#1
|
||||
|
||||
Golf 3 TD opvoeren?
Alo,
Ik heb zopas een golf 3 TD gekocht (dus geen TDi). Hij heeft 75pk wat helaas aan de weinige kant is. Rijden doet hij vlot maar het optrekken gebeurt net niet vlot genoeg. Ik weet dat het bij een TDI motor eenvoudig is van 90pk naar 110pk te gaan. Dit door simpel weg de originele 90pk verstuivers te vervangen door originele 110pk verstuivers. Na het nodige afstel werk rijdt de wagen dan gelijk een klok en de opvoering is zelfs niet zichtbaar wanneer je hem aan de pc hangt (= bij een chip tuning wel). Dit is een manier van opvoeren die geen bijkomende slijtage geeft aan de motor. Dit weet ik van echte kenners. Nu is mijn vraag als dit ook mogelijk is voor mijn golf 3 TD? Ik wil er niet in overdrijven maar een kleine 90 pk zou toch mooie zijn. Of kennen jullie een andere manier die verder geen problemen en/of slijtage met zich meebrengt. Alvast bedankt. Salu. |
#2
|
||||
|
||||
stuur maar eens een pm naar Da brt. (bert zwalve)
Greetz
__________________
Mk1 cabrio g60 mk1 Turbo Diesellllll |
#3
|
||||
|
||||
Heb zelf ook een TD met 75 PK en moet eerlijk zeggen dat het vooral met optrekken niet overhoudt... Hoewel hij voor zijn 75 pk vlotter optrekt dan de 1.6 van mijn zwager met ook 75 pk. En de top ligt volgens GPS rond de 170 echte km/h.
Een TD heeft geen motormanagement waardoor je aan chiptuning kunt doen. Maar er zijn veel meer mogelijkheden hoor. Te denken valt aan een intercooler en oliekoeler. Dan je turbodruk iets opvoeren en de brandstofpomp verder open draaien. Dan moet je volgens mij al een eind richting je beoogde 90 pk zijn! Let wel! Ga dit niet allemaal op eigen houtje doen, vooral het opendraaien van je brandstofpomp en turbodruk verhogen is niet iets voor mensen met -heel- weinig ervaring. En ga er vanuit dat je verbruik ook zal stijgen daardoor....En ze zijn al niet zo heel zuinig die TD's....helemaal niet in vergelijking met een TDI... Maar ken mensen hier in Duitsland die uit hun AAZ (dat is je motorcode) een vermogen hebben gehaald rond de 130 pk. Er is dus wel het een en ander mogelijk... En hier op het forum zijn er genoeg die je nog veel meer kunnen vertellen over dit thema!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#4
|
||||
|
||||
Nu heeft toevallig m'n vader ook een 75 pk 1,9 td in z'n golf 3,en die hebben we ook iets 'opgevoerd'
Daar hebben we de pomp iets meer brandstof gegeven ,dmv de roetstop iets in te draaien ,en is er een intercooler van een TDI 90 pk ingebouwd . Ook is er een open luchtfilter opgezet ,en dze motor loopt nu wel een stuk vlotter ,wel te vergelijken me een TDI 90 pk! Een oliekoeler heeft een Td al ,die werkt met een warmtewisselaar boven het oliefilter .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
@jettaracing:
Hoe zit dat dan nu met het verbruik van de auto? En walmt ie nu ook meer? Dat van die oliekoeler wist ik ook niet....weer wat geleerd! En dat van die ''roetstop'' waar je het over hebt... waar vind ik die precies? Dennis
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#6
|
|||
|
|||
Andere chip erop kom je wel beetje in de buurt
Last edited by coilt : 28-11-2008 at 20:47. |
#7
|
||||
|
||||
waar wil je die chip stoppen dan, een td heeft een mechanische inspuiting...
|
#8
|
||||
|
||||
Een Td maak je inderdaad sneller door de turodruk te verhogen, een grotere intercooler te plaatsen enz.. Ik heb ooit eens in een Td gereden met ongeveer 120 pk, dat veegde serieus
Ook lag de topsnelheid op iets van 215 km/u... Je kunt een TD niet chippen.
__________________
Bmw e61 530d touring |
#9
|
||||
|
||||
Je kan behoorlijk wat doen.
Als hij gaat roken is de afstelling niet goed en ook de uitlaat gas temperatuur te hoog. Je zou grotere nozzles in de verstuivers kunnen laten monteren. Anders afstellen van de wastegate. paar modificaties aan de pomp en je zit zonder veel roken op een 120Pk. Mocht je hulp nodig hebben moet je maar even een PB of email sturen.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#10
|
|||
|
|||
hey hallo
Hallo, bert, ik las op het forum dat je veel verstand hebt van turbo diesel blokken, ik heb in mijn golf 3 een td blok liggen met een mechanische pomp en een turbo van een transporter, eigenlijk ben ik nog op zoek naar een slang tbv de intercooler, deze zit er nu nog niet op. heb jij misschien enig idee waar ik deze kan kopen voor een TD??
Ik hoop dat je me kan helpen. Groeten jeffrey |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Als je turbo zich op dezelfde plaats bevind als de originele dan kun je slangen van een golf 3 TDi gebruiken omdat deze al is voorzien van een intercooler. Zo'n slangen vindt je gemakkelijk op een autoafbraak of dergelijke...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
of ebay.de wel ff de duitse ebay pakken
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#13
|
|||
|
|||
golf td opvoeren
Quote:
dag heren ik ben nieuw op dit forum en ik zocht naar info over het tunen van vento td. ik heb zelf al het een en ander uitgeprobeerd en kom tot de conclusie dat mijn kkk turbo slechts 0,4 bar levert. dit is veel te weinig tov. van standaard waarde(o,7bar) hoe kom ik er achter wat hier het probleem zou zijn. bij de eerste test merkte ik dat de katalisator dicht zat.(nog geen 0,2bar) nieuwe kat en nog maar 0,4 bar zelfs het slangetje van uit de turbo naar wastegate dichtgeknepen, maar geen resultaat. zou turbo versleten zijn? MVG JO |
#14
|
||||
|
||||
Het zou kunnen dat de turbo versleten is, maar het kan ook zijn dat de brandstofpomp te ver dicht staat om meer druk te maken. Of er zit een lek in de druk leiding tussen turbo en inlaat spruitstuk.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#15
|
|||
|
|||
hello DA-BRT, dank je voor je snelle reply. van de brandsofpomp kon je wel gelijk hebben ik heb al lang het vermoeden dat de auto te zuinig afgesteld is.nl. bij volgas rijden had ik het gevoel dat hij inhield.ik heb nu een andere steuerkegel ingebouwd en daardoor loopt de motor veel beter. maar de turbo druk blijft bij 0,4 bar.jl. zondag heb ik met een module gewerkt (damprad) om evt. de druk aan te passen. ik moet erbij zeggen dat ik nog in de testfase ben. MVG JO
|
#16
|
||||
|
||||
Je zou als test de brandstofpomp even meer brandstof kunnen laten geven om te kijken of het hier door komt.
Op de deksel van de pomp zit aan de zijde van de leidingen naar de verstuivers een M8 draadeinde met een borgmoer. Deze bout moet je iets verder indraaien. (wel onthouden hoeveel je hem verder ingedraaid!) 180 graden moet voldoende zijn om verschil te kunnen merken)
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#17
|
|||
|
|||
hello DA_BRT, je bedoelt zeker de "mengschraube", die net boven dat zwarte kasje zit.hierop zit bij mij een messing busje en daarachter een zwarte kunststoffen dikke ring
MVG JO |
#18
|
||||
|
||||
Ja, de brandstof hoeveelheidsschroef
en het zwarte kastje zit er bij bijna bij niemand op (startblokkering)
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#19
|
|||
|
|||
DA-BRT, zal wel een gefruts zijn om die messing bus en evt. zwarte ring er af te krijgen. tip? MVG JO
|
#20
|
||||
|
||||
Nee, valt mee.
De kunststof ring is zodat je hem niet anders afsteld. Of tewel die kan je er met een schroevendraaier afbreken. Die stalen plaat die vast gepuntlast is op de draadeinde hoeft er voor deze test niet af! Mocht je hem eraf willen halen. Er helemaal uit draaien en dan in de bankschoef hem even inklemmen, dan springt hij 9 van de 10 keer zo los.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |