#1
|
|||
|
|||
Restauratie T2b Westfalia 1977. (Update 3 juni)
Hallo allemaal, na hevig wikken en wegen heb ik besloten mijn T2b ("mijn", in bezit van mij en een vriend) te restaureren. Eerder heb ik gepost de bus evt te willen verkopen maar wil er graag nog vele malen mee op pad.
Zo zag de bus er vorige week nog uit: Prima busje op het eerste gezicht maar er is toch wel wat aan geplamuurd, raamranden zijn slecht,de hoeken onder de achterlichten rot,de accubakken zijn gaar, alle 3 de deuren onder rot, en het hefdak kan ook wel een goede opfrisbeurt gebruiken. Dat wat betreft het carros. Motorisch ging het ook wat minder, warmloper gehad door verkeerde afstelling wat cilinder 3 van onze 1600 dubbelpoort heeft beschadigd, dit was ca 200 km na complete revisie, gelukkig waren we er snel bij en is er verder geen inwendige schade. Motor is alweer bijna gefixed nieuwe zuigers en cilinders zitten er al op. Zuiger 3 na demontage: Na paar uur slijpen al de nodige plamuur tegen gekomen: Dat word dus lekker lassen de komende maandjes Aangezien het hier een originele Westfalia betreft met een mooi interieur, origineel nederlander is, hebben we besloten de bus weer terug te brengen in de originele staat, dus de bus wordt weer "gewoon" oranje. De bodemplaten,ophanging, remmerij is in prima conditie en zal enkel opnieuw in de tectyl worden gezet. Zelf ben ik student dus heb niet altijd het geld en de tijd om het allemaal heel erg snel te klaren dus een weekje geen posts of fotos zal af en toe wel voorkomen. Hoop jullie te kunnen vermaken met mijn project. Daniel Alle tips en eventuele kritiek wat betreft de restauratie zijn natuurlijk van harte welkom Last edited by danielderaat : 03-06-2008 at 14:24. |
#2
|
||||
|
||||
zier erg leuk uit
veel succes er mee en blijf posten met pics |
#3
|
|||
|
|||
Ben zelf ook erg enthousiast, erg lekker om de dingen eindelijk te gaan fixen waar je al 3 jaar tegenaan kijkt. Ben er al mee naar spanje geweest lijkt me leuk om dat van de zomer weer te doen maar dan met een bus waar niet stukken plamuur vanaf vallen als je de deur te hard dichtgooid
Daniel |
#4
|
|||
|
|||
Ben reeds flink aan het lassen, wat bleek was dat de hele raamsponning aan de onderkant voorzijde van ellende aan elkaar was geplamuurd , heb er vanavond een compleet nieuw profiel in gelast, flinke reparatie maar wel heel erg mooi dat blinkende metaal ipv polyester plamuur.
Morgen fotos! (ik weet het, jullie vinden dit soort topics nooit zo boeiend zonder plaatjes . Daniel |
#5
|
||||
|
||||
Even inwrijven....
Een flinke klus, dus! Maar goed, als het dan allemaal klaar is, heb je er ook de eer van!
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
Hallo allemaal, nadat ik een mijn koffer met laptoplader in de trein had laten liggen heeft het even geduurd eer ik fotos kon gaan posten. (Ns heeft m'n koffer weer netjes terug gestuurd)
Enfin, zoals ik eerder berichtte waren al mijn raamranden rot. Dus alles uitslijpen en nieuw plaatwerk inlassen. Rot plaatwerk voorruit verwijderen: Nieuw plaatwerk pas maken: Nieuw plaatwerk inlassen: Lasnaden bijwerken ingelaste delen: Komt al in de buurt: Kleine putjes bijgewerkt, raamrand in fertan gezet en alles nat geschuurd en afgenomen (plamuur lijkt wat overdadig maar is absoluut niet het geval, ook de kleinste putjes moeten strak ): Dan 2 lagen inox spray ter bescherming, hier gaat uiteindelijk de grondlak en de aflak overheen. Vooruit raamrand dus totaal vervangen en is helemaal roestvrij en klaar voor de aflak. Be nu druk bezig de zijramen te herconstrueren, ben maar begonnnen met het raam wat het meest aandacht nodig heeft zodat het steeds wat sneller zal gaan. Sponning links midden raam al vervangen maar deze hoek was zeer roestig: Stukje ingelast en hoek aan het reconstrueren: Kortom lekker bezig geweest, motor is zo goed als af, keering achter koppelingsplaat nog even vervangen en nieuwe stoterstangen maar motor ligt los dus kost me weinig tijd. Laswerk wat nog voor me ligt: l+r accuplaten, hoeken l+r bij achterbumper, 2 sponningen zijramen, stukje in motorruimte, deuren l+r (nieuwe deurplaat) en klein gaatje voorfront. Hoop dit binnen 2 maanden af te hebben. Hou jullie verder gewoon op de hoogte van alle vorderingen. Alle kritiek, vragen en reactie's zijn natuurlijk van harte welkom. Zal snel weer posten. Last edited by danielderaat : 30-03-2008 at 23:22. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dat ziet er strak uit! Even uit nieuwsgierigheid; hoe lang ben je daar mee bezig geweest? Heb je nog plannen met de bus qua kleur/velgen/verlaging/andere fratsen? |
#8
|
|||
|
|||
Bedankt voor de lovende woorden
Qua tijd denk ik 5 uur lassen/slijpen en 6 uur afwerken (inclusief bakjes koffie en broodjes ). Ben wel een beginner qua laswerk, merk dat nu ik een paar weken bezig ben de rest al een stuk sneller gaat. Raamrand voor was eerste heftige laswerk dus heel geduldig en relaxt te werk gegaan. Maar resultaat mag er zeker zijn. Toekomst plannen voor de bus, tja helemaal origineel (oranje) maar misschien een tikkie omlaag, blijft gewoon erg mooi. Het originele Westfalia interieur is prima, we zullen het wel een beetje opfrissen door losgelaten laminaat op hoeken van kastjes weer netjes vast te lijmen. Het moet weer gewoon een oerdegelijke originele Westfalia worden waar we lekker mee op vakantie kunnen. Planning is om de bus in juli af te hebben om er in augustus weer lekker mee naar Noord-Spanje te gaan (Baskenland, golf van Biskaai). Last edited by danielderaat : 30-03-2008 at 23:52. |
#9
|
||||
|
||||
Dat is gewoon ECHT netjes gemaakt! Petje af.
Leuk project (zie het nu pas), wel balen van die motor zeg. Zuiger heeft wel echt een tik gehad. Maar gelukkig is dat alweer in orde dus!
__________________
Quote:
|
#10
|
|||
|
|||
Hallo allemaal, het is alweer even geleden dat er een update is geweest maar heb niet stilgezeten de afgelopen tijd. Ondanks dat we het erg druk hebben met studie komt er steeds meer schot in de zaak. We liggen prima op schema.
Aangezien we de bus niet voor de zomer helemaal kunnen laten spuiten maken we alles wat we vervangen heel erg strak, gronden het zelf en zetten het dan in de originele kleur. Aangezien we van de zomer met de bus op vakantie willen moet er op de vervangen delen wel een goede laag zitten. Later dit jaar wordt de bus gewoon in 1 keer helemaal gespoten. Nu wat betreft het werk: Raamranden zijn allemaal helemaal vernieuwd en staan zelfs al op kleur (dit was net na het natschuren van 2e laklaag, zal binnekort foos posten van uiteindelijke resultaat). Ook de sponning aan de voorzijde zit al strak in de lak. Een tegenvaller was een zwaar afgeplamuurd voorfront, dus die moest eruit. Plaatwerk bij Sjef besteld, die had nog een half front liggen van een klant die alleen de bovenkant wilde hebben, mazzel dus. Erin gelast. Nat schuren met korrel 600. Paar lagen gronden en weer nat schure. Toen Stevig in de lak gezet, ziet er supermooi uit al zeg ik het zelf. Oud en nieuw. Kortom we gaan wel lekker. Op de foto van het plaatwerk zie je de rechter accubak en hoek liggen. Dit wordt het volgende projectje. Daarna dezelfde ingreep op links. Zal proberen snel weer up te daten... Daniel Last edited by danielderaat : 03-06-2008 at 14:34. |
#11
|
|||
|
|||
Vette bus zeg, zoiets wil ik in de toekomst ook nog wel, zijn er nog vorderingen ?
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Hé Guus, ja er is nog stevig aan gelast afgelopen jaren. Zal binnenkort een update doen met wat foto’s. Het gaat wel stukje bij beetje, zo zal ik komende kerstvakantie proberen de kniekstukken te vervangen. Groet, Daniel |
#13
|
||||
|
||||
Bijna 13 jaar stof in een keer wegblazen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|