![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Gisteren heb ik het Golf 2 dieselblok uit mijn boot getakeld. We hebben de boot www.poolvos.nl een maand geleden te watergelaten na een jaren durende restauratie. Het gemariniseerde (Drinkwaard ombouwsetje) blok is er ook al jaren geleden ingekomen. Het lange stilstaan heeft kennelijk geen goed gedaan want na veel gepruts en getest is het blok vastgelopen. Ik denk dat de oliepomp stuk was of de olieleidingen verstopt want er bleek geen druppel olie in het nog brandschone filter te zitten.
Morgen haal ik het ruilblok. Gelukkig heb ik dat kunnen horen lopen, het wordt momenteel uitgebouwd. Ik wil van het ruilblok in ieder geval even de carterpan eraf halen en schoonmaken. Is er een manier om het oliesysteem te checken op verstoppingen en goede werking? |
#2
|
||||
|
||||
![]() heb je dat niet gedaan toen je t blokje hoorde lopen??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Heb ik "wat" niet gedaan? En de vraag was hoe
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Er is in de handel reinegingsvloeistof voor
Echt controleren kun je het niet |
#5
|
|||
|
|||
![]() Eergisteren en gisteren heb ik het ruilblok in de boot gemonteerd. Tenslotte: starten en gelijk lopen....dus blij!
Maar nog wel een paar vraagjes en opmerkingen. Ten eerste denk ik nu wel te weten wat de fout was bij het vorige blok: de aandrijving van de oliepomp was verwijdert (!?) Boven op de oliepomp zit (extern) een vacuumpomp gemonteerd. Vraag 1 overigens: wat is precies de functie van deze pomp; zorgt kennelijk voor overdruk in het carter(!?) Het aadrijfasje van deze vacuumpomp is tevens de verbindende schakel tussen de as die door de distributieriem wordt voortbewogen en het aandrijfasje van de oliepomp zelf. Op mijn oude blok ontbrak de vacuumpomp en werd dus ook de oliepomp niet aangedreven. Vandaar dan ook dat ik nog steeds beschikte over een schoon oliefilter ![]() Vraag 2: Er zijn twee oliedruksensors. Eentje op het filter en eentje op de kop. Ik heb net de sensors van het oude blok gehaald, bekeken en getest: Op het filter: 1.4 +/- 0.2 bar (geleidt niet in de buitenlucht) op de kop: 0.15 - 0.35 bar (geleidt wel).Bij beide veranderde blazen of zuigen aan de sensor niks. Toen ik gisteren het nieuwe blok liet lopen brandde het olielampje aangesloten op de filtersensor (andere sensor dus) niet op contact maar wel toen de motor aangeslagen was, ging ook niet uit na korte tijd. Volgens mij moet dit dus net andersom?? Vraag 3: Ik heb een oliepeilstok uit een Transporter (met bocht) in mijn blok omdat ik er anders niet bij kan. Wie heeft een goeie tip om deze lekdicht te monteren? Last edited by Klaas@poolvos : 26-07-2009 at 16:32. |
#6
|
||||
|
||||
![]() lekdicht, beetje vloeibare pakking.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#7
|
|||
|
|||
![]() Ik vond al deze thread over de oliedruksensors:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37461 Overigens is mijn sensor nr. 1 blauw. De waardes staan onder op de "moer", bij deze blauwe: 0.15-0.35 bar. Ik neem aan dat dat betekent dat de sensor, oplopend vanaf 0, ergens tussen deze waardes het contact verbreekt. De zwarte hogedruksensor van 1.4 bar is, begrijp ik een "maak(contact)sensor" terwijl het lampje boven die waarde uit moet blijven. Daar zal het stuurdoosje/blokje wat Stijn beschrijft wel een functie in hebben lijkt mij. Ik heb geen stuurblokje met zoemer maar een losse zoemer met twee diodes gemonteerd (koelwatertemperatuur zit ook op de zoemer). Denk dat ik bij de sloop maar even zo'n stuurblokje ga halen dan. Moet morgen toch mijn oude vastgelopen blok afleveren daar ![]() De vraag die nog steeds openstaat is hoe het stuurblokje weet wanneer het toerental boven de 2K is......iemand een idee??? W-contact of niet?? Last edited by Klaas@poolvos : 26-07-2009 at 20:57. |
#8
|
||||
|
||||
![]() je kan voor de gein een tellerbakje eraan hangen dan is het circuit compleet.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#9
|
|||
|
|||
![]() @tim
Ik heb al een VDO toerenteller met digitaal motoruren displaytje. De motor ligt in mijn zeilboot Tim. ![]() Moet ik uit jou reactie opmaken dat het bedoelde stuurkastje/blokje/unitje inderdaad ook op het w-contact aangesloten moet worden? Het viel me overigens wel op dat de toerenteller verdacht laag aangeeft, heb daar nog niet echt aandacht aan geschonken. Maar wellicht dat het i.c.m. de oliedruklampjes ook problemen geeft. Tenzij het probleem in de VDO teller zit...... zoek ik nog wel uit.... |
#10
|
|||
|
|||
![]() Die vacuumpomp zorgt bij de auto voor vacuum van de rembekrachtiger,en een rem heb je niet op een boot
![]() Bij een diesel is de W aansluiting voor het toerensignaal Niet elke diesel heeft die aansluiting,maar wel de zoemer Heb er helaas geen bedradingsschema van[zou wel de uitkomst zijn |
#11
|
|||
|
|||
![]() Enkele dagen geleden de eerste proefvaart van Amsterdam naar Lelystad met het "nieuwe" blok in de boot (gezeild en gemotort). Hij loopt prima maar zijn nog wel wat lekkages:
Ik vrees dat er toch wat overdruk in het carter is. De aansluiting van de peilbuis op het blok heb ik nu wel lekdicht maar vanaf ongeveer 2K toeren komt er boven uit de peilbuis olie gedruppeld. Versleten zuigerveren? Nog andere ideen? Het is toch niet zo dat het onderdrukpompje van de rembekrachtiger zijn lucht in het carter gooit??? Waarheen dan wel? Ook had ik inderdaad beter een nieuw carterpanpakking kunnen monteren: ook enige lekkage. Ik heb nog een busje lekdicht-spul staan van Wyns, kan dat helpen? Tweede lekpuntje is de "gas"-handle op de brandstofpomp. Hoorde dat dit een meer voorkomend euvel is op de bosch pompen. Is dit eenvoudig zelf te verhelpen of moet ik dan de pomp wegbrengen? Maar ik ga eerst nog proberen of het ook zonder opvoerpompje kan, wellicht is de diesel lekkage dan (zonder voordruk) over. Overigens zit ik er aan te denken komende winter een Golf 2 blok kompleet te reviseren en die er dan in te leggen. Lijkt me een mooi project en dan hebben we daarna tenminste een betrouwbare motor in de boot liggen, ook wel handig als het er op aan komt ![]() Suggesties op bovenstaande?....Graag! Last edited by Klaas@poolvos : 31-07-2009 at 11:33. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Olie uit de pijlstok kan ind versleten of gebroken zuigerveren zijn
Kan ook zijn dat ze vast zitten in de groef Bij de inlaatkant zit een ontluchtingsslang[splitst op in 2 stukken] die kun je los maken,en hopen dat het minder is Keerring is zelf te doen Let wel op dat alles op z'n plek blijft en markeer de gashevel |
#13
|
|||
|
|||
![]() thx golf....ik kan weer aan de slag
![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() Zit de carterontluchting niet verstopt?
Is bij dit blok niet via het kleppendeksel?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#15
|
|||
|
|||
![]() ja...via het kleppendeksel. Heb niet echt gecontroleerd eigenlijk....want had de indruk dat de slang (met t-splitsing) onlangs vernieuwd was.....zal het voor de zekerheid checken.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Daar waar de slang op het kleppendeksel zit aangesloten zit in het kleppendeksel een soort gaas/zeef, misschien dat die verstopt zit.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |