Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-11-2008, 19:07
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Unhappy verbreed staal ET42 MkIV past niet...

Hallo forummers!

Ook ik (hoe origineel ) heb maar eens een setje verbreed staal 'geregeld'...

Stap 1:
Een paar 16" stalen velgen aftroggelen van je collega, die tòch lichtmetaal heeft gekocht. Het staal is 16-gaats, 16", ET42, 6½J
Stap 2:
Naar en 'oud baasje' in Vinkeveen, om deze te verbreden naar 7½ (nu dus ca. ET30) en 8½ J (nu dus ca. ET17)
Stap 3:
matzwart spuiten, 3 lagen
Stap 4:
Banden regelen; Toyo Proxes 215/40-16 achter en Michelin Pilot 195/45-16 vóór, en laten monteren
Stap 5:
Alles monteren op de Vento! DÃ*t ging dus niet door...



klaar om te klussen

Achter gaat wel goed; maar de schroefset moet dus wel iets omhoog...
Vóór, echter, zit-ie tegen de (GTI-)remklauw aan

Ik dacht persoonlijk, dat een VW Golf MkIV-velg op een VW Vento geen enkel probleem zou zijn... Ik was echt verbaasd!
Past dus niet!

Dus de vraag:

Wie-o-wie heeft eenzelfde soort combinatie? Mk4 velg op Mk3
...en wat is de oplossing?

Ik verwacht zelf, dat een 'spacer' van 5 mm (misschien nog wel minder!) wel afdoende zal zijn, hoewel ik eigenlijk niet nòg verder naar buiten wil...

Geef FF tips uit de praktijk AUB!
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999

Last edited by Vento Vice : 27-11-2008 at 07:32.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-11-2008, 19:16
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

Zijn ze naar buiten of naar binnen verbreed?
Zijn ze naar buiten verbreed, veranderd theoretisch je et waarde wel.
Maar je afstand van je hart naar de binnenkant van je velg blijft hetzelfde...

Heb je ze van te voren gepast?
Enige simpele oplossing is idd met spacers gaan werken..

[EDIT] Lees nu pas je onderste zin mijn excuses [EDIT]
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #3  
Old 25-11-2008, 19:28
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Dat je velg niet past heeft niets met het verbreden te maken zo te zien, maar een mk4 velg past blijkbaar niet om een mk3 gti remklauw.

Ik zou het met een spacer oplossen.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-11-2008, 07:27
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Post ...iets meer info nog...

Nee idd, het verbreden heeft er feitelijk niks mee te maken; er is aan de 'buiten-zijde' een stuk tussen gelast.
...en ik begrijp ook wel dat ik dit probleem simpel met een spacer kÃ*n oplossen.
Het was alleen erg verrassend; en ik vroeg mezelf af of iemand anders dat ook al eens was tegen gekomen.
Ik bedoel: als je een 16" stalen velg met steek 5 X 100 voor je Mk3 zoekt èn het moet een VAG-product blijven , dan kom je al gauw bij een Mk4 velg, of niet?! Logische keuze, leek mij...

Ik had de velg dus wel van te voren gemonteerd, maar meer om te kijken hoeveel ik hem kon verbreden. Toen is mij niets opgevallen, want ik heb er niet aan gedraaid, toen...

Toen ik ze uiteindelijk ging monteren, eergisteren, heb ik de bouten 'gewoon' helemaal aan kunnen draaien en zelfs met de momentsleutel het laatste slagje gegeven.
Echter, toen ik de auto wilde verrijden, was er een schrapend geluid; niet goed dus

Bij nadere inspectie kwam het volgende naar voren:
Een gedeelte van de remklauw, hieronder rood omcirkeld, raakt de velg, waar nu een ondiepe groef in zit, maar het zat ook weer niet zó klem, dat het draaien van het wiel onmogelijk was.
Het heeft dus eigenlijk meer te maken met de vorm, die het hart van de velg aan de binnenkant heeft, dan met het verbreden of de ET-waarde.




Nu wil ik eigenlijk niet aan remdelen 'kloten', maar zou ik ook iets (1 Ã* 2 mm) van dat remklauw-randje af kunnen halen, zonder dat het onveilig wordt?

Nog een extra vraagje: Hoeveel 'vlees' moeten de wielbouten minimaal hebben? Ze draaien nu zo'n 18 mm in de naaf, zowel bij de lmv-'s als bij de staaltjes.
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999

Last edited by Vento Vice : 27-11-2008 at 07:41.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-11-2008, 08:05
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

18mm is meer als zat... Alleen je moet wel andere wielbouten hebben he, bij LM t.o.v. staal... let daar wel ff op

Suc6 verder!
Reply With Quote
  #6  
Old 27-11-2008, 08:36
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Ik heb ook ooit een mm van de rembeugel eraf geslepen om een velghart passend te krijgen. Dat gaat prima. Zolang het geen 5mm is zou ik mij geen zorgen maken. En als je dat niet wilt is grotere remschijven met remklauwen de volgende optie.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #7  
Old 27-11-2008, 09:24
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Originally Posted by MellyVille
18mm is meer als zat... Alleen je moet wel andere wielbouten hebben he, bij LM t.o.v. staal... let daar wel ff op

Suc6 verder!


Is ook niet altijd het geval.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-11-2008, 10:00
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

nope, parabolen zet je ook met bolconische bouten vast..

volgens mij was de richtlijn minimaal de dikte, maar een beetje marge kan nooit kwaad
Reply With Quote
  #9  
Old 27-11-2008, 10:07
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

van die remtang kan je best wel afhalen, vooral als je de velg nog kunt draaien met moeite.

Haakse slijper er langs en net zo lang doorgaan tot het past.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 27-11-2008, 18:46
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Is ook niet altijd het geval.


Het type wielbout hangt af van het gat in de velg... Niet van het materiaal van de velg...
Reply With Quote
  #11  
Old 27-11-2008, 18:52
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

bright light
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #12  
Old 27-11-2008, 19:51
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Ik had op mijn Vento GT ook MK4 16" staal met ET42.
Zat bij mij een spacer tussen van 5mm en dat was genoeg, denk zelfs dat 3mm ook al genoeg is.
Mijn spacers waren zonder centrering omdat hij met 5mm nog net op de naaf centreerde.
Reply With Quote
  #13  
Old 27-11-2008, 20:24
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
van die remtang kan je best wel afhalen, vooral als je de velg nog kunt draaien met moeite.

Haakse slijper er langs en net zo lang doorgaan tot het past.


Let wel op, houd wat meer speling want de "Tang" kan gaan uitzetten door de hitte van het remmen...

Maar je zou idd gewoon je tang iets bij kunnen slijpen, mits het niet te veel word!
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #14  
Old 27-11-2008, 22:02
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Bij slijpen gaat niet, er af wel .
Reply With Quote
  #15  
Old 27-11-2008, 23:08
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default



Dat bedoel ik uiteraard, maar goed opgemerkt
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #16  
Old 27-11-2008, 23:15
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

En ik zou eerst een spacer van 3mm proberen om te kijken hoe dat staat en of het kan. Afslijpen kan altijd nog
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #17  
Old 29-11-2008, 07:24
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Smile Dit is het idee...

Aha Tieffleger, tòch nog iemand met dezelfde combi!
Was jij ook zo verbaasd?! En waren die velgen ook verbreed en ging het sturen toen nog goed, qua ruimte in je binnenschermen?

Ik ga het idd eerst met 3mm proberen op een alternatieve methode, nl. 5 X 14 mm carroserie-ringen (buitendiameter ca 50 mm) van de Praxis per wiel (die zijn nl. precies 3 mm dik!)
Goedkope oplossing en volgens mij nèt zo veilig, daar het wiel idd nog gewoon op de naaf centreert.
(het gaat ten slotte maar om 3mm)

Als dat lukt, heb ik dat liever dan al dat geslijp; dat zit me toch niet zo lekker.
Ik heb er zo snel niet heel goed naar gekeken, maar wÃ*t is precies de functie van die 'boog' van de remklauw die tegen mijn velg aan zit?

Bolconisch of gewoon conisch; ik heb er eerlijk gezegd niet zo op gelet...
Ik wist wel, dat beide types bestaan.
Ik heb er nu idd Parabolen op zitten (ook bolconisch, zegt Marcski hier), maar die zijn ooit de vervanging geweest van Fondmetal type 5800 17"-ers en die weer van de originele 15"-velgen; alles met dezelfde originele 20 wielbouten...
...zònder problemen trouwens!
Ik zal er eens op letten...
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote
  #18  
Old 29-11-2008, 18:38
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Mijn velgen waren niet verbreed, dus daar kan ik je geen info over geven...

Zou idd wel ff kijken of je de goede wielbouten gebruikt, ik heb ook eens voor een testrondje met de verkeerde bouten gereden maar mijn achterwielen waren toen wel bijna losgelopen.
Reply With Quote
  #19  
Old 11-12-2008, 18:15
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Wink Het zit erop! (ze zitten erop...)

Vervolg 11 december:

Na wat gekloot met M14 ringetjes van 3mm dik, heb ik toch maar de haakse slijper ter hand genomen
Een ietsiepietsie eraf en de velgen pasten wèl aan de vóórzijde.
Achter 1 cm omhoog geschroefd en voilá:



215/40-16 Toyo Proxes achter...



...en 195/45-16 Michelin Pilot vóór!






verbreed van 6½ J ET 42 naar 7½ J (nu dus ca. ET30) en 8½ J (nu dus ca. ET17)

Eigenlijk wil ik nog wel van die kleine kapjes die de bouten en de naaf van het zicht onttrekken.
Ik heb gehoord dat die van een T4 passen? Van een Caddy 3 in ieder geval niet... (vanmiddag geprobeert )
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote
  #20  
Old 11-12-2008, 19:10
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

gelukkig maar, ringetjes ertussen was echt geen oplossing
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum