#1
|
|||
|
|||
Kokende motor ----> ventilator slaat niet aan?
Okeej,
vanavond reed ik (in mijn Polo 6n 1.4 8v uit '99) dus nog geen 2 km en ineens lampje op het dashboard dat me temperatuur te hoog was. Auto aan de kant gezet en had dus een kokende motor met een heel spoor aan KVS over de straat. Nadat ik naar huis gesleept was ben ik gaan kijken of er ergens een slang lek was of dat het reservoir o.i.d. stuk was maar dat was niet het geval. Het vreemde vond ik dat de ventilator niet is aangeslagen. Ik heb toen de motor wat laten afkoelen en wat gewoon water bijgevuld (1 liter zal het geweest zijn...) en de motor opnieuw gestart om te kijken of de ventilator aansloeg. Deze deed dus niks. Mijn vraag is dus waar moet ik het probleem nu gaan zoeken? Ik dacht zelf aan de schakelaar op me radiateur of die op de ventilator zelf. En kan er ook wat met mijn thermostaat aan de hand zijn? Er is een trucje om je ventilator te testen toch? Weet iemand toevallig hoe dat in zijn werk gaat. Ik zou degene die me kan helpen ontzettend dankbaar zijn! Kris. |
#2
|
||||
|
||||
thermostaat ou ik zeggen
__________________
sa ist en net oars |
#3
|
||||
|
||||
na 2km al kokend heet? dan is er wat anders aan de hand, hoor...
|
#4
|
||||
|
||||
motor warmdraaien en voelen of alle slangen van motor--> radiateur wel warm en hard worden.
Zo niet, dan is je thermostaat kapot. Als je thermostaat niet open gaat, komt er ook geen warm water in je radiateur om de ventilator aan te laten slaan. Maar zoals gezegd; als je motor na 2km rijden al kookt, dan gaat er iets anders mis.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
|||
|
|||
Ja de slangen worden wel heet en staan ook vol met water. Dus het verhaal thermostaat kan ik nu uitsluiten?
|
#6
|
||||
|
||||
als de thermostaat niet werkt komt het warme water niet in de radiateur.
Dan blijft de uitgaande slang van de radiateur koud en wordt niet 'hard' doordat er geen water door gepompt wordt.. Als de slangen heet (te warm om aan te pakken) worden en hard worden (niet makkelijk in te knijpen), dan is je thermostaat goed en ws. je waterpomp ook. Hoe ziet de onderkant van je koelvloeistof vuldop er uit? Hoe is de kleur van je koelvloeistof? Hoe ziet de onderkant van je olievuldop er uit? Heb je al een compressiemeting gedaan op alle 4 de cilinders?
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Compressiemeting heb ik niet gedaan aangezien ik daar de spullen niet voor heb. Koelvloeistof kleur was gewoon het welbekende vieze groene kleurtje. Teminste dat zag ik aan het plasje water wat op de kokerbalk bleef liggen. De vuldoppen van olie en kvs zien er gewoon normaal uit. Ik kan geen vreemde dingen zien. De olievuldop heeft gewoon normale olie en geen sludge o.i.d. en de kvs dop is gewoon schoon en merk er niets vreemds aan. Kris. |
#8
|
||||
|
||||
Vul je systeem af en doe de dop erop.
Start je motor en laat hem een poos stationair draaien(houd ondertussen je temp meter in de gaten) Als die op bedrijfs temp is moet je thermostaat zijn open gegaan. Dit controleer je door aan beidie slangen van je radiateur te voelen of ze heet zijn en of er druk is opgebouwd 1 bar oid. Ook leg je je hand op verschillende plaatsen op de radiateur en voel of die wel overal heet is(meschien heb je verstopping) Als dat in orde is kijk je of de kvs recirculleerd(bij reservoir kijken of er kvs uit het kleine retour slangetje stroom bovenin het reservoir) Als dit allenmaal in orde is en je vin slaat nog steeds niet aan(na 10, 15min en wel temp in de gaten houden!) Dan is waarschijnlijk of de themoschakelaar stuk of de vin motor(zekering heel?) |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
NIET DOEN!! als je fan gaat draaien ben je je vingers kwijt.. |
#10
|
|||
|
|||
Het schijnt bij deze polo's 1.4 en 1.6 zo te zijn dat de thermostaat soms door de flens zou drukken waardoor de thermostaat niet meer opent. Ik kreeg deze tip op het vwforum van iemand en ben meteen gaan kijken.
Het zou volgens hem heel vaak voorkomen bij deze motoren.... Ik heb dus zojuist die flens eraf gehaald waar de onderste radiateurslang op vastzit, en dit kwam er uit: Op zich leek er niks mis mee, maar dat is omdat ik niet weet hoe het er normaal uitziet :roll: Maar in de flens zelf zag ik een stukje dat was afgebroken: Ik heb nu dus een nieuwe thermostaat en die flens erbij gekocht en nieuwe vloeistof etc.... Het is een zooitje pokkeweer hier dus het zal waarschijnlijk morgen zijn dat ik het er weer inbouw. Kris. |
#11
|
||||
|
||||
deze thermostaat is overleden; hoort in 1 deel te zijn.
Het klepje met veer hoort 1 deel te zijn met het huisje! Misschien is het toch alleen je thermostaat; zou goedkoop zijn.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb alles maar vervangen vanmiddag en vanavond even getest en hij doet het nu goed De ven slaat weer aan bij ong. 90 graden en alles werkt weer perfect. Ben blij dat je met dit soort fora en hulpzame lui nog een end kan komen Bedankt allemaal voor de tips en hopelijk hebben de andere 6n rijders er ook wat aan in de toekomst. (niet dat ik hoop dat andere dit probleem ook krijgen ) Kris. |
#13
|
|||
|
|||
Het lijkt erop dat ik een vergelijkbaar probleem hen. Ik heb de volgende tests gedaan:
- de ventilator kortgesloten: slaat aan - de motor laten draaien: de bovenste slang wordt redelijk hard en warm, de onderste slang blijft koud. Welk probleem zou ik hier kunnen hebben? De thermostaat of de thermoschakelaar van de ventilator (of beide)? Veel dank voor jullie hulp Eelko |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Thermostaat
__________________
VWCulture.nl
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Hey Kris, Ik heb dit destijds ook eens gehad! Binnen no time aan de kook.. VW gebelt, opgehaalt, 2 dagen later klaar, waterpomp e.d. vervangen...... Zelfde dus... Succes ermee...mooi die hulp van t forum!! gr. Leon |
#16
|
|||
|
|||
lul niet het is het deksel zo als hij zelf!!!! gezien heeft het thermostaatje moet zich daar tegen afzetten om te openen ...is een kwaaltje bekend bij de vw specialistten ...dus maak hem niet banger ,,dat is gewoon de juistte diagnose....van hem zelf duzz een topmonteurtje.....
__________________
quintus.....de grote race |