#1
|
|||
|
|||
LPG in Golf MK1
Ik ben van plan een LPG installatie in te laten bouwen in mijn 79'er Golf 1 1.5s automatic. Ik vind het verbruik momenteel iets te hoog en maak redelijk wat kilometers aangezien dit me daily is. Mijn vraag aan jullie: zijn er mensen met ervaring mbt het (laten) inbouwen? Zijn er (naast de installatie zelf) nog speciale modificaties nodig voor de motor? Is er iemand met een interessant adresje die dit voor mij kan inbouwen met de vulopening achter het kenteken? En is een tank op de plek van het reserve wiel voldoende?
Ik heb meerdere offertes aangevraagd via Internet, maar ben toch benieuwd wat voor tips jullie hebben. Qua ervaring? Wat gebeurt er met het vermogen? Verbruik? Onderhoud? Etc. Alvast bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
heey hallo,
"Gas is om op te koken" hoor ik altijd als je over LPG rijden praat!! Haha Maar goed begin dit jaar heb ik mijn Golf1 laten ombouwen! Ik heb het in Enschede laten doen bij Carcare Wallinga, hij is de lpg-specialist in Enschede. Heb toen ook overal om prijzen gevraagd hij was niet de goedkoopste maar wel het dichtsbij huis..!! Ook voor storing gemakkelijker dan als je ergens halverwege het land het laat doen. Hoe vroeg toen 1099.99 voor de gehele inbouw met RDW-keuring en nieuw kenteken.. en dan heb je ook een ringtank(donut) Om de vulaansluiting weg te werken vroeg hij 75.00 voor. Het is een 50 liter tank en je kunt dus ongeveer 34 tanken voor 11,- Tot nu toe is het de investering dubbel en dwars waard. Heb er nog nooit gezeur mee gehad. Geen storingen ook niet in de winter. Koude start gaat probleemloos op gas. Enigste nadeel is dat de rubbers in je carb. na een tijdje droog en schraal worden dus af en toe op benzine rijden is wel zo verstandig. Robert
__________________
Bad news : Time Flies Good News: You're The Pilot |
#3
|
||||
|
||||
Hoeveel KM heb jij op de klok staan Robert?
|
#4
|
|||
|
|||
lpg
Hoi,
Ik heb net een installatie ingebouwd in mijn golf 1, jb. Viel achteraf mee, ik had wel hulp nodig bij het afstellen, maar nu loopt hij perfect. Volgende week even laten keuren bij de RDW. Hoeveel hij verbruikt weet ik nog niet. Er zit ook een ringtank in van 50ltr. Bij het tanken ging er 46 ltr in, dus dat is best veel. In totaal kostte het aan onderdelen 600 euro, dan komt er nog 55 euro voor de keuring bij. Hij heeft nu 187000 op de teller. groet piet |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
heey, begin dit jaar stond hij op 143.000 en nu 159.000.. groeten
__________________
Bad news : Time Flies Good News: You're The Pilot |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Hoi Robert, Even een vraagje, de mijne start 's winters niet op gas, en als ik een keer vergeten ben hem op benzine te zetten moet ik de carburateur eerst vol starten op de startmotor. Dan krijgt de accu het weer moeilijk. Ik heb een Lovato verdamper welke heb jij? Als het aan de verdamper ligt wil ik die gaan vervangen. gr piet |
#7
|
|||
|
|||
mischien een idee om je verdamper te reviseren! Heb het ook gedaan, en is goed zelf te doen
|
#8
|
||||
|
||||
Ik heb sinds kort een 76'er Golf met een 1.3 motor op LPG. Volgens mij is het een 50-liter tank; ik kan er in ieder geval 40 liter in doen. In tegenstelling tot mijn oude BMW 1602 op LPG is de Golf best nog wel pittig. Wel valt het verbruik mij tegen; ik heb afgelopen weekend ruim 225 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:6(!).
Ik weet niet wat normaal is, maar ik had een verbruik van 1:9, hooguit 1:8 verwacht. Wel maak ik vrijwel alleen snelweg-kilometers en zit er een 4-bak in; kan dat het hoge verbruik verklaren? Of kan het met de afstelling te maken hebben? Stationair loopt de auto een tikkeltje te hoog, maar de motor is door de garage voor de APK afgesteld (o.a. vanwege een te hoge CO-waarde). |
#9
|
||||
|
||||
Korte bak gaat het verbruik van omhoog ja. Wat loopt de auto op benzine?
__________________
Beta Tools |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
De auto kan niet meer op benzine rijden; alles is door de vorige eigenaar verwijderd. Wat doen andere Golfjes op LPG qua verbruik? |
#11
|
|||
|
|||
ik heb een 1.5 jb blok, met een 5 bakje. In de winter zo'n 1 op 8/9. In septemer, toen ik hem kocht zon 1 op 10. Je ontsteking wat vroeger zetten scheelt al goed! en geeft bovendien merkbaar meer trekkracht
|
#12
|
||||
|
||||
Ik heb ook een 1.5 JB met 5 bak in de winter heb ik constant 1op 8 gereden korte stukje. nu het wat warmer wordt kan ik zelfs 1 op 12 redden op langere afstaden dat wel op korte stukken doet ie 1 op 10
|
#13
|
|||
|
|||
dat is op gas?
|
#14
|
||||
|
||||
ik rij nu gemiddeld 1op9, 1op10 ligt eraan hoe de temp buiten is..
heb de klok nu op 177.xxx staan.. and stil running!
__________________
Bad news : Time Flies Good News: You're The Pilot |
#15
|
||||
|
||||
Volgens de garagehouder die de motor afgesteld heeft, is er winst te behalen door de verdamper te reviseren. Een vrij eenvoudig klusje zei hij. Iemand daar ervaring mee?
|
#16
|
|||
|
|||
Heb ik voor een paar maand terug gedaan, stelt inderdaad niet veel voor . Wel even alle instellingen markeren! Alles schoonmaken, en nieuwe rubbers+membramen er in! Revisie setje koste geloof ik 25 euro, heb het in belgie besteld, kon over mijn verdamper in Nederland niks vinden.
Even oppassen met het loskoppelen van de leidingen, er komt wat gas vrij! uit de leiding van de tank naar verdamper kan ook wat vloeibaar lpg komen, pas hier mee op want dit is extreem koud, dat het zelf brandwonden kan opleveren |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb de auto een aantal weken geleden naar een LPG specialist gebracht. Deze kwam er al snel achter dat de stelschroef niet goed werkte waardoor de Golf teveel gas kreeg. Dit heeft hij gefixt en vervolgens de Golf opnieuw afgesteld. 1:10/1:11 vond hij enthousiast, vanwege de leeftijd van de gasinstallatie en de 4-bak, maar ik rijd nu gemiddeld (lange snelwegrit en wat korte stadsritjes) een nette 1:9. |
#18
|
|||
|
|||
mooi voormekaar dan
|