Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-08-2007, 13:59
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Exclamation losse draad boordcomputer (MFA)?

Hallo beste forumgenoten

Ik ben al enige tijd in het bezit van een Golf mk2 GTI 16v KR uit ’89. Hoewel de auto perfect rijdt, hangt er al ruim een jaar een blauwe draad los in het motorruim waarvan ik het doel en de herkomst maar niet kan achterhalen. Mijn boordcomputer (MFA) geeft wel de tijd, olie temperatuur, RPM en buiten temperatuur weer, maar niet de digitale snelheid en het verbruik. Wanneer ik deze functies uit het menu selecteer krijg ik de waarden “0” of “---“. Ik weet niet of het iets met die los hangende draad te maken heeft, maar het zou zomaar eens kunnen

Wellicht weet iemand mij hier meer over te vertellen? Alle suggesties zijn welkom dus brand maar los!







Hoofdvraag: Waar dient die blauw met witte draad voor?

Last edited by boolean : 27-08-2007 at 18:11.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-08-2007, 15:41
rekordc rekordc is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 60
Default

snelheid komt rechtstreeks vanaf je KM teller, die heeft aan de achterzijde een sensor.

Martin
Reply With Quote
  #3  
Old 27-08-2007, 19:51
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by rekordc
snelheid komt rechtstreeks vanaf je KM teller, die heeft aan de achterzijde een sensor.

Martin


Waarom kan het dan zijn dat mijn analoge snelheidsmeter het wel doet maar de digi niet? het gaat mij btw meer om het doel van de blauw met witte draad.. ik kan het niet uitstaan dat er iets los hangt en ik niet weet waar het voor dient

Last edited by boolean : 27-08-2007 at 20:00.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-08-2007, 11:37
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Digitale snelheid? Je bedoelt zeker de gemiddelde snelheid over de afgelegde afstand.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-08-2007, 11:47
VWAirlines's Avatar
VWAirlines VWAirlines is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 163
Default

Hey,

ik heb thuis nog wel schema's liggen, kan ik je straks wel ff doormailen, heb je zo terug gevonden dan..

is iedergeval niet de km teller want dat is wit met blauw als je dat digitaal hebt..

Laat maar weten als je de schema's wilt..
Reply With Quote
  #6  
Old 28-08-2007, 11:56
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

http://img103.imagevenue.com/view.p...2_122_724lo.JPG
Wat is dat recht onder het KVS expansivaatje dan? Die 3 draadjes, blauw, oranje en rood. Die zijn ook afgeknipt? En die blauwe en rode bij het rempotje?

Over die andere draad, de blauw witte:

Die draad ligt bij mijn KR ook los, zoals te zien is op de foto, bovenop de rotorkap. Maar dat is omdat ik die perongelijk kapot heb gemaakt. En met het vervangen van de rotor had ik de sensor afgebroken, het lipje voor de stekker. Die zie je dan ook niet op de foto.
http://img180.imageshack.us/my.php?image=img1100jv9.jpg

De draad hoort op een sensor aan de zijkant van het blok, als je aan de zijkant van het blok staat zie je het koelcircuitmondje (met meerdere aansluitingen) rechts ervan zit de sensor. Op de foto zie je aan de linkerkant dat koelmondje.
http://img171.imageshack.us/my.php?image=img1101bq0.jpg

Hopelijk kun je er wat mee!

Het is trouwens een sensor voor het koelcircuit.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-08-2007, 20:33
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Arrow

Geweldig! Ik ben juist lid geworden van dit forum om deze brandende vraag te kunnen stellen, en direct al bruikbare antwoorden! Heb dezelfde vraag ook op het VW forum gesteld, maar daar heb ik tot nu toe niet een reactie gekregen.. bravo mensen!

@Jetta MaNiA: MFA biedt de mogelijkheid om digitaal je RPM en snelheid weer te geven en dit werkte tot voor kort. Het gemiddelde verbruik heeft hij bij mij nog nooit weer gegeven, misschien omdat het een KR blok is? Daar krijg ik "---" als waarde.

@VWAirlines: Het zou helemaal geweldig zijn als je deze op de mail zou willen zetten Ik heb nu helemaal geen documentatie richt maar aan "boolean.blogspot@gmail.com" bij voorbaat dank!

@RubenD: Damn magnifique! Bedankt voor je uitgebreide antwoord en PM! Ik heb de sensor weten te lokaliseren. Hiervan is de klip afgebroken. Ik vraag me af of ik de draad er ook gewoon rechtstreeks aan kan solderen, aangezien het loshalen van de bout met sensor volgens mij niet zo’n succes is gezien deze midden in het koelvloeistof circuit zit. Weet jij misschien te vertellen waarom er dubbele sensoren in het circuit zitten en waar de desbetreffende sensor voor dient? Ik kan namelijk wel de olietemp digitaal aflezen en de motor temp op de analoge meter. Hier de foto waar je om vroeg: http://rapidshare.com/files/51894954/DSC02057.JPG.html Helaas te groot voor ImageShack of ImageVenue.

Kan iemand mij vertellen of het normaal is bij een KR dat het verbruik niet weergegeven word? Ik kan me hier best iets bij voorstellen aangezien deze slechts één computer heeft en de PL drie.

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Last edited by boolean : 28-08-2007 at 20:40.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-08-2007, 20:58
VWAirlines's Avatar
VWAirlines VWAirlines is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 163
Default

mailtje is onderweg
Reply With Quote
  #9  
Old 28-08-2007, 21:19
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Bedankt voor de foto!

Solderen word niet wat, echt functie heeft die sensor niet bij mijn weten. Gewoon die sensor eruit draaien, vinger er tegenaan houden, andere er weer in. Er kan wel een beetje lucht in komen. Dus wel even ontluchten. Kachel op 3 en KVS expansivatdop eraf. Gewoon laten draaien lucht borrelt er vanzelf uit! Solderen word niet wat.

Er zitten inderdaad meerdere sensoren voor KVS en olie op je blok. KVS metertje, KVS rode knipperlampje enz. Oliedruk 2x, olie temp, enz.

Nee, het verbruik word ook gewoon weergegeven. Daarvoor zit er aan de tellerbak aan de achterkant een vacuumslang (tenzij ik mij vergis en dat deze voor een andere MFA functie is). Deze wil wel eens lek gaan of doorscheuren. Dan werkt hij niet meer. Kan wel even nakijken van waar naar waar deze hoort te lopen. PB maar even als je interesse hebt!
Reply With Quote
  #10  
Old 29-08-2007, 10:17
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Quote:
Originally Posted by boolean
Geweldig! Ik ben juist lid geworden van dit forum om deze brandende vraag te kunnen stellen, en direct al bruikbare antwoorden! Heb dezelfde vraag ook op het VW forum gesteld, maar daar heb ik tot nu toe niet een reactie gekregen.. bravo mensen!


Op het VW forum weet iedereen altijd alles totdat je een keer een vraag stelt die wat dieper gaat dan de gemiddelde vraag en dan weet ineens niemand meer iets.

Ik heb ook al een keer problemen met me tellerbak gehad. Op golfmk2.be en op vwforum die vraag gesteld maar op vwforum nooit een knap antwoord gekregen.

Daarom zit ik ook hier
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #11  
Old 29-08-2007, 11:08
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

@ Boolean, misschien een project topic aanmaken? Paar foto's van de auto erin e.d.

Die foto, bedankt daarvoor maar hij is alleen van de verkeerde kant genomen Ging me om de aansluiting van de stekkers in de achterzijde van de zekeringkast.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-09-2007, 13:26
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Exclamation

Je zou toch verwachten van een hbo’er dat ie minstens de kunst van het begrijpend lezen machtig is, maar helaas Ruben.. Ik zal moeten wachten met het maken van de gewenste foto wanneer het stopt met regenen, aangezien wij thuis geen garage hebben.

Waar zijn mijn manieren, nadat jullie mij zo uitstekend geholpen hebben zal ik mij eerst eens netjes voorstellen. In het dagelijks leven studeer ik bedrijfskundige informatica en luister naar de naam Steven. (23)

Mijn eerste auto was een Peugeot 205 GTI 1.9 met 130 geiten Hoewel ik dit nog steeds de mooiste auto vind, is deze niet geschikt voor het betere bochtenwerk. “Wegligging” vond ie maar een vies woord. Lief en leed heb ik gedurende een jaar met deze auto gedeeld.

