Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-06-2009, 19:25
akpolfein akpolfein is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 19
Default vraagje tunen

ik ben nieuw hier en heb weinig verstand van het aan auto's sleutelen
dus daarom voor de zekerheid een paar vraagjes voordat ik eraan ga beginnen

ik ben van plan om een golf II te kopen met een 1.6 motor ofzo
ik wil er dan een turbo op leggen en de inlaat en uitlaat wat verbeteren

ik vroeg me dus af of dit uberhaupt wel mogelijk is

en als ik dit uitvoer, wat moet ik dan allemaal nog vervangen zodat de auto nog heel blijft
Reply With Quote
  #2  
Old 02-06-2009, 19:31
MipMip's Avatar
MipMip MipMip is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 663
Default

Alles is mogelijk. Maar als je het allemaal goed wil doen en het ook nog lang mee moet gaan: reken dan op enkele duizenden euro's(eerder 5000 dan 2000).
Zeker omdat je zelf al aangeeft weinig verstand van sleutelen te hebben en je dus veel moet uitbesteden.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-06-2009, 19:35
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,250
Default

Spaar dan door en koop een auto waar al een turbo op zit, of koop een leuke snelle gti. Als je geen sleutelervaring hebt lijken dat me niet meteen de handigste dingen om mee te beginnen, tenzij je het ding ergens binnen kunt stallen en er rustig mee kunt beginnen. Gaandeweg leer je toch wel sleutelen met die oude auto's.
__________________
www.hardleers.net | Photography//design//art//people
Reply With Quote
  #4  
Old 02-06-2009, 19:39
akpolfein akpolfein is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 19
Default

ik heb zelf al wel een trike gebouwd enzo, dus van sleutelen heb ik wel wat verstand
ik heb thuis ruimte genoeg om hem neer te zetten
en ik ben van plan om alles zelf te doen, als werktuigbouwkundige moet dat volgens mij wel lukken

maar het is dus mogelijk
€4000 incl. auto? dat valt volgens mij wel mee toch?
wat voor onderdelen moet ik dan nog extra vervangen?

Last edited by akpolfein : 02-06-2009 at 20:47.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-06-2009, 22:34
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

waarom het idee om met een 1.6 te beginnen?
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #6  
Old 02-06-2009, 22:36
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Je kunt beter een g60 blokje ombouwen naar turbo Kost je wel een lieve duit om een turbo blok te bouwen wil je het betrouwbaar hebben...
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #7  
Old 02-06-2009, 23:04
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Die 5000 slaat op alleen de ombouw kosten, waarbij er vanuit gegaan word dat er bijvoorbeeld een PG blok als basis word genomen (Dat is een G60 blok wat standaard veel kan hebben).
Reply With Quote
  #8  
Old 03-06-2009, 05:58
akpolfein akpolfein is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 19
Default

ik wil een pittig motortje, en ik dacht dat 1.8 en groter al standaart waren uitgerust met een turbo, dus dan kan ik er niet meer aan sleutelen

de kosten van een 2e hands turbo vallen volgens mij wel mee, en als ik dan in 1x de inlaat en uitlaat verbeter, dan ben ik een paar duizend eurotjes kwijt, maar dat heb ik er wel voor over

maar bij een g60 zit er al een scroll-type supercharger op, kan er dan nog een extra turbo op?
en je hebt het al over een pg blok, is een standaart blok daar niet goed genoeg voor

en stel dat ik een motor met turbo koop, dan kan ik alleen de inlaat en uitlaat tunen toch? zonder dat het te moeilijk word

Last edited by akpolfein : 03-06-2009 at 06:07.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-06-2009, 06:21
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

Quote:
Originally Posted by akpolfein
en stel dat ik een motor met turbo koop, dan kan ik alleen de inlaat en uitlaat tunen toch? zonder dat het te moeilijk word


vaak doet hier alleen een chip al genoeg.

ik heb het idee dat eea onderschat wordt. Piet is bezig met een turbo op zn VR6, pols eens bij hem wat er bij komt kijken. Vaak is het verstevigen van de binnen kant van het blok (drijfstang / krukaslagers, koppakking) wel eerste een vereiste hoor als je op safe speelt. Succes.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-06-2009, 07:50
akpolfein akpolfein is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 19
Default

oke, dan is het goed dat ik eerst wat ga informeren voordat ik eraan begin
dan word het denk ik te moeilijk voor mij ik dacht dat ik gewoon een turbo erop kon schroeven en evt. een versnellingsbak ofzo, en dat ik dan klaar was, maar dat valt tegen

dan hou ik het voorlopig bij de inlaat en uitlaat en misschien is een chip ook interressant
heeft zo'n chip veel effect? ik heb gehoord dat dat tegenvalt

Last edited by akpolfein : 03-06-2009 at 07:53.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-06-2009, 08:02
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

ligt er aan, diesel meeste te winnen, benzine geblazen ook wel behoorlijk wat.
atmosferisch benzine viel tegen meende ik.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-06-2009, 08:28
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Sleutelen is idd super, echter als je alleen de onderdelen telt ben je al vlug een 3 a 4 duizend kwijt ( zuigers 500,- drijfstangen 1100,- etcetc )

dan praat je wel over een turbo/druk setup
goedkoopst is 1.8 T pakken (degelijk, heeft zichzelf bewezen, en zo te chippen naar 260 + pk )

p.s. als afgestudeerd? werktuigbouwkundige weet je ook dat ervaring een hele grote rol speelt waar vaak geen papiertje tegenop kan.

Dus om de kosten in de hand te houden zou ik een G60 (pf blok) of een 1.8 T blok zeker in overweging nemen.

Suc 6 met je project/plannen! hou ons op de hoogte van je vorderingen
Reply With Quote
  #13  
Old 03-06-2009, 10:33
akpolfein akpolfein is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 19
Default

dus bij een g60 of een 1.8 turbo hoef ik geen drijfstangen enzo te versterken?
logisch want er zit dan al een turbo op
Reply With Quote
  #14  
Old 03-06-2009, 10:46
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Een g60 blok is inderdaad al voorzien van de nodige stevigere onderdelen. Wat ook niet onbelangrijk is dat is de warmteontwikkeling in het blok. Bij een g60 blok is hier al aan gedacht. Ook hebben de zuigers al een lagere compressie in vergelijking met een ongeblazen blokje.
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum