Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-08-2009, 16:41
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default probleem 8.599.625 ofzo pfff

Daarstraks met de wagen aan het rijden.

Inneens dampt men raam langs binnen aan en word auto zeer warm.

Lek in de kachelradiator. Iemand een ideetje of dit heel veel werk is om te vervangen??

Heb dit nog nooit gedaan.

Sleutelen en elek is geen probleem

Grtz jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-08-2009, 16:45
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

bekend probleem, is goed te doen, hoor
Reply With Quote
  #3  
Old 31-08-2009, 16:50
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

ik heb straks de nacht dus kan er niet naar kijken zal iets voor morgen of overmorgen zijn.

Zal vannacht hier op het forum wel eens zoeken of ik iets kan vinden.

Kga eerst ff pitte.

grtz
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #4  
Old 31-08-2009, 16:50
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Stuur er uit, schakelaars voor knippelicht en ruitenwisser los, paneel met knoppen uit het dashboard en de tellerkast er uit, dashboard er uit, en dan kun je beginnen.

De slangen onder de motorkap moeten los (die heb je toch al open om die twee moertjes voor het dashboard in de parafan los te schroeven). Klote werkje om die twee klemmen los te krijgen, maar 't moet hè.

Dan kun je de kachel en kachelmotor van binnen los halen. Kachelmotor hoeft geloof ik niet echt, maar 't is wel makkelijk. Is al een tijdje geleden dat ik de laatste gedaan heb, dus dat zou je dan even moeten kijken als je alles los hebt.

De radiator schuif je er vervolgens naar boven uit. Nieuwe met nieuwe schuimpjes en dergelijke schuif je er weer in, en dan doe je het hele proces achterstevoren nog eens.

Aan te raden is het om de kachelradiator te vullen met kvs voor je hem er in doet. De rest van het systeem kun je naderhand bijvullen. Daarna even een stukje rijden, evt zonder de vuldop van de overlooptank, om alles weer rond te pompen en te ontluchten, en indien nodig weer verder bijvullen, en klaar is <insert name here>.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #5  
Old 31-08-2009, 17:06
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Stuur er uit, schakelaars voor knippelicht en ruitenwisser los, paneel met knoppen uit het dashboard en de tellerkast er uit, dashboard er uit, en dan kun je beginnen.

De slangen onder de motorkap moeten los (die heb je toch al open om die twee moertjes voor het dashboard in de parafan los te schroeven). Klote werkje om die twee klemmen los te krijgen, maar 't moet hè.

Dan kun je de kachel en kachelmotor van binnen los halen. Kachelmotor hoeft geloof ik niet echt, maar 't is wel makkelijk. Is al een tijdje geleden dat ik de laatste gedaan heb, dus dat zou je dan even moeten kijken als je alles los hebt.

De radiator schuif je er vervolgens naar boven uit. Nieuwe met nieuwe schuimpjes en dergelijke schuif je er weer in, en dan doe je het hele proces achterstevoren nog eens.

Aan te raden is het om de kachelradiator te vullen met kvs voor je hem er in doet. De rest van het systeem kun je naderhand bijvullen. Daarna even een stukje rijden, evt zonder de vuldop van de overlooptank, om alles weer rond te pompen en te ontluchten, en indien nodig weer verder bijvullen, en klaar is <JEL >.


thnx mate
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #6  
Old 31-08-2009, 20:59
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Geen probleem, als iets niet duidelijk is PB je me maar even.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #7  
Old 31-08-2009, 21:44
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dashboard er uit hoeft eigenlijk niet. Maar werkt wel een heel stuk makkelijker!
Reply With Quote
  #8  
Old 31-08-2009, 21:53
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Klopt, hoeft niet, maar is wel zo handig.

Het kost een beetje tijd, maar die tijd win je later wel met het vervangen van de kachelradiator. En het werkt inderdaad veel makkelijker, en de kans dat je wat sloopt (inclusief je handen) is veel kleiner.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #9  
Old 01-09-2009, 00:29
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Klopt, hoeft niet, maar is wel zo handig.

Het kost een beetje tijd, maar die tijd win je later wel met het vervangen van de kachelradiator. En het werkt inderdaad veel makkelijker, en de kans dat je wat sloopt (inclusief je handen) is veel kleiner.


haha ik ga men best doen.

Ik heb hier een vraagbaak liggen maar daar staat natuurlijk niet duidelijk ingelegd waar dat ding eigenlijk zit.

Als je heel dat plastic boeltje langs onder sloopt waar verwarming op aangesloten zit, steekt dat radiatorke daar dan in?

Ik heb nog 2 vollediga bakken liggen dus zou er nog ergens 1 in moete zitten.

Iemand foto's??

Grtz jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-09-2009, 00:43
Nol Nol is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 151
Default

Dashboard hoeft er idd niet uit, maar je moet wel opletten dat je geen van de sluitingen(waar die clipjes omheen zitten) sloopt, want dan sluit het geheel niet meer 100%.

Succes!!

Mvg Nol
__________________
MKII-8V GTI '85 -> ?
Reply With Quote
  #11  
Old 01-09-2009, 13:30
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Ik had hier nog een verwarming liggen en die heb ik eerst eens ff uit elkaar gehaald.

Ik ga vandaag toevoer en afvoer kortsluiten zodat ik al terug kan rijden en dan vande week maar eens beginnen alles er uit te halen.


Bedankt voor de reactie's en ik laat nog wel weten hoe het verder loopt.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #12  
Old 01-09-2009, 15:55
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
Ik had hier nog een verwarming liggen en die heb ik eerst eens ff uit elkaar gehaald.

Ik ga vandaag toevoer en afvoer kortsluiten zodat ik al terug kan rijden en dan vande week maar eens beginnen alles er uit te halen.


Bedankt voor de reactie's en ik laat nog wel weten hoe het verder loopt.

Grtz Jel


Heb daarnet afvoer en toevoer aan elkaar gezet met tussenstuk en alles terug opgevuld.

Kan dus straks al normaal naar twerk. Alleen geen warme lucht nu.
Binnekort maar eens kijken of ik een dagje of 2 thuis ben en dan maar beginnen.
Kijk er wel een beetje tegen op omdat de garage nog vol staat.

We zien wel

grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #13  
Old 01-09-2009, 18:34
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

je hebt echt geen 2 dagen nodig hoor! er staat hier op het forum vast een how-to met foto's.
op vw moruf staat het zeker.

ff zoekfunctie gebruiken!
Reply With Quote
  #14  
Old 01-09-2009, 19:19
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Je hebt er inderdaad geen twee volle dagen voor nodig. Als je het de eerste keer doet, moet het binnen een half dagje makkelijk te doen zijn... mits niet al te veel je tegenwerkt.

Ik heb je de hierboven geposte instructie wat verder uitgeschreven. Als je je hieraan houdt kan het eigenlijk niet mis gaan.




Stuur loshalen: Onder de claxonknop van het stuur zit een grote moer, ik dacht 21 of 23mm. Deze los halen, en het stuur kan los worden gehaald.

Schakelaars stuurkolom loshalen: Na het verwijderen van 't stuur zie je drie platkop-schroefjes. Als je die los draaid kun je de schakelaar voor de richtingaanwijzers ed. en die voor de ruitenwisser er ook vanaf schuiven. Dit is later makkelijk met het verwijderen van het dashboard.

Middenconsole los maken: schroef de pookknop er af door er gewoon aan te draaien. Daarna haal je de pookhoes er af. Gewoon omhoog trekken, dan klikt ie los. Onder die hoes vind je een kruiskop schroef. Die moet er uit. Links en rechts van de middenconsole zit nog een kruiskopschroef, die de vakken onder het dashboard op de middenconsole vastmaken. Draai deze ook los. De middenconsole kun je nu richting de achterkant van de auto wegschuiven.

De vakken onder het dashboard zitten vast geschroefd tegen de onderkant van het dashboard. Zoek naar de overgan tussen dash en de onder-dash-vakken, en schroef alle kruiskopschroeven die je hier vindt, los. De vakken aan weerszijde van de (verwijdere) middenconsole zijn nu los.

Knoppen verwijderen: de knoppen in het dashboard zitten er gewoon in geklikt. Trek ze eerst bovenaan los, en daarna kun je ze er uit halen. Stekkers even uittrekken. Deze kunnen later maar op één manier terug ingestoken worden, dus don't worry.

Ventilatieknoppen en paneel verwijderen: de twee schuifjes en de draaiknop van de kachel / ventilatie kun je er zo uittrekken. Daarna kun je het paneeltje er ook zo uit klikken.

Radio: Als je een radio hebt bouw je die nu even uit.

Knoppen-frame verwijderen: Het frame waar de knoppen in zaten kan er nu uit. Zoek even alle kruiskopschroefjes op die dit frame vasthouden, en schroef die los. Net boven de tellerkast zitten er twee die vaak worden vergeten, en achter het reeds verwijderde kachel-paneeltje zitten er nog (geloof ik) vier. Als alle schroeven los zijn, kun je het frame-pje er uit halen.

Teller demonteren: De teller zit met twee schroeven vast, eentje links en eentje rechts van de tallerbak. Daarnaast zitten er nog een aantal stekkers aan de onderkant en achterkant in de bak. Eentje voor de snelheidsmeter, achteraan in de tellerbak geklikt, en één of twee (afhankelijk van oud of nieuw model Golf) aan de onderkant. Klik deze ook alle twee / drie even los. de tellerbak kan nu er uit worden gehaald door de bovenkant ervan naar je toe te kantelen, en daarna de tellerbak door het dashboard naar je toe te halen.

Dashboard demonteren: Schroef eerst de twee 6-kants schroeven los aan weerszijde van het dashboard. Dus eentje links, eentje rechts. Aan de onderkant van het dashboard zitten nog een paar dezelfde schroeven die los moeten. Daarna open je de motorkap. Onder de kap zitten nog twee moertjes die het dashboard vasthouden, namelijk precies tussen schutbord en parafan, achter de ruitenwissermotor / ruitenwisserstangen. Je moet even met je hand voelen om ze te vinden, maar ze zitten er in ieder geval. Als dit alles los is, kan het dashboard er uit.

Kachel los maken: onder de kachel, op de middentunnel, zitten de kanalen voor de voet-verwarming. Deze zit dacht ik met drie kruiskopschroeven vast. Maak deze los. Daarna kun je de clipjes los maken die het kachelhuis vast maken aan het luchtkanaal dat van de kachelmotor (rechts voren in je auto) verbinden. De kachelmotor kun je gemonteerd laten. Bovenop het kachelhuis zit nog een breed kanaal voor de ontwaseming van de voorruit. Haal dit er ook vanaf. Hoe dit vast zat weet ik niet meer precies, maar dat zie je wel als je zo ver bent. Het kachelhuis kan er nu bijna uit.

Demonteren van de kvs-leidingen: onder de kap zie je twee kvs-leidingen verbonden met twee buisjes die je schutbord uit komen. De klemmen die op deze leidingen zitten haal je los. De slangen haal je vervolgens ook los. Pas op, er kan / zal kvs uit lopen.

Kachelhuis demonteren: het kachelhuis is nu volledig los, en kan uit de auto worden gehaald. Bovenop zie je de twee buisjes die door het schutbord gingen. Deze twee buisjes zitten vast aan je kachelradiator. Deze is naar boven toe uit het kachelhuis te schuiven.

Nieuwe kachelradiateur monteren: vul de nieuwe kachelradiateur met kvs, en schuif hem terug op z'n plek in het kachelhuis. Het kan zijn dat je schuimrubberen plakstrips bij je radiateur hebt gekregen. Als dat zo is plak je die aan de zijkanten en onderkant van de radiateur voor je deze in zijn huisje schuift.

De rest van wat je nu moet doen is precies het omgekeerde van wat je hiervoor gedaan hebt. Het dashboard hoeft niet los, maar het maakt 't werken wel veel makkelijker. Bovendien heb je minder kans iets stuk te maken, en is het allemaal duidelijker te zien en makkelijker werken voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft. Ik heb het al vaker gedaan, en doe het nog steeds zoals ik hierboven beschreven heb.

't Kan zijn dat je niet meteen warme lucht krijgt na het bijvullen van je systeem. Ga eerst een stukje rijden, zonder de dop op het kvs-tankje te draaien, zodat het systeem kan ontluchten. Controleer wel regelmatig je systeem, en vul bij indien nodig. Koude kvs bijvullen bij lopende motor.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #15  
Old 01-09-2009, 19:25
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

jezus heb jij tijd te veel? hahaha
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #16  
Old 01-09-2009, 19:44
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

3 minuutjes typen terwijl ik wacht tot de printer klaar is...
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #17  
Old 01-09-2009, 19:46
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

iig heel behulpzaam goed bezig!

misschien ergens anders plaatsen als how to? dan kan iedereen die dit nodig heeft het snel vinden
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #18  
Old 02-09-2009, 08:41
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

nice, als Jel er nou gelijk foto's bij maakt hebben we een mooie howto voor de Werkplaats : http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=135
Reply With Quote
  #19  
Old 02-09-2009, 23:06
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Hej jongens bedankt voor alle reactie's

Ik heb ooit al eens een dashbord uitgehaald dus dat is ni echt het probleem.

Mij ging het er vooral over waar de kachelradiator zat en hoe die eruit moest.

Dit heb ik ondertussen al gevonden.
Had nog een oude verwarming van men 1300 liggen.

Ik heb vandaag eens met het vrouwke gebabbaled en ik ga een andere wagen zoeken voor mee rond te rijden en de GTI in de garage zetten.

Motorrevisie doen en dan inneens de kachel en dergelijke vervangen.

De reden hiervoor is dat ik eig nog een lege kas heb staan van een gti en ik daar mijn project van wou maken maar ik heb op de moment niet de financiele middellen om een volledige spuitbeurt en revisie te doen dus ga ik men daily GTI opknappen en de lege GTI kas in de bingo gooien.

Maar nu eerst op zoek naar een andere tijdelijke wagen.
Men broer heeft nog een 1.6d MK2 staan en mss dat ik daar ff mee ga toeren.

Zal wel wennen worden ipv de GTI.

Gtrz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #20  
Old 02-09-2009, 23:08
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
nice, als Jel er nou gelijk foto's bij maakt hebben we een mooie howto voor de Werkplaats : http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=135


ik probeer dit met alles te doen wat ik aan mijn auto verander.

Ik heb ook nog een brandstofinjectie liggen die terug in elkaar moet

Als ik begin post ik wel.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum