Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-02-2008, 22:51
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default Hogere compressie 1.6 (16v PL)

Wij zijn bezig een PL moter om te bouwen naar een 1.6 daarvoor hebben we een krukas geplaatst van een 1.6. Maar nu komen de zuigers niet meer helemaal boven in en hebben dus te weinig compressie. Zijn er manieren om dit op te lossen?

We dachten zelf aan:
-Andere zuigers (maar welke)
-Andere Drijfstangen (maar welke)
- Blok vlakken (problemen met de lengte van de kopbouten en distributie riem)
Is hier voor misschien een kortere riem te krijgen?

Groeten Niels
Reply With Quote
  #2  
Old 24-02-2008, 22:54
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Turbo erop
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #3  
Old 24-02-2008, 23:07
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Turbo erop


Kan wel mooi zo ja maar mag helaas niet volgens regelement
Reply With Quote
  #4  
Old 24-02-2008, 23:23
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

De makkelijkste oplossing lijkt me langere drijfstangen. Ik weet dat G60 drijfstangen een afwijkende lengte hebben, maar niet meer of ze nou langer of korter zijn. Zowiezo hebben die dan ook weer een andere pistonpendiameter, loop je daar weer in de knoei...

Zijn de drijfstangen van een 1.6 motor niet geschikt dan? Blijkbaar is de slag van de krukas korter (daarom komen je zuigers nu niet meer bovenin), maar de 1.6 blokken zijn even hoog als 1.8 blokken. Kan natuurlijk ook zijn dat in een 1.6 'hogere'zuigers zitten...dan heb je er niks aan.

Is het niet eenvoudiger om een 1.6 16V te bouwen op basis van een 1600 onderblok?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #5  
Old 27-02-2008, 18:52
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Heb de knoop doorgehakt er word nu een stukje van de bovenkant afgefreesd. Nu nog opzoek naar een kortere riem, weet iemand 1 bruikbare riem? Groeten Niels
Reply With Quote
  #6  
Old 27-02-2008, 19:02
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

DE RE/EW enz zijn idd terug gebouwde 1800 cc motoren die nu door de kortere slag 1600 cc meten, maar gewoon de boring van de 1800 cc hebben.
De krukas heb je blijkbaar al gebruikt, de hoogte compenseert VW door de zuigers hoger te maken.
Als je toch met de 16V zuigers wil blijven rijden zal je idd van de kop en het onderblok moeten gaan vrezen.
Even meten dus, op zich is het geen probleem om een mm of meer van het onderblok af te laten halen.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-02-2008, 15:46
rallyegolf driver's Avatar
rallyegolf driver rallyegolf driver is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,149
Default

Om de timing te kunnen verstellen zou ik dan een verstelbaar nokkenastandwiel monteren. Daarmee kun je het inkorten van het onderblok compenseren met de timing.

Mocht dat niet baten , kun je dan nog verstelbare kettingwielen monteren op de nokkenassen?
__________________
2003 Touran trendline 1.6 16V FSI 7-persoons Zwartmetallic.

G60.....the best blowjob i've ever had!

Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Artzt oder Apotheker.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-02-2008, 16:08
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,034
Default

Quote:
Mocht dat niet baten , kun je dan nog verstelbare kettingwielen monteren op de nokkenassen?


Ja, die bestaan ook. Wordt niet vaak gedaan maar is een optie.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-03-2008, 15:15
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

De slag van een originele 1.8 is 9 mm groter als die van een 1.6.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-03-2008, 23:14
Blue Rallye's Avatar
Blue Rallye Blue Rallye is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 109
Default

Ik heb mijn onderblok uitgelitert en bijna 3mm gevlakt voor de juiste compressieverhouding. Ik heb een verstelbaar nokkenastandwiel gebruikt om de timing te compenseren, de originele distributieriem kun je gewoon gebruiken.

Als je het goed wilt doen, is de motor uitliteren de beste optie...
__________________
Finished:
2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost
I hope that Syncro can handle some torque...
Reply With Quote
  #11  
Old 05-03-2008, 00:59
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Ok bedankt ik laat 4mm van het onderblok afhalen, heb hem nog steeds niet terug. Hier wacht ik nog op, net als op de zuigerveren dan kan ik weer beginnen met bouwen. Morgen ga ik nog kijken naar een setje nokkenassen en dan moet ik nog een verstelbaartandwiel hebben. Ik kan niet wachten want ik heb er zin in
Reply With Quote
  #12  
Old 24-03-2008, 18:05
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Heb het blok weer goed als in elkaar. maar nu is de distributie riem toch te lang. Weet iemand of er een kortere riem te krijgen is of een grotere spanrol of eventueel een spanrol met een groter excentriek? Groeten Niles
Reply With Quote
  #13  
Old 24-03-2008, 22:30
Blue Rallye's Avatar
Blue Rallye Blue Rallye is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 109
Default

Je hebt weinig keus qua riem, als je de 16V riem gebruikt moet je 26mm brede riem hebben. Deze heeft een ander tandprofiel dan de 8V riemen die 20mm breed zijn, van de 8V riemen zijn wel meerdere lengtes te krijgen...

Als je maar 4mm van het blok gevlakt hebt moet de originele riem nog wel passen. Ik gebruikt het hoge onderblok wat bijna 3mm gevlakt is en de originele ABF riem past nog prima, ook staat de spanner niet in de uiterste stand...
__________________
Finished:
2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost
I hope that Syncro can handle some torque...
Reply With Quote
  #14  
Old 25-03-2008, 23:09
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Hij paste toch echt niet kon de spanner zo rond draaien, ik heb vanavond een 146 tands riem gehaald bij Emming in Ter Apel. En de moter hangt er weer in
Reply With Quote
  #15  
Old 06-01-2009, 22:04
TCD TCD is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 559
Default

Wat zijn nu precies de specs van dit blok, vindt het een interessante bouw,
Reply With Quote
  #16  
Old 17-03-2009, 19:31
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Een opel riem past op een 16V met afgevlakt onderblok. Vraag me niet welk type, probeer maar GSI 2.0 16V ofzo.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #17  
Old 18-03-2009, 22:59
jonasn jonasn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2008
Posts: 29
Default

een maat van mij heeft dit ook gedaan maar dan met een kr blok. Riem van een fsi geloof ik en een verstelbaar nokkenastandwiel maar de compressieverhouding is nog te laag dus zou er nog een stukje van de kop afmoeten.
Heb je dit ook gedaan?
Heb je de compressiedruk al gemeten? Deze was maar 7bar meer geloof ik.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum