen idee wat ik bedoel, ik lees het ook net hierboven.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#13
|
||||
|
||||
Dat is een fabrieks audi kop uit een stw audi.
Intresant onderwerp een audi v8 kop op een 2liter onder blok. Ben ik weer een stapje verder,voor mijn mk1. |
#14
|
||||
|
||||
STW? Studien wagen?
Ben benieuwd welke V8 koppen d'r dan op een KR passen, en wat er verder nog aangepast moet worden. Want met een paar kanaaltjes dichtlassen zul je er nog niet zijn ben ik bang. Andere zuigers en drijfstangen misschien nog?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#15
|
||||
|
||||
Super tourenwagen cup.
En die kanalen ik denk dat dat van een slang is,het is een kop van een 8cilinder. |
#16
|
|||
|
|||
het zal ook niet de eerste de beste v8 kop die je zo maar kan toepassen.
ik zal toch eens voor de gijn rondzoeken of er meer info over te vinden is. |
#17
|
||||
|
||||
Lijkt me best interessant hier wat meer over te weten te komen.
Zouden ze met "Zilinderkopf Audi V8" niet gewoon de kop van het model V8 bedoelen, en niet de V8 motor? Ik begrijp wel dat het ook een V8 motor is, maar dat model dat onder andere Stijn en Nigel hebben, heet toch V8?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#18
|
||||
|
||||
Mijn 32 kleps V8 heeft inderdaad duidelijk zijn roots in de 16V motor, dat was me al eerder opgevallen. Op het oog zijn de koppen namelijk precies GTI 16V koppen... Ik heb tijden geleden al het plan opgevat om twee sets KR nokkenassen in m'n V8 te proppen maar dat is er nog niet van gekomen. Moet kunnen volgens mij.
__________________
Quote:
|
#19
|
|||
|
|||
Met wat aanpassingen past een v8 kop idd op een 16v, grootste voordeel is dat de v8 1mm kleinere klepstelen heeft. Als iemand er 1 wilt ik heb er nog wel liggen. De eerste STW/BTCC motoren hadden idd de Audi V8 kop als basis, latere types hadden de 1.8 16v kop als basis. Zo'n later type STW motor heeft mijn kameraad nog liggen evt te koop (280 a 290 pk atmo 2.0 16v)
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Ben bang dat ik er de centen nu niet voor heb, maar zou je me eens de prijs kunnen PB-en voor die kop? En weet jij precies wat die aanpassingen zijn? Die kleinere klepstelen zorgen voor een betere vulling vanwege een betere flow neem ik aan? Enig idee waarom ze eerst in de touring cars de V8 kop hadden en daarna de 1.8 16v kop? Is deze dan toch beter?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |