#1
|
||||
|
||||
"Welke olie is nou het beste" discussie
Laatste tijd veel aan het rondvragen wat nou echt goeie olie is voor mijn KR motor. Iedereen heeft er weer een andere mening over dus dan snap ik er na een tijdje ook niets meer van Wie kan mij nou echt een keer goed advies geven hier over ?
Volgens Kroon oil kan er het beste 5w30 longlife in mijn KR blok, wat ik nogal vreemd vind, en als alternatief 5w40 of 10w40. Volgens de oldskool specificaties moet er 15w40 in een KR motor (heb ik er nu in te zitten, Castrol Magnatec). Was zonet bij uitlijner/racer die gebruikte weer een op race gebaseerde 20w50 olie. Flinke discussie gehad bij een automaterialenzaak en die monteur daar, oude baas 35 jaar bij pon gewerkt, adviseerde mij een 5w40 half synthetische olie. Hij zij dat elke olie (dus 5w40, 10w40 of 15w40) bij hoge temperaturen even dun wordt, maar dat de 5w40 de beste smerende eigenschappen heeft. Hij zou mij niet de 15w40 adviseren wat ik er nu dus in heb te zitten. Volgens de oldskool kroon catalogus, van eind jaren 80, moet er wel 15w40 in mijn blok (toen hadden ze ook niet zoveel alternatieven waarschijnlijk). En als laatste is merk ook belangrijk ? Alle olieën moeten aan dezelfde eigenschappen voldoen dus in principe zouden ze allemaal bijna dezelfde samenstelling hebben. Of hebben fabrikanten zelf nog wat speciale trucjes/toevoegingen oid ? p.s. opmerkingen als "ik rij al 10 jaar met dit en het bevalt goed" heb ik niet zoveel aan p.s. 2 ik heb de search gebruikt, maar was niet zoveel boeiends te vinden. |
#2
|
||||
|
||||
IK werk bij texaco, heb al vaker uitleg gekregen over olie soorten en welke waar in moet etc. Natuurlijk ook vele discussie's gehad.
Naar mijn weten ( gebruik het zelf ook) is 5W40 synthetische olie 1 van de betere.
__________________
VAGH Audi a4 Avant 1.8T '03 ? |
#3
|
||||
|
||||
Beetje uitleg waarom je dat denkt is wel interessant
|
#4
|
||||
|
||||
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Zoeken op "welke olie" levert bij mij 84 hits op waarvan er een hoop interessante informatie bieden.... |
#6
|
||||
|
||||
Interessant, stelde deze vraag gister bij een medewerker van Ferwerda, kon mij enkel vertellen dat je bij kroon voor de naam betaald en dat comma een goed product was. Maar castrol was wel weer erg goed.
Wel zei hij, je blok is gebouwd voor een semi synthetische olie, niet volledig. Zijn de rubbers in je blok niet gewend. Zal dit topic eens volgen! Zelf heb ik in iedere auto tot nu toe Slick50 3/4 liter in het blok gegooid bij olieverversing destijds. Blijft 80000 km zitten. Of het werkt of niet, zal altijd discussies teweeg brengen. Maar mijn GTI heeft intussen al 3 keer zo'n toevoeging gehad, ook door de vorige eigenaar. KM stand staat nu op 318500. Blok klinkt wel erg goed nog voor die km's! |
#7
|
||||
|
||||
Buiten de officiele termen en specificaties voor olien die in dat Wikipedia stukje terug te vinden zijn, nog dit: Voor mijn 'belangrijkere' auto's (RallyeGolf, V8, VR6) gebruik ik altijd Castrol Magnatec (=volsynthetisch). Naar mijn ervaring superieur spul, kost wel wat.
In de rest van mijn gebakjes gebruik ik altijd de Brezan standaard 'Comma' halfsyntheet, met de achterliggende gedachte dat die olie de specificaties die 20 jaar geleden al golden (toen de auto gebouwd werd) minimaal glansrijk overtreft.
__________________
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Motorolie
Een goede kwaliteitsvolle motorolie is essentieel voor de motor, door de opbouw, rijdt het voertuig altijd belast en op trektocht worden niet altijd gemakkelijke en vlakke wegen gebruikt, hier wat info: De smeering: De levensduur van de motor wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van de smering. Motorolie heeft volgende functies: * De wrijving tussen de onderdelen zo minimaal mogelijk te maken zodat er zo weinig mogelijk energie omgezet wordt in nutteloze warmteontwikkeling. * Motorolie zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk slijtage gebeurt * Helpt mee met het koelen van de motor door warmteafvoer. * Reinigt en beschermt het oliecircuit tegen Corrosie( voor de mensen die niet weten wat corrosie is, aantasting van metalen door roest of verwering) * Zorgt voor een goede dichting tussen de cilinderwand en de zuiger zodat een maximale compressie en rendement behouden blijft. * Zorgt voor een goede werking van alle bewegende onderdelen bij elk bedrijfstemperatuur Oliepijlen: Dat weten jullie vast wel hoe dat moet. Controleer regelmatig het oliepeil voor een koude start , wanneer het voertuig geruime tijd op een horizontale weg heeft stilgestaan. Het oliepeil nooit hoger aan dan het maximum: dit kan motorschade veroorzaken!!! Olieverbruik: Een goede motor verbruikt altijd olie: tot een halve liter per 1000 km kan nog als normaal beschouwd worden. Een hoger verbruik duidt of kan verschillende redenen zijn : * versleten motor * verkeerde afstelling * kleppen vervuild of slechte sluiting * overbelasting * een defect * de verkeerde olie * verkeerd rijgedrag en moet nagekeken worden natuurlijk Eigenschappen: Viscositeit of vloeibaarheid van motorolie aflezen op het etiket: Wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd bij dalende temperatuur wordtmotorolie dikker en dus minder vloeibaar( starten gaat moeilijker). Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAF- Specificatie gebruikt SAF= Society of Automotive Engineers). De Letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal. Hoe lager het eerste getal( voor de W) hoe dunner de olie blijft bijlage temperatuuren ( goede start en smering in koude omstadigheden). Hoe hoger het 2e getal ( dus na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen ( goede smering in warme omstandigheden) Monograde en singlegrade olie: een oliesoort die geschikt is voor lage ofwel hoge tempertaturen, maar niet voor beiden tegelijk!!! Multigrade olie: geschikt voor de aageduide lage en hode temperatuur tegelijkertijd. Enkele voorbeelden: SAE 5W-30: erg dunne motorolie A1/B1 en SJ, zijn even goed als A3/B3/B4.( gebruikt door vele amerikaanse merken en Europese Ford) SAE 10W-40: een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen. SAE 15W-..: is monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen. SAE 30W..: is monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties biedt bij lage temperaturen. SAE 5W-40: is multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen ( geschikt voor de winter) SAE 10W-50: is multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen ( geschikt voor zomer of warme streken). SAE 10W-60: maak het maar zelf af DE API-NORM is de kwaliteit van de motorolie, kan je vaak gewoon aflezen op het etiket. deze normen bestaan uit 2 letters 1. S-klasse = voor Benzine motoren 2.C-Klasse = voor Diesel motoren, hier ga ik het niet over hebben Voorbeelden: API SD: motorolie vanaf 1968 -1970 die bescherming biedt tegen neerslag bij hoge en lage temperaturen met bescherming tegen slijtage en roest. API SE: motorolie vanaf 1971. SE-olie mag SC vervangen. Goede weerstand tegen oxydatie en cold slugde. API SG : motorolie vanaf 1989. SG-olie mag SF,CC SE of SE/CC vervangen. SG presteert beter dan SF olie op gebied van weerstand, bescherming tegen slijtage en weerstand tegen oxidatie. API SH: betere kwaliteit dan SG vooral voor bij gebruik in zwaardere motoren. API SJ: motorolie van uitstekende kwaliteit!!! De CCMC-Norm CCMC G4: (Multigrade) Bestemd voor benzinemotoren en vergelijkbaar met SG en overtreft SF ( voorheen G2) CCMC G5: (Multigrade) hoogste kwaliteit voor bezinemotoren ( voorheen G 3) met alle eigenschappen van G4 en een hogere temperatuursstabiliteit. DE ACEA-Norm: deze normen zijn ontwikkeld in 1996 em de code bestaat uit een letter, een getal en een jaargetal De letter A= voor bezinemotoren en Bt/m E = dieselmotoren. Het getal duidt aan over welke kwaliteit het gaat: 1 = lage kwaliteit, 2 = middel kwaliteit, 3= hoogste kwaliteit Het jaargetal duidt aan waneer de aangeduide norm werd vastgelegd. Voorbeeld: ACEA A1-96= de laagste oliekwaliteit, gebaseerd op de vastgelegde norm in 1996.
__________________
MK 1 gti 83 (project) |
#9
|
||||
|
||||
Nette uitleg, kan ik niks meer aan toe voegen
__________________
VAGH Audi a4 Avant 1.8T '03 ? |
#10
|
||||
|
||||
Dit topic kan een potentiele sticky worden!!
__________________
MK 1 gti 83 (project) |
#11
|
||||
|
||||
ik heb met de gekietelde motor op aanraden van freddy altijd 15w60 gereden
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Mr. Cane! |
#13
|
|||
|
|||
ik gebruik 15w50 castrol in mijn mk1 gti uit 1983!
Ik gooi er geen dunne olie in zoals 5w30 omdat toen deze motoren ontworpen zijn die olie ook niet bestond. Ik weet dat de DX onderblokken vaak 3ton lopen met normale olie! Een beetje dikke olie geeft ook een mooie oliedruk Dus ik gooi er geen hele dure olie in om t vervolgens langer in t blok te laten zitten, liever wat goedkopere olie en vaker verversen. In mijn bora met pompverstuiver diesel gooi ik wel 5w40, omdat de fabrikant dat voorschrijft. Daar kan longlife olie in ,maar om er dan 30 a 50 duizend km mee te rijden vind ik belachelijk Dan liever 5w40 en dan verversen om de 15duizend km. grtn yal |
#14
|
||||
|
||||
Die 15w40 die ik er nu in heb is dus wel vrij dik bij lage temperaturen en bied geen garantie bij hoge temperaturen Nou ja ik heb toch wel een Racimex oliekoeler dus boven de 100 graden komt de olie toch niet. En bij lage temperaturen heb ik geen tikkende klepstoters oid dus zal dan ook wel vloeibaar genoeg zijn. Misschien dat ik er wat last van krijg in de winter, maar dan zal ik toch weinig in de auto rijden Heb wel ietsje meer oliedruk, omdat de olie wat dikker is. Met de 10w40 had ik meestal rond de 2 bar druk bij warme motor en dat zit nu wel rond de 3/3,5 bar druk.
|
#15
|
|||
|
|||
Nu heb je het over een olie druk verschil (een ruim verschil) bij een warme motor, terwijl je in beide gevallen praat over x W40 olie, dat moet dan dus niet de oorzaak kunnen zijn dunkt mij?
|
#16
|
||||
|
||||
Daar heb je idd weer gelijk .. even iets te snel mijn conclusie getrokken 15w40 olie is wel op een totaal andere basis dan bv 10w40, misschien dat het daar iets mee te maken heeft ? Even google aangeslingerd en al snel weer wat info gevonden.
Quote:
Quote:
Staat genoeg op internet dus eigenlijk was ik gewoon te lui om het op te zoeken |
#17
|
|||
|
|||
ik heb verschillende keren castrol 10w60 racing syntec erin gehad,zeer tevreden over,was duur maar nu rond de 50 euro,bleef ik goede oliedruk bij hebben en met starten draaide die ook soepel rond,in kr 16v en dx gti blokken gehad,over de 10w40 ben ik niet zo tevreden,maar ja iedereen heeft z'n eigen visie......
|
#18
|
|||
|
|||
Heb sinds kort mijn olie ververst met filter (mann), Castrol Racing 10w40 en ik moet zeggen dit gaat er zo snel mogelijk weer uit want heb nu wel hele vreemde geluiden vanuit het kleppendeksel wat ik dus eerst niet had de motor klinkt nu heel rauw.
Vooral als ie wat warmer wordt dan hoor je de hydrostoters lichtjes tikken. Bij mijn vorige auto (mazda 323 140 pk) ook altijd dezelfde olie gebruikt en nooit problemen gehad of iets degelijks, en het zelfde geldt voor mijn Golfie MK1 Cabrio 1,6 carburator die tuft ook rond met dezelfde Castrol olie. Vandaar dat ik het dus ook in mijn 16v heb gegooit zonder succes dus Oliedruk warm is 2 bar bij stationair Ik denk dat ik maar weer over stap op 15w40 omdat het blok nog maar 16000 km oud is. Wat denken jullie??!! |
#19
|
||||
|
||||
Heb jaren Castroll gebruikt, maar deze olie werd steeds slechter.
Na 1x gebruik in mijn huidige motor was ik niet te vreden over de statonair loop en de levensduur van de olie. Je merkt gewoon dat het niet meer de RS is van het jaar 2000. Ben over gestapt op Kendall 5w50 (foutje het is geen 30) een echte syntheet en niet een wannabee! Met deze olie durf ik rustig 2 jaar te rijden (2500km). Heb ook geen vervuiling aanslag in b.v het klepdeksel. Echt een aanrader! Maar let wel als je motor het niet gewend is....kan het verkeerd uitpakken. De 20VT welke ik dagelijks rij...gewoon uit de bulk van Seat. Last edited by Gti1-G60 : 30-04-2008 at 18:25. |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Dat klinkt zo dat ik het maar beter NIET kan gaan proberen. Heb in mijn Cabrio ook eens Kroon olie gehad maar daar begonnen mijn hydrostoters van te tikken. |