#1
|
||||
|
||||
Turbo-fluit bij 1.6 TD Eco diesel
Hoi hoi,
Nog even een kleine vraag: Is het normaal dat je bij de 1.6 TD Eco 1V dieselmotor (44kw) nooit de turbo hoort fluiten? (De enige referentie in deze zijn mijn voormalige 1.9 TDI's die allemaal floten.) Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#2
|
||||
|
||||
en als je in een tunnel rijdt? dan hoor je t stukken beter, probeer t eens
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#3
|
||||
|
||||
Die van mij floot ook altijd...heerlijk!
Kopen?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#4
|
||||
|
||||
Nou, mijn 1.6 TD heb ik nog nooit horen fluiten... ook niet in een tunnel. Misschien is het geen T meer?
Aan mijn gehoor ligt het niet, dat is 3 maanden geleden nog onderzocht en oké bevonden.. Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#5
|
||||
|
||||
de mijne floot wel altijd...
kheb de turbo te koop...dus als je er belang bij hebt: http://www.volksforum.com/forum/sho...light=ecodiesel
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#6
|
||||
|
||||
Mmmm, dan is de mijne wellicht overleden.
Toen ik de koppakking vervangen heb was het onmogelijk om de turbo van het uitlaatspruitstuk te schroeven.... (Heb er een nieuwe Gedore (12 kant?) speciale dop mee stuk gedraaid.) Bij mij is dat inmiddels dus tot één geheel samen gesmolten.... (Zie de 4 centrale bouten van de bovenste foto.) Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#7
|
||||
|
||||
mijn 1,6td hoor ik altijd, en je voelt het natuurlijk ook wel..
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#8
|
||||
|
||||
Mmmm, ik hoor of voel er echt helemaal niets van.
Toen ik de boel los heb gehad heb ik wel gechecked of de turbine vrij kon draaien en dat was geen probleem. Was ook geen voelbare speling. Zou eigenlijk een keer in een andere Eco moeten rijden om het verschil te voelen... Zijn er nog andere reden waarom ie eventueel geen druk zou opbouwen? En is dat ergens mee te meten? Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#9
|
||||
|
||||
turbodrukmeter?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#10
|
||||
|
||||
RubenD (in ander topic): En over je turbo (andere topic), kan goed wezen dat je inlaatcircuit zo lek als een mandje is. Dit moet je gewoon compleet nalopen.
Dat moet ik eens gaan proberen te checken dan. Het turbo-fluitje, komt dat heen van de inkomende samengeperste lucht of van de uitgaande hete lucht? Of is het gewoon dat immense toerental van de turbo zelf? Kun je bijv. de inlaatslangen eraf halen zodat je kunt zien of de turbo draait tijdens stationair / beetje "handgas"? Of is dat niet aan te raden? Turbodruk meter heb ik uiteraard niet zelf... Zijn die dingen prijzig? Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#11
|
||||
|
||||
Het fluitje komt door het hoge toerental van de turbo. De aanvoerslang van de turbo halen kan geen kwaad, met de afvoerslang moet je oppassen, de turbo krijgt geen tegendruk en zou theoretisch zo hard kunnen gaan draaien dat ie overlijd.
Verder kost een drukmetertje niet veel van 20 tot 60 euro in de regel. Die kun je gewoon in je interieur bouwen als je dat leuk vind, zie je het metertje steeds opkomen als je gas geeft.
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects. ||Corrado G60|| |
#12
|
|||
|
|||
Uhmmm misschien dat een eco diesel op lage druk draait vandaar dat je geen fluitje hoort?
Bij mij hoor je de turbo (heel licht) opspoelen, dus geen constante fluit zoals je bij moderne dieseltjes hoort. Ik heb een 59kw/80pk Golf 2 TD van 1990. Volgens mij hoor je geen fluit te horen, als je turbo overmatig fluit betekent toch dat je turbo aan het overlijden is? |
#13
|
||||
|
||||
waar sluit je een turbodrukmetertje eigenlijk op aan? dus hoe simpel is het om zo'n ding even in te pluggen?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#14
|
||||
|
||||
|
#15
|
||||
|
||||
Mmmm, een 1.6 TD 1V Eco diesel heeft geen LDA of drukleiding naar de brandstofpomp om iets op aan te sluiten... Wat is dan de beste oplossing?
Heb me een beetje ingelezen in turbo's, wastegates en dump/blow-off valve's en ik moet zeggen dat het interessante kost is. Kan het bijv. niet zo zijn dat de wastegate van onze oude 1.6 turbo d blokken vast gaat zit of niet functioneert? (Dat zou ook verklaren waarom er niets te horen valt.) Las trouwens ergens dat dump/blow-off valve's bij een diesel eigenlijk niet nodig zijn omdat wij geen throtte klep hebben. Het lijkt alsof er wel eentje op het inlaatspruitstuk zit toch? (Wellicht gaat het andere schade tegen?) Groet, Koen P.s. Heeft een 1V TD net als de zwaardere TD's ook oliesproeiers onder de zuigers voor extra koeling? Of was dit alleen weggelegd voor de GTD's en aanverwanten?
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Moet je de turbo van mijn Td van de witte jetta eens horen (wel een code JR) die fluit als een malle! (maar dan zit er dan ook wel een hele grote downpipe onder en een intercooler) En die draait op zo'n 1,2 bar ! Een eco turbo draait ook met zo'n 0,6 a 0,7 bar ,net als een normale 1600 turbo diesel. Ik heb zelf ook in de rode jetta een 1,6 eco turbo ,en als ik daar weer de originele luchtfilterbak op zet hoor je de turbo ook nauwelijks . As je er een open filterop zou zetten ,dan hoor je de turbo waarschijnijk wel ! Je hoort sowiezo deze turbo's minder goed ,omdat ze een stuk kleiner zijn dan de JR motorcode turbo's ,en de motoren zijn ook ontworpen met een economische achtergrond ,en dan heeft de turbo meer als functie om een luchtoverschot te geven waardoor je verbranding van je diesel beter en schoner word . Ik heb zelf de pomp ietsje meer opbrengst gegeven ,en dan trekt de motor al een stuk beter .zoals je al zegt ,de 1v heeft ook al geen LDA potje op de pomp ,dus krijgt de motor ook al geen extra brandstof bij het optrekken . Die 'blow off valve ' die jij bedoeld is een beveiligingsklep ,voor als je waste gate niet werkt . De waste gate gaat open bij 0,7 bar ,de 'BOV' die gaat open bij 0,8a0,9 bar . Ik heb dan ook bij mijn witte jetta ,met de JR motor die klep buitengesloten . En voor zover ik weet zijn er 1v's mét oliesproeiers en 1v's zonder oliesproeiers .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
Kijk! Weer een heleboel interessante informatie.
Heeft iemand een idee waar je de inlaatdruk kunt meten bij een 1V? Waar zou je een manometer/turbodruk metertje het beste op kunnen aansluiten? Ga binnenkort eens even checken of het compressorwiel wel draait!! Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#18
|
||||
|
||||
Ik heb zelf ook een 1V en aangezien ik altijd muziek aan heb staan hoor ik toch niets.
Hoe dan ook, ik heb wel het idee dat hij druk opbouwt als ik het geluid zo hoor, het is echt een typisch geblazen geluid wat ik hoor als ik onder de kap luister. Ik merk alleen weinig van de turbo zelf tijdens het rijden heb ik het idee. Het is niet dat ik ineens die turbo in voel springen zeg maar. Maar nu begrijp ik dat ik gewoon even de inlaat eraf kan halen en vervolgens kan zien of die turbo draait zoals die moet en dan hoor ik ook wel duidelijk of die z'n werk doet of niet?
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
ik heb zelf ook een 1v ecodiesel, en ik ben het helemaal met dexter eens, ik hoor hem ook niet fluiten, en ik heb ook niet dat je ineens in je stoel gedrukt wordt ofzo. maar ik heb toch wel het idee dat ie wel werkt, voornamelijk boven de 3000rmp heb ik het idee. maarja, als je "eco"wilt rijden dan ga je toch niet over de 3000 rmp
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current) golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current) golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex) |