Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 25-05-2008, 19:54
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC

Default Enorm nastuiteren

Hoi jongens,
ik heb een Jetta 1 met een Supersport schroefset.
Omdat ik er lager mee wou, heb ik de bumpstops flink ingekort, en de hulpveren verwijderd.

Dit was de constructie

Ingekorte bumpstop

En dit zit er nu dus onder. 2,5 cm schroefdraad is er nog over.

Nu is het probleem, dat hij nu enorm nastuitert. Hiervoor reed ik dus gewoon alleen op de bumpstops, dat stuiterde ook wel, maar nu is het echt gewoon eng.
Ik ging daarnet met een redelijk vaartje door de bocht, en toen was ie zo aan het stuiteren dat ik het gevoel had dat m'n voorwielen van de grond af kwamen zegmaar.
Ook als ik over een hobbelweggetje ga, stuitert ie echt 3x na. Te vergelijken met een stuiterbal. Toen ik nog op de bumpstops reed was dit dus niet zo.

Is dat normaal, of heb ik zitten knoeien?
Hij moet overigens nog wel uitgelijnd worden.
Reply With Quote
Old 25-05-2008, 20:14
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict

Send a message via MSN to Bertus_01

Als ik zo de foto's zie, zie je dat op de laatste foto dat het bovenste gedeelte van de schokbreken nu veerloos is.
Waardoor het eerste stuk onafgeveerd is en wat denk ik het nastuiteren veroorzaakt.
Reply With Quote
Old 25-05-2008, 20:28
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life

Ik denk dat de dempers nu tegen hun eindaanslag aan knallen.
Je hebt nu ook -10,0 voorspanning op de veren zo te zien.
1988 Polo G40
Reply With Quote
Old 25-05-2008, 20:34
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder

Ik zie zo vaak dat mensen denken dat het draad dat ze over hebben bepalend is voor hoe laag ze kunnen. Wil je nog een beetje normaal kunnen rijden moet je dus ook kijken naar hoeveel veerweg er nog overblijft.
Old 25-05-2008, 21:01
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor

ik snap ook niet echt waarom de hulpveer er tussen uit moet !?

volgens mij kan je echt laag met de hulpveer er nog gewoon tussen !

lopen je aandrijfsaaen niet aan trouwens ?

gr. Martijn
Reply With Quote
Old 25-05-2008, 21:18
ZOAB's Avatar
ZOAB ZOAB is offline
Volksforum Aandeelhouder

je geeft het antwoord zelf al....

Quote:
Originally Posted by Gertjan
of heb ik zitten knoeien?

-= VW Caddy 1.9TD=- 1986
-= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975
Reply With Quote
Old 25-05-2008, 23:02
Gertjan's Avatar
Married to PC

Ja ach, dat ik zit te knoeien heb ik wel vaker, maar daar leer je ook weer van toch?

@Martijn; Ik heb net even de wielkassen een beetje aangepast, en toevallig zag ik ook dat de rechtse aandrijfas aan heeft gelopen.

Over die hulpveren;
die hadden zowiezo geen nut meer, want hij was zo laag geschroefd dat ze hun werking hadden verloren. (te zien op de eerste foto)
Ik heb tegelijkertijd die bumpstops aangepast, en de hulpveren er tussenuit genomen.
Of ik nog net zo laag kom als ik die hulpveren er weer tussen stop, weet ik dus niet.

@Jurgen; ik heb bijna geen veerweg geloof ik. Dat zal waarschijnlijk ook wel het enorme stuiteren veroorzaken.

Wat ik niet snap, is bijvoorbeeld de Jetta van Misha, die kon gewoon nog zonder de hulpveren er tussen uit te trekken flink laag gaan. Ligt dat aan het feit dat hij een V-maxx schroefset heeft?
Reply With Quote
Old 25-05-2008, 23:14
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Haha, de vorige keer dat ik keek had ik niet eens gezien dat die demper zover boven de veer uit stak. Whaha, zoals je de handel nu gemonteerd hebt werkt het niet. Een mooi stuk hout zal beter veren omdat hout zachter is als metaal.

Als je geen voorspanning hebt kun je wel vergeten dat het fijn gaat rijden.
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 07:53
Gertjan's Avatar
Married to PC

Quote:
Originally Posted by RubenD
Haha, de vorige keer dat ik keek had ik niet eens gezien dat die demper zover boven de veer uit stak. Whaha, zoals je de handel nu gemonteerd hebt werkt het niet. Een mooi stuk hout zal beter veren omdat hout zachter is als metaal.

Als je geen voorspanning hebt kun je wel vergeten dat het fijn gaat rijden.

Die zuigerstang zakt gewoon helemaal in totdat de bovenkant op veer rust, als je de schokbreker monteert en dat auto op z'n wielen zet.
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 08:26
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

normaal werkt dat niet zo.. Je moet normaal de veren samentrekken (verenspanners) om de zuigerstang zo te laten staan! Bij jou is er geen voorspanning meer om het hele gebeuren als 1 geheel te laten werken.

Een demper zakt in totdat deze weerstand voelt van de veer, dat is logisch.

Ik gok er op dat je zuigerstangen tegen de aanslag rammen als je ook maar iets inveert (zoals Dennis aangaf). Haal beide veren er eens af en probeer handmatig de demper tot aan zijn aanslag te duwen. Dan kan je markeren tot waar deze (maximaal) in kan veren. Monteer dan je ve(e)r(en) weer en probeer het zelfde. Waarschijnlijk zit hier niet veel verschil tussen en heb je gewoonweg een te lange zuigerstang om zo laag te gaan.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 09:39
Gertjan's Avatar
Married to PC

Quote:
Originally Posted by martiepartie
normaal werkt dat niet zo.. Je moet normaal de veren samentrekken (verenspanners) om de zuigerstang zo te laten staan! Bij jou is er geen voorspanning meer om het hele gebeuren als 1 geheel te laten werken.

Een demper zakt in totdat deze weerstand voelt van de veer, dat is logisch.

Ik gok er op dat je zuigerstangen tegen de aanslag rammen als je ook maar iets inveert (zoals Dennis aangaf). Haal beide veren er eens af en probeer handmatig de demper tot aan zijn aanslag te duwen. Dan kan je markeren tot waar deze (maximaal) in kan veren. Monteer dan je ve(e)r(en) weer en probeer het zelfde. Waarschijnlijk zit hier niet veel verschil tussen en heb je gewoonweg een te lange zuigerstang om zo laag te gaan.

Ja tuurlijk, bij een setje standaard schokbrekers zijn die veren zo lang dat ze niet los liggen.
Jouw theorie over te lange zuigerstangen kan best kloppen. Toen ik ze eraf had heb ik ook die dingen met de hand ingeduwd, en gekeken tot hoe ver ze kwamen ongeveer. Omdat ik ook ff wou kijken of ik wellicht zonder bumpstops zou kunnen rijden.

Het probleem is dus dat de zuigerstang gewoon aan z'n eind zit, omdat de bumpstops die er nu tussen zitten te dun/kort zijn eigenlijk, right?
Misschien is het dus wel handig om er iets dikkere bumpstops tussen te stoppen, en dan gewoon weer verder karren op m'n bumpstops.
Opzich was dat nog wel te doen. Je moet er wat voor over hebben om een beetje laag te rijden he
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 09:58
martiepartie's Avatar
Married to PC

Quote:
bij een setje standaard schokbrekers zijn die veren zo lang dat ze niet los liggen

Bij een schroefset hoort dat ook zo te zijn, anders heb je de allergrootste bagger aangeschaft wanneer je de hulpveren weghaalt zal je wel snel hebben dat de veerspanning/onbelaste lengte van de hoofdveer niet genoeg is om de demper onder voorspanning te houden, stimmt! Ik DENK dat het idd je zuigerstangen zijn die nu aan het ketsen zijn met je demperbehuizing, maar ik kan dat vanachter 't computerscherm heel makkelijk beweren

Gewoon weer een paar bumpstops kopen, er tussen zetten en verder stuiteren.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 10:03
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC

Zonder voorspanning op de veren... sterker nog: -10 cm voorspanning..

Ik wil 't niet eens weten hoe dat rijdt. Gelukkig ligt ie al op de grond, dus mocht er een veer over de schotel schieten.. ach: what's the worse that could happen? Fietsertje mee pakken terwijl je richting een sloot hobbelt?

Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 10:04
Gertjan's Avatar
Married to PC

Quote:
Bij een schroefset hoort dat ook zo te zijn, anders heb je de allergrootste bagger aangeschaft wanneer je de hulpveren weghaalt zal je wel snel hebben dat de veerspanning/onbelaste lengte van de hoofdveer niet genoeg is om de demper onder voorspanning te houden, stimmt! Ik DENK dat het idd je zuigerstangen zijn die nu aan het ketsen zijn met je demperbehuizing, maar ik kan dat vanachter 't computerscherm heel makkelijk beweren

Gewoon weer een paar bumpstops kopen, er tussen zetten en verder stuiteren.

Nou kijk, op deze foto is dat dus gewoon goed te zien;

Hier zitten de hulpveren er nog onder, en staat ie niet onder spanning.
Hier heb ik hem dus helemaal omlaag geschroefd.
Supersport is voor zover ik weet niet de grootste bagger

Maar ik gooi denk ik maar idd weer een paar bumpstops er tussen, kijken of dat beter gaat
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 10:32
martiepartie's Avatar
Married to PC

dan heb je de set te laag geschroefd. Even een quote;
Quote:
Ik zie zo vaak dat mensen denken dat het draad dat ze over hebben bepalend is voor hoe laag ze kunnen
. In dit geval is dat dus, terugdraaien totdat je geen voorspanning meer hebt.

Ik zal mijn opmerking over de 'grootst mogelijke bagger' ietsje nuanceren ; soms ligt het niet aan het materiaal, maar aan de wensen van de gebruiker.. Volgens mij zou jij het liefst aan de andere kant van het asfalt rijden, zo laag wil je gaan
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 10:41
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Quote:
Volgens mij zou jij het liefst aan de andere kant van het asfalt rijden,

Als hij zo blijft prutsen met z'n ophanging zal dat ook vast niet lang meer duren denk ik
Nu maar hopen dat hij in z'n geglij en gestruiter de bocht uit geen onschuldige slachtoffers maakt.
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 11:12
Gertjan's Avatar
Married to PC

Quote:
Originally Posted by Area51
Als hij zo blijft prutsen met z'n ophanging zal dat ook vast niet lang meer duren denk ik
Nu maar hopen dat hij in z'n geglij en gestruiter de bocht uit geen onschuldige slachtoffers maakt.

Ja, precies, dat probeer ik nu dus ook op te lossen
Er is dus blijkbaar een grens aan hoe laag je kan gaan

En dat de draad die je over hebt bepaald hoe je laag je gaat, daarvan weet ik ook wel dat het niet werkt. Want als ik hem dus bijvoorbeeld van 2,5 cm schroefdraad over helemaal naar beneden schroef, ga ik niet lager, dan lig ik gewoon op m'n bumpstops.
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 16:49
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans

Send a message via MSN to Gijs

Uit ervaring kan ik zeggen dat het rijden zonder veerspanners kort door de bocht kut is.
Gewoon wat omhoog en 15" monteren met 165/50. Deze wielen moet je maar onder een kruiwagen monteren

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Old 26-05-2008, 16:54
martiepartie's Avatar
Married to PC

laag is leuk; maar alleen als het 't rijgedrag ten goede komt. Lekker hoeken, strak bochtengedrag is prima.

Heb zelf nooit begrepen wat er leuk aan is om zo laag mogelijk te liggen, geen ene reet aan veerweg over hebben en continu met weet ik veel wat de bodem te schrapen..
carrosserie bijwerken omdat aandrijfassen geen plek genoeg hebben, homokineten verneuken door de rare hoekverdraaingen die optreden, bodem + uitlaat schampen en ga zo maar door...

Leuk
Ik schrik me al rot als ik met mijn voorlip van de golf een drempeltje schamp of met de tunnelverstijver van de steilheck.. Die zijn niet eens zo heel laag, ik kan bijna overal gewoon rijden.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 27-05-2008, 07:50
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC

Quote:
laag is leuk; maar alleen als het 't rijgedrag ten goede komt. Lekker hoeken, strak bochtengedrag is prima.

Heb zelf nooit begrepen wat er leuk aan is om zo laag mogelijk te liggen, geen ene reet aan veerweg over hebben en continu met weet ik veel wat de bodem te schrapen..
carrosserie bijwerken omdat aandrijfassen geen plek genoeg hebben, homokineten verneuken door de rare hoekverdraaingen die optreden, bodem + uitlaat schampen en ga zo maar door...

Leuk
Ik schrik me al rot als ik met mijn voorlip van de golf een drempeltje schamp of met de tunnelverstijver van de steilheck.. Die zijn niet eens zo heel laag, ik kan bijna overal gewoon rijden.

Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
Reply

Posting Rules