#1
|
||||
|
||||
4x4 Kever Project
Denk begin ook maar een topic. Ben een tijdje alleen maar aan het lezen maar als we dat allemaal doen stopt dat op een gegeven moment natuurlijk ook.
Ben vorig jaar begonnen aan een project waar ik al meer dan twintig jaar over nadenk. Dacht nu moet het er maar van komen. Vanaf het moment dat de Transporter uitkwam met syncro had ik zoiets van dat moet onder een Kever. Wil dus een Kever bouwen met vier wiel aandrijving van een T3 en V6. Met gebruikmaken van zoveel mogelijk originele Volkswagen onderdelen. Grote wielen, BAJA stijl, Dakar ?? enaan het einde goedgekeurd voor op de weg!!!!!!!!!!!! Hier volgen wat fotos van hoe het er nu bij staat.............. En zo zijn we nog wel even van de straat af.............. |
#2
|
||||
|
||||
WOW, je zou willen dat alle eerste posts zo begonnen..
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#3
|
||||
|
||||
Super! Succes
__________________
Instagram/AndreBusser |
#4
|
||||
|
||||
Wow, heftige plannen!
Ben benieuwd naar het vervolg! (alleen die 4wd met een 'simpele' wbx vind ik ook al stoer zat hoor!) Jens |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Heb ik overnagedacht maar vind een V6 er toch mooier uitzien. De achterkant wordt veel open, zoals bij een BAJA dus je ziet hem helemaal zitten. Komt ook nog bij dat in de V6 van de eerste AUDI 100's (onderandere) al 175PK zit en om in de buurt hiervan te komen moet er toch behoorlijk veel geld aan te pas komen. Misschien niet een helemaal eerlijke vergelijking maar toch. De V6 is bv al een stuk zwaarder. |
#6
|
||||
|
||||
zo iets?
__________________
Instagram/AndreBusser |
#7
|
||||
|
||||
Ziet er gaaf uit. En dan in BAJA stijl
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
2e keer al.....welkom hier, ik volgde je topic al ergens anders....... volksrods topic |
#9
|
||||
|
||||
mooi plan... ben benieuwd naar het resultaat!!! Zal zeker ook een hoop custom werk bij zitten?
__________________
VWCulture.nl
|
#10
|
||||
|
||||
Woohoo, dit ziet er goed uit!
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#11
|
||||
|
||||
DAMN! Gaaf project!!!
__________________
Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
krijg je hier niet heel raar stuurgedrag bij inveren door? |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Volgens de berekeningen zou het moeten werken. De geometry is prima. We zullen zien hoe het uitwerkt. |
#14
|
||||
|
||||
Welke berekeningen? Ben erg benieuwd namelijk Ik weet uit ervaring dat dit soort modellen niet 1-2-3 door te rekenen zijn. Het ontwerpen van een wielgeometrie is zeer lastig en afhankelijk van ontzettend veel parameters.. Daarom kosten de software waar het mee te berekenen is ook ongelovelijk veel geld.
Een enkele A-arm configuratie op deze manier (ongelijke lengte en de scharnierpunten niet haaks op de rijrichting) gaat voor vreemde reacties zorgen tijdens inveren, omdat er ongewenst grote incrementen in camber, toe en caster optreden met deze constructie. Nou is het misschien helemaal niet je doel om een racer te bouwen, dan maakt het allemaal iets minder uit! Verder heel erg goed bezig (net laswerk! ) en een heerlijk 'think outside the box' concept!
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#15
|
||||
|
||||
Via, via heeft een computer "nerd" (niet negatief bedoeld) mijn wensenlijstje door "SusProg3D" gehaald en het zou moeten werken.
Ben inderdaad ook benieuwd want er komt toch wel meer bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. En soms moet je een klein beetje schipperen omdat het anders in de praktijk niet uitkomt. Heb ook niet de makkelijkste weg gekozen. Maar wel de leukste............... |
#16
|
||||
|
||||
Je hebt een prima weg gekozen denk ik! susprog3d is niet echt een hoogwaardige solver, het is puur een kinematische solver. Om weggedrag (en dus het belangrijkste aan een geometrie) te testen heb je een multibody dynamische solver nodig. Vandaar uit kan je je wielophanging/geometrie steeds verder optimaliseren.
Alles aan deze voorwielaandrijving/ophanging optimaliseren is inderdaad een oplossing, maar dat heeft alleen nut als je dat ook aan alle andere delen van de auto doet Zoals het nu zit zal je er prima mee kunnen rijden. Een hoop standaard auto's hebben slechtere systemen, puur omdat daar ook geschipperd is tussen verschillende belangen. Vind het reuze interessant, deze ombouw.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#17
|
||||
|
||||
Een duur softwareprogramma nodig om te bekijken wat een wielophanging doet bij in- en uitveren? Dat is echt niet nodig.
Maar ik ben wel benieuwd of het bevalt, je krijgt aardig wat (in) toespoor geloof ik bij inveren (ik zit nu toch naar de voorkant te kijken, toch?). Ik zou zelf niet zo blij zijn als er bij mijn auto sprake is van (heel) veel roll en bumpsteer. Wat, geloof ik, bij deze configuratie momenteel wel het geval is. Maar dat wilde je? Is er in dat programma ook een mogelijkheid om die fuseematen op te geven en je maximale draagarmlengte? Wat aan de ene kant wel makkelijk is, kun je ergens beginnen! En hoe word het bovenste punt van het fusee bevestigd (ben verder niet in detail bekend met transporter syncro systemen). Maar d.m.v. een 3D schets in bijvoorbeeld ProE/Catia/Solidworks is dat allemaal te bekijken. Edit: Het is in ieder geval een erg mooi project. Ik ben momenteel ook met een soortgelijk project bezig, maar dan samen met 11 anderen (6 man bij de vooras en 6 man bij de achteras). |
#18
|
||||
|
||||
Voor je stabiliteit is modelleren in Adams oid echt wel belangrijk Dynamische reacties zijn slecht te voorspellen dmv een schets in een 3D programma.
Hoe je auto reageert op snelle lastwisselingen en de dan extra optredende sporing e.d. is alleen te modelleren met een multibody programma. Knappe jongen die dat op basis van ervaring/uitspraken kan doen. Toename van toespoor/lengtes van draagarmen e.d. is blijkbaar al gemodelleerd in dat programma "susprog3D".
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#19
|
||||
|
||||
Dat is inderdaad waar, ADAMS is inderdaad erg handig. Maar zo'n dataprogramma waar je van alles in stopt en op de knop drukt, even wacht, en je hebt de "uitkomsten" is in mijn ogen niet echt geweldig/het einde. Het programma zal je immers nooit zeggen, dit kan beter/anders. Zal fijn/beroerd rijden
|
#20
|
||||
|
||||
Wat late reaktie maar ja. Ben een weekje weeste hobbelen met een huifkar in Drenthe. Half in sloot gelegen, lantarenpaal omgereden, paard op mijn voet gestaan. Je kent dat wel, zo'n rustige relaxte vakantie waarbij je weer helemaal tot rust komt.
Voor wat de wiel ophanging betreft heeft RubenD wel gelijk. Je kan het beste programma hebben en in theorie zou het moeten werken maar de praktijk moet het uitwijzen. We zullen zien............. BART |