![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Wij zijn bezig een PL moter om te bouwen naar een 1.6 daarvoor hebben we een krukas geplaatst van een 1.6. Maar nu komen de zuigers niet meer helemaal boven in en hebben dus te weinig compressie. Zijn er manieren om dit op te lossen?
We dachten zelf aan: -Andere zuigers (maar welke) -Andere Drijfstangen (maar welke) - Blok vlakken (problemen met de lengte van de kopbouten en distributie riem) Is hier voor misschien een kortere riem te krijgen? Groeten Niels |
#2
|
||||
|
||||
![]() Turbo erop
![]()
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Kan wel mooi zo ja maar mag helaas niet volgens regelement ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() De makkelijkste oplossing lijkt me langere drijfstangen. Ik weet dat G60 drijfstangen een afwijkende lengte hebben, maar niet meer of ze nou langer of korter zijn. Zowiezo hebben die dan ook weer een andere pistonpendiameter, loop je daar weer in de knoei...
Zijn de drijfstangen van een 1.6 motor niet geschikt dan? Blijkbaar is de slag van de krukas korter (daarom komen je zuigers nu niet meer bovenin), maar de 1.6 blokken zijn even hoog als 1.8 blokken. Kan natuurlijk ook zijn dat in een 1.6 'hogere'zuigers zitten...dan heb je er niks aan. Is het niet eenvoudiger om een 1.6 16V te bouwen op basis van een 1600 onderblok?
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Heb de knoop doorgehakt er word nu een stukje van de bovenkant afgefreesd. Nu nog opzoek naar een kortere riem, weet iemand 1 bruikbare riem? Groeten Niels
|
#6
|
||||
|
||||
![]() DE RE/EW enz zijn idd terug gebouwde 1800 cc motoren die nu door de kortere slag 1600 cc meten, maar gewoon de boring van de 1800 cc hebben.
De krukas heb je blijkbaar al gebruikt, de hoogte compenseert VW door de zuigers hoger te maken. Als je toch met de 16V zuigers wil blijven rijden zal je idd van de kop en het onderblok moeten gaan vrezen. Even meten dus, op zich is het geen probleem om een mm of meer van het onderblok af te laten halen.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Om de timing te kunnen verstellen zou ik dan een verstelbaar nokkenastandwiel monteren. Daarmee kun je het inkorten van het onderblok compenseren met de timing.
Mocht dat niet baten , kun je dan nog verstelbare kettingwielen monteren op de nokkenassen?
__________________
2003 Touran trendline 1.6 16V FSI 7-persoons Zwartmetallic. G60.....the best blowjob i've ever had! Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Artzt oder Apotheker. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja, die bestaan ook. Wordt niet vaak gedaan maar is een optie.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#10
|
||||
|
||||
![]() Ik heb mijn onderblok uitgelitert en bijna 3mm gevlakt voor de juiste compressieverhouding. Ik heb een verstelbaar nokkenastandwiel gebruikt om de timing te compenseren, de originele distributieriem kun je gewoon gebruiken.
Als je het goed wilt doen, is de motor uitliteren de beste optie...
__________________
Finished: 2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost ![]() ![]() I hope that Syncro can handle some torque... |
#11
|
||||
|
||||
![]() Ok bedankt ik laat 4mm van het onderblok afhalen, heb hem nog steeds niet terug. Hier wacht ik nog op, net als op de zuigerveren dan kan ik weer beginnen met bouwen. Morgen ga ik nog kijken naar een setje nokkenassen en dan moet ik nog een verstelbaartandwiel hebben. Ik kan niet wachten want ik heb er zin in
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Heb het blok weer goed als in elkaar. maar nu is de distributie riem toch te lang. Weet iemand of er een kortere riem te krijgen is of een grotere spanrol of eventueel een spanrol met een groter excentriek? Groeten Niles
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Je hebt weinig keus qua riem, als je de 16V riem gebruikt moet je 26mm brede riem hebben. Deze heeft een ander tandprofiel dan de 8V riemen die 20mm breed zijn, van de 8V riemen zijn wel meerdere lengtes te krijgen...
Als je maar 4mm van het blok gevlakt hebt moet de originele riem nog wel passen. Ik gebruikt het hoge onderblok wat bijna 3mm gevlakt is en de originele ABF riem past nog prima, ook staat de spanner niet in de uiterste stand...
__________________
Finished: 2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost ![]() ![]() I hope that Syncro can handle some torque... |
#14
|
||||
|
||||
![]() Hij paste toch echt niet kon de spanner zo rond draaien, ik heb vanavond een 146 tands riem gehaald bij Emming in Ter Apel. En de moter hangt er weer in
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Wat zijn nu precies de specs van dit blok, vindt het een interessante bouw,
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Een opel riem past op een 16V met afgevlakt onderblok. Vraag me niet welk type, probeer maar GSI 2.0 16V ofzo.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#17
|
|||
|
|||
![]() een maat van mij heeft dit ook gedaan maar dan met een kr blok. Riem van een fsi geloof ik en een verstelbaar nokkenastandwiel maar de compressieverhouding is nog te laag dus zou er nog een stukje van de kop afmoeten.
Heb je dit ook gedaan? Heb je de compressiedruk al gemeten? Deze was maar 7bar meer geloof ik. |