#1
|
||||
|
||||
“Evolution Project” (bug with airride, flipfront and more...)
Ben alweer een jaartje bezig, maar wou mijn project toch hier ook even plaatsen.
Het begon allemaal toen ik bijna 18 was(1999). M’n rijbewijs zat er aan te komen dus waarom niet alvast een kever mooi maken? Zo gezegd en zo gedaan, maar omdat ik nog op school zat moest het allemaal low buget. Ik wist toen nog niet veel over de kever waardoor er regelmatig wijzigingen waren. Andere bumpers, liggende koplampen, andere motorklep. Je herkent het vast wel. Uiteindelijk heb ik er 4 jaar mee gereden. Toen is ze door een aanrijding (daarna wel opgelapt) en een andere dagelijkse auto in de stalling beland. Ondertussen ben ik het bezit van een eigen huis en een garagebox vlakbij. En nu ga ik het rustig overdoen. Niet meer low buget, maar gewoon goed! Ik wil er iets uniek van maken, wat ik toch wel een uitdaging vind in de wereld van de kevers. Dus met trots wil ik jullie op de hoogte houden van mijn: “Evolution Project” Ik heb haar 3 februari opgehaald: Blok hoeft niets aan gedaan te worden, want heeft net 1500km gelopen. Misschien alleen andere kleur. Ik heb voor een flip front gekozen, omdat ook al voor mijn aankoop er een aanrijding links-voor heeft plaats gevonden. Omdat ik de liggende koplampen mooier vind. Heb ik de staande uit het polyester gezaagd. Ik gebruik liggende van staal als mal die ik aan de achterzijde ga opvullen met hars en matjes. Om het flipfront dus wat degelijker te maken heb ik het standaard scharnieren gewijzigd en de ophanging flink verzwaard (dit was echt slap). Oude delen liggen er onder. Deze nieuwe scharnieren hebben voor de bevestiging van de bumper ook een lager punt gekregen. Ook verder gegaan met het wijzigen van de staande koplampen in liggende. Hier nog en de stalen mal. En hier het resultaat (na plamuren) body-off gegaan. Met dank aan: mijn pa, Dick, Jeffrey en Maurice. (ik hoop dat ze er ook weer bij zijn als ie er weer op moet) Het onderste deel is in de garage achtergebleven en het bovenste deel staat nu tijdelijk even bij mijn ouders, zodat mijn pa zich erop uit kan leven. Voor de aansluiting van het Flipfront heb ik toch gekozen voor (en zo noem ik het maar even) 1/3 spatbort systeem. Ik bedoel hiermee dat ik 1/3 van het spatbord vast laat en 2/3 flip. Vervolgens vanaf de bovenkant 1/3 spatbord schuin naar boven. Ik vind dit mooier. Ik kan een betere aansluiting/afsluiting maken en ik vond dat het onderste deel in de weg hing als het flipfront open stond. Het nadeel was alleen dat ik hiervoor iets te veel weg gezaagd had. maar dat heeft mijn pa zo opgelost nu kan je ook mooi zien waar het flipfront zal eindigen De linker voorkant was met een halve cm aan plamuur (vorige eigenaar) slecht te lassen en het plaatwerk onder het tectiel was alles behalve strak. Dus voor deze zijde gekozen voor een nieuw binnen spatbord (het zilvere is zink spray) na veel passen en meten De oortjes wou ik ook dicht hebben. Aan de linker zijde was de onderzijde van het oor slecht dus daar is het nieuwe stuk wat groter uitgevallen uiteraard had ik even de ramen afgedekt tijdens het slijpen en lassen. het was zoals vele roest plekken een klein plekje, maar na wat prikken en veel plamuur en polyesterhars?? weg te halen was rechts achter 250mm koker weg oud en nieuw uiteindelijk: Ik heb alle onderdelen die nog aan de bodem vast zaten verwijdert en ben bezig geweest met het verwijderen van alle Tektiel en lijmresten van de bekleding…wat een werk was dat. Hier het resultaat: Door “De” aanrijding was deze hoek erg slecht en moest vervangen worden. Hier nog even de omdraai foto’s ivm het staal dikte verschil probeer ik zoveel mogelijk te behouden Ik heb me bezig gehouden met het verlagen van de achterzijde. Voor de airride moet dit zo laag mogelijk. Omdat het eind van de schokdemper niet gehaald werd heb ik beetje bij beetje de arm aan de boven zijde smaller gemaakt. Duurde lang maar ik wou er niet te veel van af halen. Andere zijde was natuurlijk gewoon overtrekken. Kon het niet laten om even de hoogte te bekijken voor de stangkoppen met kokers die voor de ondersteuning van de luchtbalg zorgen moet de binnenhoek achter vrijgemaakt worden. hier zijn de stangkoppen links te zien en al het gelaserde staalwerk om de luchtbal boven vast te houden. Heel veel meet werk (en een beetje gokwerk) voordat het naar de laser kon hier de balg houder nog los tegen elkaar hier de balghouder vanaf de andere kant. Alles is 5mm dik. de houder zal langs de blauwe lijn tegen het chassis worden gelast lijkt mij sterk genoeg maar eerst alles schoon en blank maken om goed te kunnen lassen zo is het geworden (incl. hoekplaat voor de stangkoppen) na heel veel passen en meten> het hart van de balg moet boven het hart van de koker en minimale maat tussen de houder en de koker wou ik 3inch hebben nu de ondersteunings koker met aan het uiteinde een dik blok met draad erin getapt dit blok is er voor 80% ingeschoven (krap) en voor 20% aan de koker gelast (lekker sterk) even alles monteren nu snel luchtkoppelingen kopen zodat ik de boel kan testen. ook hoog op de lijst staat het klaar maken voor de straler Last edited by alextromp55 : 12-06-2009 at 17:24. |
#2
|
||||
|
||||
Goedemorgen, je bent lekker aan het sleutelen zie ik zo!
Ziet er allemaal zeer veelbelovend uit. Ik blijf je topic in de gaten houden! |
#3
|
|||
|
|||
Dit ziet er echt veelbelovend uit zeg!
super project en succes grtz Tho |
#4
|
||||
|
||||
zeer netjes! ik ga je volgen!
__________________
Skoda Superb 2022 Fiat 500C Harley Davidson Electra Glide 1987 |
#5
|
|||
|
|||
inderdaad ben ook erg beniuwd wat je er van gaat maken!
het ziet er in iedergevaal veelbelovend uit |
#6
|
||||
|
||||
nice, lekker extreem project.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#7
|
||||
|
||||
zeer mooi...more pictures please...!!! ga zo door.. gr ronnie
__________________
Future project: Mk2 APY 210Ps S3 02M 2Wheel Racecar look. |
#8
|
||||
|
||||
Dank voor de positieve reacties! Leuk om te lezen. Binnenkort meer.
|
#9
|
||||
|
||||
Deze blijf ik wel even volgen.
Echt een stoer project Zoiets zou ik ook wel willen doen, maar dan met een kubel |
#10
|
||||
|
||||
Gaaf plan met een flip-front en air-ride
Misschien is het niet onverstandig om rechtsachter op de carrosserie even de staalborstel te zetten (onder bij de kokerbalk). Wellicht dat er nog meer gaten in vallen, en dat kun je beter nu tegen komen dan wanneer de auto gespoten is
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#11
|
||||
|
||||
Stoerrrrrr !!!
Succes ermee hoor
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#12
|
||||
|
||||
Danku!
@Lieuwe, Voor kubel met airride: http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?t=66 @Gijs, ik wil het carrosserie nog laten stralen. |
#13
|
||||
|
||||
mooi project, ben benieuwd wat je er van gaat maken,
ga het zeker volgen succes! |
#14
|
||||
|
||||
Leuk project,
ga dit in de gaten houden succes
__________________
VAGH Audi a4 Avant 1.8T '03 ? |
#15
|
||||
|
||||
Deze had ik nog niet gezien, lijkt me een mooi project!
|
#16
|
||||
|
||||
zo, bodem bij de straler opgehaald, hier en daar nog wat kleine gaatjes moeten dicht lassen en toen begonnen met de Caprotech behandeling. De keuze van behandeling voor de bodem was erg lastig. Epoxy, poedercoaten, scoperen, caprotech of combinaties hiervan waren voor mij de keuzes met elk zijn voordelen, nadelen en discussies.
Mijn uiteindelijke keuze: Caprotech. Dit kwam doordat Caprotech werk als een soort impregneer middel. De eerste lagen Caprotech RX5 hebben een klein beetje roest nodig om hechting te krijgen. Geen probleem: na 24uur binnen te liggen zie je het staal verkleuren. De RX5 is ook erg dun dus kruipt lekker overal tussen. Het heeft wel een vreemde kleur maar dat maakt niet uit omdat er nog 2 lagen RX10 eindlak overheen komen in kleur. Voor meer info over Caprotech: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/...h_produkten.htm Hier de bodem voor het stralen hier de bovenzijde met 2 lagen RX5 Hier de onderzijde met 1 laag RX5 (morgen 2de laag) |
#17
|
||||
|
||||
zo de RX 10 is aangebracht!!
Ben er zelf erg te vreden over, maar het ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Voor de RX10 had ik voor Ral 9007 gekozen (smoke zilver) een metalic kleur. Als je in het blik keek zag je zilver en een klein beetje zwart dat niet met elkaar wou mixen (ook niet na 10minuten roeren) Hierdoor kreeg ik een streep effect in de eindlaag. Dit effect zat in de kleuren en niet in de vloeing van het geheel, want in de TL gezien was het spiegel glad.... Als oplossing heb ik toch maar de compressor er bij gehaald. Door spuiten kreeg ik een constante structuur in de kleuren. Het is nu een klein beetje als hammerslag, maar wel met een spiegelglad oppervlak (zeer weinig sinasappeleffect). Met een gewone kleur had ik wel kunnen kwasten, maar ik wou gewoon graag deze kleur. En dan hier de foto's: |
#18
|
||||
|
||||
Dat ziet er zeer netjes uit! Mooie kleur ...
Leuk dat je je topic up to date houdt! |
#19
|
||||
|
||||
Mooi spul is dat inderdaad die RX producten, ook mijn bodem gaan we compleet behandelen maar deze wordt gewoon zwart.
Succes met opbouwen!
__________________
Fryske âlde skoalle loftkuolle gers jarre memmebatsers - Frisian Aircooled Movement - framvw.nl |
#20
|
||||
|
||||
ziet er goed uit!!
Ga zo door aan de kever en met posten |