Nadat mijn rijstijl de motor fataal is geworden, heb ik deze van de hand gedaan. Omdat het geld ver op was en ik toch vervoer nodig had, heb ik tijdelijk een Peugeot 309 GT 1.6 met 105pk aangeschaft. Deze soepel geveerde Franse auto deed zich voor als een rijdende sofa. Waar de 205 nog praktisch roestvrij was, is de 309 compleet doorgeroest. Toch bleek dit wéér niet het zwakste punt.. na vijf maanden met dit rijdend bankstel de Nederlandse wegen getrotseerd te hebben, hield ook deze motor het voor gezien.

Na enige tijd op het openbaar vervoer aangewezen te zijn was ik het echt beu; er zou en moest weer een auto komen. Helaas zijn er op deze aardkloot maar twee merken auto’s opgewassen tegen mijn rijstijl.. Subaru en Volkswagen wel te verstaan. Aangezien mijn vader al heel zijn leven enkel auto’s uit de VAG rijdt, was de keuze snel gemaakt.

Van een collega student kon ik voor een ogenschijnlijk nette prijs een Golf mk2 overnemen. Deze import Golf, een 1.8 GTI 16v KR uit ’89 met 176K op de teller, is een waar scheurijzer waar de degelijkheid vanaf straalt! Hoewel, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat deze auto aardig wat achterstallig onderhoud had wat pas later naar boven kwam en wat mij het nodige heeft gekost

Het is niet echt een juweeltje, maar het is de motor en wegligging waar het mij om te doen was. De testbank uitdraai leest 158 paarden en een max. koppel van 173nm. Naar mijn inzicht is dit best wel netjes voor een originele motor met enkel een spaghetti uitlaatspruitstuk als modificatie.

Hier een zojuist van uit mijn kamerraam geschoten foto:





Zoals je kunt zien regent het ..en klaart het weer op!

Ons wagenpark thuis bestaat momenteel uit een Skoda Octavia Combi 20vt van mijn vader, Audi A3 van zijn werk, Seat Ibiza van mijn zus en natuurlijk mijn oude Golfje 2. Allemaal trouwe VAG aanhangers dusz

Mijn vraag aan jullie luidt: wat moet ik doen met het embleem? Het voorste VW logo wel te verstaan. Origineel zat er een zwart VW embleem in wat ik deze week pas verwisseld heb voor een chromen. Persoonlijk vind ik chroom beter staan (denk ik), maar wat vinden jullie? Nee, een embleemloze gril is geen optie!

Last edited by boolean : 04-09-2007 at 14:54. Reason: het weer is opgeklaard!
Reply With Quote
  #13  
Old 04-09-2007, 13:32
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,250
Default

Ik vind dat chroom zeer netjes staan, nu nog een stel andere achterlichten en je hebt een keurige kar!
__________________
www.hardleers.net | Photography//design//art//people
Reply With Quote
  #14  
Old 04-09-2007, 13:36
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by maartenunplukt
Ik vind dat chroom zeer netjes staan, nu nog een stel andere achterlichten en je hebt een keurige kar!


wat voor achterlichten raad jij aan? smoke..?
Reply With Quote
  #15  
Old 04-09-2007, 16:31
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Welkom
Jij kan ook al geen motor heel houden
Ik heb er 5 gehad en alle 5 motor schade
Reply With Quote
  #16  
Old 04-09-2007, 22:45
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Welkom
Jij kan ook al geen motor heel houden
Ik heb er 5 gehad en alle 5 motor schade


5 VW motoren? dan ben je nog bruter dan ik! Mijn 16v wilt tot nu toe niet stuk..

Weet jij toevallig een concreter antwoord op de door mij in dit topic gestelde vraag? Ruben heeft al geholpen door aan te geven dat de blauw met witte draad op de foto naar het koelcircuit hoort te lopen, maar wist ook niet precies waar de sensor voor dient; de auto rijdt immers perfect zonder dat deze aangesloten zit. Toch ben ik nog steeds benieuwd naar de functie van deze sensor..
Reply With Quote
  #17  
Old 05-09-2007, 18:28
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Nee geen 5 maar 3 VW motoren waarvan 2 in de zelfde auto
Draad hoort aan een zender in de cilinderkop [in een koelwaterkanaal]
Als je tegen de ontsteking kijkt is het die links onder zit [blauw wit]
Van de 4 die er zitten
Heb er eventueel nog wel 1 liggen
Weet er niet de functie van[nog niet]

Last edited by golf mkII 16v : 05-09-2007 at 18:46.
Reply With Quote
  #18  
Old 11-09-2007, 01:41
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Default

ben je niet vergeten hoor ruben, foto's komen deze week nog
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum