#1
|
||||
|
||||
verbreed staal ET42 MkIV past niet...
Hallo forummers!
Ook ik (hoe origineel ) heb maar eens een setje verbreed staal 'geregeld'... Stap 1: Een paar 16" stalen velgen aftroggelen van je collega, die tòch lichtmetaal heeft gekocht. Het staal is 16-gaats, 16", ET42, 6½J Stap 2: Naar en 'oud baasje' in Vinkeveen, om deze te verbreden naar 7½ (nu dus ca. ET30) en 8½ J (nu dus ca. ET17) Stap 3: matzwart spuiten, 3 lagen Stap 4: Banden regelen; Toyo Proxes 215/40-16 achter en Michelin Pilot 195/45-16 vóór, en laten monteren Stap 5: Alles monteren op de Vento! DÃ*t ging dus niet door... klaar om te klussen Achter gaat wel goed; maar de schroefset moet dus wel iets omhoog... Vóór, echter, zit-ie tegen de (GTI-)remklauw aan Ik dacht persoonlijk, dat een VW Golf MkIV-velg op een VW Vento geen enkel probleem zou zijn... Ik was echt verbaasd! Past dus niet! Dus de vraag: Wie-o-wie heeft eenzelfde soort combinatie? Mk4 velg op Mk3 ...en wat is de oplossing? Ik verwacht zelf, dat een 'spacer' van 5 mm (misschien nog wel minder!) wel afdoende zal zijn, hoewel ik eigenlijk niet nòg verder naar buiten wil... Geef FF tips uit de praktijk AUB!
__________________
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 Last edited by Vento Vice : 27-11-2008 at 07:32. |
#2
|
||||
|
||||
Zijn ze naar buiten of naar binnen verbreed?
Zijn ze naar buiten verbreed, veranderd theoretisch je et waarde wel. Maar je afstand van je hart naar de binnenkant van je velg blijft hetzelfde... Heb je ze van te voren gepast? Enige simpele oplossing is idd met spacers gaan werken.. [EDIT] Lees nu pas je onderste zin mijn excuses [EDIT]
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#3
|
||||
|
||||
Dat je velg niet past heeft niets met het verbreden te maken zo te zien, maar een mk4 velg past blijkbaar niet om een mk3 gti remklauw.
Ik zou het met een spacer oplossen. |
#4
|
||||
|
||||
...iets meer info nog...
Nee idd, het verbreden heeft er feitelijk niks mee te maken; er is aan de 'buiten-zijde' een stuk tussen gelast.
...en ik begrijp ook wel dat ik dit probleem simpel met een spacer kÃ*n oplossen. Het was alleen erg verrassend; en ik vroeg mezelf af of iemand anders dat ook al eens was tegen gekomen. Ik bedoel: als je een 16" stalen velg met steek 5 X 100 voor je Mk3 zoekt èn het moet een VAG-product blijven , dan kom je al gauw bij een Mk4 velg, of niet?! Logische keuze, leek mij... Ik had de velg dus wel van te voren gemonteerd, maar meer om te kijken hoeveel ik hem kon verbreden. Toen is mij niets opgevallen, want ik heb er niet aan gedraaid, toen... Toen ik ze uiteindelijk ging monteren, eergisteren, heb ik de bouten 'gewoon' helemaal aan kunnen draaien en zelfs met de momentsleutel het laatste slagje gegeven. Echter, toen ik de auto wilde verrijden, was er een schrapend geluid; niet goed dus Bij nadere inspectie kwam het volgende naar voren: Een gedeelte van de remklauw, hieronder rood omcirkeld, raakt de velg, waar nu een ondiepe groef in zit, maar het zat ook weer niet zó klem, dat het draaien van het wiel onmogelijk was. Het heeft dus eigenlijk meer te maken met de vorm, die het hart van de velg aan de binnenkant heeft, dan met het verbreden of de ET-waarde. Nu wil ik eigenlijk niet aan remdelen 'kloten', maar zou ik ook iets (1 Ã* 2 mm) van dat remklauw-randje af kunnen halen, zonder dat het onveilig wordt? Nog een extra vraagje: Hoeveel 'vlees' moeten de wielbouten minimaal hebben? Ze draaien nu zo'n 18 mm in de naaf, zowel bij de lmv-'s als bij de staaltjes.
__________________
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 Last edited by Vento Vice : 27-11-2008 at 07:41. |
#5
|
|||
|
|||
18mm is meer als zat... Alleen je moet wel andere wielbouten hebben he, bij LM t.o.v. staal... let daar wel ff op
Suc6 verder! |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb ook ooit een mm van de rembeugel eraf geslepen om een velghart passend te krijgen. Dat gaat prima. Zolang het geen 5mm is zou ik mij geen zorgen maken. En als je dat niet wilt is grotere remschijven met remklauwen de volgende optie.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Is ook niet altijd het geval. |
#8
|
||||
|
||||
nope, parabolen zet je ook met bolconische bouten vast..
volgens mij was de richtlijn minimaal de dikte, maar een beetje marge kan nooit kwaad |
#9
|
||||
|
||||
van die remtang kan je best wel afhalen, vooral als je de velg nog kunt draaien met moeite.
Haakse slijper er langs en net zo lang doorgaan tot het past.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Het type wielbout hangt af van het gat in de velg... Niet van het materiaal van de velg... |
#11
|
||||
|
||||
bright light
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#12
|
|||
|
|||
Ik had op mijn Vento GT ook MK4 16" staal met ET42.
Zat bij mij een spacer tussen van 5mm en dat was genoeg, denk zelfs dat 3mm ook al genoeg is. Mijn spacers waren zonder centrering omdat hij met 5mm nog net op de naaf centreerde. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Let wel op, houd wat meer speling want de "Tang" kan gaan uitzetten door de hitte van het remmen... Maar je zou idd gewoon je tang iets bij kunnen slijpen, mits het niet te veel word!
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#14
|
|||
|
|||
Bij slijpen gaat niet, er af wel .
|
#15
|
||||
|
||||
Dat bedoel ik uiteraard, maar goed opgemerkt
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#16
|
||||
|
||||
En ik zou eerst een spacer van 3mm proberen om te kijken hoe dat staat en of het kan. Afslijpen kan altijd nog
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#17
|
||||
|
||||
Dit is het idee...
Aha Tieffleger, tòch nog iemand met dezelfde combi!
Was jij ook zo verbaasd?! En waren die velgen ook verbreed en ging het sturen toen nog goed, qua ruimte in je binnenschermen? Ik ga het idd eerst met 3mm proberen op een alternatieve methode, nl. 5 X 14 mm carroserie-ringen (buitendiameter ca 50 mm) van de Praxis per wiel (die zijn nl. precies 3 mm dik!) Goedkope oplossing en volgens mij nèt zo veilig, daar het wiel idd nog gewoon op de naaf centreert. (het gaat ten slotte maar om 3mm) Als dat lukt, heb ik dat liever dan al dat geslijp; dat zit me toch niet zo lekker. Ik heb er zo snel niet heel goed naar gekeken, maar wÃ*t is precies de functie van die 'boog' van de remklauw die tegen mijn velg aan zit? Bolconisch of gewoon conisch; ik heb er eerlijk gezegd niet zo op gelet... Ik wist wel, dat beide types bestaan. Ik heb er nu idd Parabolen op zitten (ook bolconisch, zegt Marcski hier), maar die zijn ooit de vervanging geweest van Fondmetal type 5800 17"-ers en die weer van de originele 15"-velgen; alles met dezelfde originele 20 wielbouten... ...zònder problemen trouwens! Ik zal er eens op letten...
__________________
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 |
#18
|
|||
|
|||
Mijn velgen waren niet verbreed, dus daar kan ik je geen info over geven...
Zou idd wel ff kijken of je de goede wielbouten gebruikt, ik heb ook eens voor een testrondje met de verkeerde bouten gereden maar mijn achterwielen waren toen wel bijna losgelopen. |
#19
|
||||
|
||||
Het zit erop! (ze zitten erop...)
Vervolg 11 december:
Na wat gekloot met M14 ringetjes van 3mm dik, heb ik toch maar de haakse slijper ter hand genomen Een ietsiepietsie eraf en de velgen pasten wèl aan de vóórzijde. Achter 1 cm omhoog geschroefd en voilá: 215/40-16 Toyo Proxes achter... ...en 195/45-16 Michelin Pilot vóór! verbreed van 6½ J ET 42 naar 7½ J (nu dus ca. ET30) en 8½ J (nu dus ca. ET17) Eigenlijk wil ik nog wel van die kleine kapjes die de bouten en de naaf van het zicht onttrekken. Ik heb gehoord dat die van een T4 passen? Van een Caddy 3 in ieder geval niet... (vanmiddag geprobeert )
__________________
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 |
#20
|
||||
|
||||
gelukkig maar, ringetjes ertussen was echt geen oplossing
|