#1
|
|||
|
|||
1.6 aee andere nokkenas
Beste tuners/sleutelaars
Ik ben een beetje aan het kijken naar relatief goedkope mogelijkheden om mijn ibiza 1.6aee van 1998 wat sneller te krijgen. Aangezien ze op het ibizaforum niet echt bekent hiermee zijn, wou ik jullie vragen. ik heb van mensen gehoord dat een nokkenas van bijvoorbeeld een 1.8 gti zou passen in mijn auto en dus ook wat vermogen zou schelen. Heeft iemand daar ervaring mee, en zou mij kunnen vertellen hoe of wat? Je schijnt ook je rotor te kunnen ontgrenzen? ervaringen? Alvast vriendelijk bedankt |
#2
|
||||
|
||||
Welkom!
Eerst nog een ander vraagje terug, is de motor die je hebt geen vergrote versie van de 1.3 1.4 enzo, de small-blokjes onder de vw's? (oftewel, hangt je motor voor of achterover gekanteld? denk dat dit een small-blokje is maar ik weet t niet zeker) Dan past een GTI nok niet. Anders kun je misschien eens contact opnemen met bv Bolku hier op t forum. Rotor zonder begrenzer? trek je hem constant zover door dan? lijkt me niet goed voor de levensduur, zeker als je verder niks veranderd... En de belangrijkste vraag is natuurlijk altijd bij motor tuning, wat mag het kosten....
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#3
|
|||
|
|||
aee is inderdaad een smalblok. Heb ik zelf ook.
Dus die van een Gti gaat niet passen. |
#4
|
||||
|
||||
heb een aee motor in mijn in mijn polo 1f liggen met wat pretspulletjes
is idd een smalblok zoals 1.4 enzo kop is bewerkt en gevlakt motorfiets carbs erop en een andere nokkenas erin complete powersprint uitlaat heb 2 filmpjes gemaakt van 120 tot 200+ op de teller in 5e versnelling sprintje van 0 tot 180 op de teller |
#5
|
||||
|
||||
ik zeg,een kompressor erop
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#6
|
|||
|
|||
Die polo wil wel
Maar ik gebruik de auto dagelijks, dus ik dacht aan wat relatief goedkope/simpele dingen die de auto net een beetje pittiger maken. Nokkenas is een goede optie, maar een nieuwe nokkenas is relatief duur, en daarbij moet dan ook het motor management worden aangepast. Ik vind dat dat auto gewoon niet zo lekker doortrekt, motortje loopt verders zoals het hoort, en goed hoor! modificaties tot nu toe: -K&n inleg filter en grote aanzuig trechter -katvervanger, en re rest van de uitlaat 50mm en open achterdemper De auto springt in de begrenzer bij 5700 toeren, en dat is al in het rode gebied. Heeft iemand andere kleine, niet te ingrijpende ideeën? het hoeft geen tientallen pk's op te leveren. Maar net dat beetje extra... opties in mijn achterhoofd: - ontsteking vervroegen - hogere brandstofdruk - nokkenas, van bijvoorbeeld een 1.8 toledo motor o.i.d? ik hoor graag bedankt |
#7
|
||||
|
||||
nokkenas van een toledo zal geen optie zijn smal vs big blok
ke kan een nokkenas nemen van een polo gt met een 3f blok die zijn al wat sneller dacht ik motormanagment hoeft niet aangepast te worden voor een andere nokkenas reed eerst met een polo van 1991 met een 3f blokje erin met een catcams nokkenas van 271 graden dacht ik reed ook zonder aanpassingen aan de computer dus is toch wel een optie en er zijn er wel die dagelijks met cv carbs rijden hoor ik bijna dagelijks en serge pot ook wel ooit hier op t forum die rijd er echt dagelijks mee en gewoon benzinedruk omhoog zonder verdere aanpassingen heeft weinig nut denk ik |
#8
|
|||
|
|||
nokkenas
een nokkenas van een 3f lijkt me inderdaat wat scherper. De 3f motoren, had ik net gelezen, leverden toen 78pk met 1300 cc. Dus dat zou wel eens wat kunnen schelen. Eens even kijken of ik zo'n asje kan bemachtigen, en een keer tijd heb om hem in te bouwen. ( hoelang zou dat werk zijn en wat heb ik aan materiaal nodig? kleppendekselpakking denk ik aleen?)
Alvast bedankt , hier heb ik wat aan gr |
#9
|
||||
|
||||
en een nokkenaskeerring ligt eraan hoe handig je er in bent maar denk dat je voor de eerste keer wel effe een middagje moet tellen en ervaren sleutelaar doet er nog geen uur over
een momentsleutel heb je toch wel nodig om alles op moment vast te zetten en een luchtsleutel is ook wel makkelijk en dan het standaart gereedschap nokkenassen staan regelmatig op ebay.de |
#10
|
|||
|
|||
Oke, dankje voor de info alvast
Nu sprak ik vanmiddag een vriend van mij, die ook al wat jaartjes vw ervaring heeft. En die zegt dat die 3f nokkenas van een Small block is, en dat vanaf 1500 big block is. Dus volgens hem zal het niet passen. Hij had als idee om g60 of gti injectoren + g60 of gti brandstofpomp te monteren. Volgens hem moet dit wel het nodige vermogen opleveren. Daarbij had ik op internet een 'kant en klare' performance chip gevonden voor mijn auto, die kost 85 euro. Ik weet dat het waarschijnlijk niet zo goed is als laten chippen, maar het scheelt ook 315 euries. Ik hoor graag van jullie Last edited by jorg-maashees : 04-07-2009 at 15:57. |
#11
|
||||
|
||||
Zet er nou maar een sportnokkenas in....met die andere dingen win je toch niks of bijna niks....
__________________
Groeten, Jeroen. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
klopt zou ik eigenlijk ook doen maar als de motor al stopt bij 5700tr/min heb je er ook weer niet zoveel aan aan zo'n nokkenas en een AEE motor is smalblok het is niet omdat de 1.5 dat niet is dat alles met meer cc geen smalblok is en voor t aantal pk"s zou ik niet zo'n kant en klare chip kopen had er een gekocht voor mijn 3f blok maar dan meer voor mijn begrenzer te verleggen naar 8000tr/min kwa pk's voelde ik eigenlijk niks het zou mooi zijn als jij dat kon tot 7000tr/min en dan een andere nokkenas kop misschien bewerken en een complete uitlaat+spruitstuk dan zal ie wel lekker rijden |
#13
|
|||
|
|||
Bedankt voor de info jongens
Ik ga eerst eens die chip proberen, kijken wat ik daarvan vind. Mocht dat niet genoeg zijn, komt er een scherpe nokkenstok. Uitlaat kan altijd nog, aangezien dat niet zo gek veel scheelt wat ik bij vrienden van mij gezien heb. Mijn uitlaat is ook al helemaal open van voor tot achter, en 50mm dus dat zit wel goed. Tot hoeveel graden kun je gaan met een nokkenas voordat hij belabbert stationair gaat draaien e.d. ? aangezien het een dagelijkse auto is moet het uiteraard wel goed betrouwbaar en niet al te zenuwachtig rijdend zijn. Tevens zat ik te denken aan een lichter vliegwiel, dit is ook niet zo duur, en mijn wens is vooral een wat fellere en pittigere motor. groeten... |
#14
|
||||
|
||||
mijn 3f liep nog netjes stationair met een 271 graden asje van catcams
die kan je bij jeroen van bolku bestellen daar kwam de mijne ook vandaan |
#15
|
|||
|
|||
probeer eens een andere versnellings bak heb in de alfa van men buurman een bak van 1.3 in een 1.8 gestoken trekt lekker
__________________
polo the super cruiser fueme mi chocolatito |
#16
|
||||
|
||||
hej hoe is het nu gegaan met de chip of nog nix van gekomen?
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Zeg die wil wel nou nou..dik ding hoor. GR Ronnie
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK. |
#18
|
|||
|
|||
Chip is nog niks van gekomen, had een goedkope optie gevonden, maar aangezien ik ga samenwonen alle pieken opsparen, dus niks meer aan de auto uitgeven. Wel zijn ze op de sloop voor mij aan het kijken voor een 3f asje, als er een polo binnenkomt met 3f blok schroeven ze hem er voor me uit. Dus dat kan volgende week zijn, maar ook pas over een jaar.
|
#19
|
|||
|
|||
bestaat er ook een optie om een andere, snellere schakelbak in zo'n 1.6 aee blok te douwen dan ?
__________________
Trotse Polo 1.6 G3 Bezitter Ex-Golf 3 1.8 Aut 94er Ex-Golf 2 1.6TD 87er Ex-Golf 2 1.4I 91er Ex-Micra 1.1 94er Ex-Civic 1.3E 92er |
#20
|
|||
|
|||
Ik heb hier op het schap nog een bewerkte cilinderkop voor de AEE liggen, en een Dbilas 272 graden en 9,6mm lift nokkenas en een verstelbaar tandwiel. Zou voor een goed bod wegmogen, bij interesse aub een PB.
|