Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-09-2004, 16:50
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default homokineet los maken (hele as met torx boutjes)

Hallo, ik ben nu mijn linker aandrijfas aan het vervangen, maar ik krijg hem er niet tussenuit. Ik heb een golf 2 uit 88. alle 6 de torx-boutjes zijn los, maar wat dan?
alvast bedankt. (hoe sneller, hoe beter....kan ik weer verder!)
san..
Reply With Quote
  #2  
Old 27-09-2004, 17:01
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Die grote moer in het midden van je wiel moet ook los hoor!!
Reply With Quote
  #3  
Old 27-09-2004, 17:22
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

ja, dat was ik vergeten te zeggen. die is ook los. alles is los, maar nu krijg ik hem er niet tussenuit. moet de remschijf los ofzo? welke kant van de as moet eerst los?
bedankt
Reply With Quote
  #4  
Old 27-09-2004, 17:36
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Fuseekogel los halen, dan kan je hele fuseestuk naar buiten klappen en kan je de as eruit trekken. Nadeel is alleen dat je dan de auto naderhand weer moet laten uitlijnen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #5  
Old 27-09-2004, 20:39
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Bedankt Allart-Ghetta! dat had ik net nodig. Tis gelukt. fusee los gehaald (drie boutjes onder draagarm). nieuwe aandrijfas gemonteerd, morgen alles goed aandraaien en dan binnenkort even uit laten lijnen. maar dat was toch al heeel lang niet meer gebeurd. moest trouwens wel speciaal dat torx sleuteltje halen (15 eutjes), maar ja zonder dat gaat het zo lastig...
Maar de groeten VW freaeaeaeaks.
San, VW kenner is spé.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-09-2004, 21:42
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Ik wil niet vervelend doen maar het zijn dus GEEN torx boutjes (of je hebt er andere ingezet) maar origineel horen er 12 kantige boutjes in te zitten, Maat 8.

Tip, doe meteen even 2 nieuwe aandrijfas hoezen erop, daar zitten de boutjes standaard bij.

BELANGRIJK !! Vergeet AUB NIET !! die plaatjes die onder de boutjes zitten. Deze zorgen ervoor dat de boutjes op hun plek blijven. Als je ze weg laat lopen de boutjes er geheid uit.

Suc6
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #7  
Old 27-09-2004, 21:50
Erwin16v Erwin16v is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 73
Default

Als je de kogel eruit haalt in plaats van die drie boutjes dan hoef je hem naderhand niet telaten uitlijnen even bout m10 eruit even met een bandenijzer of iets dergelijks het sleuf gat iets verder uitelkaar drukken en je hebt de kogel er zo uit
Reply With Quote
  #8  
Old 27-09-2004, 22:31
bartman bartman is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 463
Default

Quote:
Originally Posted by Erwin16v
Als je de kogel eruit haalt in plaats van die drie boutjes dan hoef je hem naderhand niet telaten uitlijnen even bout m10 eruit even met een bandenijzer of iets dergelijks het sleuf gat iets verder uitelkaar drukken en je hebt de kogel er zo uit

correctomoendo!! maar soms zit deze wel erg vast en kan je beter opteren om de bout op einde van driehoek te lossen. Dat gaat ook .
__________________
NOT fast NOT furious
Reply With Quote
  #9  
Old 28-09-2004, 08:37
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Marco
Ik wil niet vervelend doen maar het zijn dus GEEN torx boutjes (of je hebt er andere ingezet) maar origineel horen er 12 kantige boutjes in te zitten, Maat 8.

BELANGRIJK !! Vergeet AUB NIET !! die plaatjes die onder de boutjes zitten. Deze zorgen ervoor dat de boutjes op hun plek blijven. Als je ze weg laat lopen de boutjes er geheid uit.

Hoe heet het dan, en wat is torx dan precies. Bij die zaak waar ik dat sleuteltje haalde zeiden ze ook maat 8, wat zegt dat? M8?
En ik ben de plaatjes niet vergeten hoor, ook de dikke ring niet onder de grote (maat 30) bout.
Reply With Quote
  #10  
Old 28-09-2004, 08:41
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default vette troep

De vorige hoes was helemaal door (en te lang mee doorgereden), daarom heb ik de hele as vervangen. Maar nu zit alles (lees:ALLES) onder dat vet wat normaal binnen die hoes blijft. Is daar nog een handig spulletje voor of wordt dat gewoon schrapen en vegen... :frown:
Reply With Quote
  #11  
Old 28-09-2004, 09:24
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by Erwin16v
Als je de kogel eruit haalt in plaats van die drie boutjes dan hoef je hem naderhand niet telaten uitlijnen even bout m10 eruit even met een bandenijzer of iets dergelijks het sleuf gat iets verder uitelkaar drukken en je hebt de kogel er zo uit


Zo te horen ben je OF heeeel erg handig OF je sleutelt juist niet zo vaak. Fuseekogel loshalen is meestal een enorm kloteklusje. Ik haal zelf daarom altijd de 3 M8 boutjes los, zeker omdat ik de auto ook laat uitlijnen met de fuseekogels in de buitenste stand van de glijverstelling. Kan ik het weer monteren zonder uitlijnen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #12  
Old 28-09-2004, 11:51
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,861
Default

De methode van Erwin 16v werkt inderdaad
Ik doe het ook altijd zo, bout van tevoren goed inzeiken met kruipolie en als je pech hebt moet je hem eruit rammen met een flinke hamer.
Maar het scheelt wel uitlijnen, naderhand bout vervangen en alles werkt zoals het hoort.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 28-09-2004, 21:15
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Torx is een zeskantige ster en twaalfkant spreekt voor zich, is zeg maar een torx maar dan 12 voudig. Hoe dat precies zit met de maat weet ik niet, maar ik heb zelf ook zo'n 12kantige stift gekocht daardoor wist ik dat het maat 8 is. En als ik me niet vergis is de maat van de bout van de startmotor 10, in elk geval ook een 12 kant
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum